МОНІТОРИНГ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ У ВНУТРІШНІЙ СИСТЕМІ ЯКОСТІ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Оксана Кулешова Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-4970-2500

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.03

Ключові слова:

внутрішня система забезпечення якості закладу освіти, моніторинг, результат навчання, самооцінювання, якість освіти

Анотація

У методичній статті здійснено аналітичний огляд сучасних досліджень та чинних нормативних документів. Обґрунтовано, що моніторинг як управлінський механізм дає змогу керівникам мінімізувати ризики в управлінні. Схарактеризовано сутнісні особливості результату навчання як об’єкта моніторингу. Акцентовано на умовах, за яких система моніторингу результатів навчання буде ефективною. Уперше запропоновано методичні  рекомендації для керівників шкіл щодо шляхів її впровадження у внутрішню систему забезпечення якості освіти задля досягнення сталого розвитку і безперервного покращення якості.

Посилання

Bychko, H., Vakulenko, T., Lisova, T, Mazorchuk, M., Tereshchenko, V., Rakov, S. & Horokh, V. ta in. (2023). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022 [National report on the results of the international study of the quality of education PISA-2022]. K.: UtsOIaO. Retrieved from: http://surl.li/uqoee (data zvernennia 07.06.2024) (ukr).

DSTU ISO 9001:2015. (ISO 9001:2015, IDT). Systemy upravlinnia yakistiu. Vymohy. (2016). [Quality management systems. Requirements]. Kyiv: DP «UkrNDNTs» (ukr).

DSTU ISO 9001:2015. (ISO 9001:2015, IDT). Systemy upravlinnia yakistiu. Vymohy. (2016). [Management for sustainable organizational success. An approach based on quality management]. Kyiv: DP «UkrNDNTs» (ukr).

Hromovyi, V. V. (2019). Samootsiniuvannia yakosti roboty zakladu zahalnoi serednoi osvity [Self-assessment of the quality of work of a general secondary education institution]. Dnipro: Seredniak TK (ukr).

Lisova, T., Bychko, H., Mazorchuk, M., Vakulenko, T., Tereshchenko, V. & Horokh, V. (2022). Korotko pro te, shcho i yak vplyvaie na uspishnist vypusknykiv pochatkovoi shkoly v chytanni y matematytsi (Eds. T. Vakulenko; V. Tereshchenko). [Briefly about what and how affects the success of elementary school graduates in reading and mathematics]. Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. Kyiv. Buklet. Retrieved from: http://surl.li/uqoak (data zvernennia 15.04.2024) (ukr).

Linnyk, О. О. Vnutrishnii monitorynh yakosti osvity v umovakh viiny. [Internal monitoring of the quality of education in war conditions]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=XprVz4dKGIQ (data zvernennia 15.03.2024) (ukr).

Lukina, T. O. (2023). Samootsiniuvannia yakosti osvity ta osvitnoi diialnosti zakladu zahalnoi serednoi osvity: orhanizatsiino-metodychnyi aspekt [Self-assessment of the quality of education and educational activities of a general secondary education institution: organizational and methodological aspect]. Kyiv: Pedahohichna dumka (ukr).

Lukina, T. O. (2020). Upravlinnia yakistiu zahalnoi serednoi osvity [Management of the quality of general secondary education: teaching methodical guide]. Kyiv: Pedahohichna dumka (ukr).

Methodological recommendations on the formation of an internal system for ensuring the quality of education in institutions of general secondary education: App. by the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine.11/30/2020 № 1480. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1480729-20#Text (date of application 05/17/2024) (ukr).

Metodyka otsiniuvannia osvitnikh i upravlinskykh protsesiv zakladu zahalnoi serednoi osvity pid chas instytutsiinoho audytu, zatverdzhena nakazom Derzhavnoi sluzhby yakosti osvity Ukrainy vid 20.03.2021 № 01-11/25 «Pro zabezpechennia provedennia instytutsiinykh audytiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity» [Methodology for evaluating the educational and management processes of a general secondary education institution during an institutional audit]. Retrieved from: http://surl.li/uqodl (data zvernennia 15.05.2024) (ukr).

On education: Law of Ukraine dated September 5, 2017. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/la ws/show/2145-19#Text (data zvernennia: 10.04.2024) (ukr).

Osadchyi, I. H. (2019). Rozroblennia ta vprovadzhennia vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti osvity zakladu zahalnoi serednoi osvity. [Development and implementation of the internal system of ensuring the quality of education of the institution of general secondary education]. [Elektronne vydannia]. Dnipro: Seredniak T. K. (ukr).

Bobrovskyi, M. V., Horbachov, S. I., Zaplotynska, O. O. & Linnik, O. O. (2021). Rekomendatsii do pobudovy vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti osvity u zakladi zahalnoi serednoi osvity [Recommendations for the construction of an internal system for ensuring the quality of education in an institution of general secondary education]. K.: Derzhavna sluzhba yakosti osvity (ukr).

Rekomendatsii shchodo otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv 5–6 klasiv, yaki zdobuvaiut osvitu vidpovidno do novoho Derzhavnoho standartu bazovoi serednoi osvity, zatverdzheni nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 01 kvitnia 2022 r. № 289. [Recommendations regarding the assessment of educational achievements of students of grades 5-6 who are receiving education in accordance with the new State standard of basic secondary education]. Retrieved from: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86195/(дата zvernennia: 10.04.2024) (ukr).

Shleikher Andreas. (2018). Naikrashchyi klas u sviti: yak stvoryty osvitniu systemu 21-ho stolittia [The best class in the world: how to create an educational system of the 21st century]. (Translated from English Anna Leliv). Lviv: Litopys (ukr).

Sotsialno-emotsiini navychky dlia polipshennia yakosti zhyttia. [Social-emotional skills to improve the quality of life]. Natsionalnyi doslidnytskyi tsentr – HO «EdKemp Ukraina». Retrieved from: http://surl.li/upfxi (data zvernennia: 10.06.2024) (ukr).

Stoikova, V. V. & Kuleshova, O. A. (2023). Tendentsii rozvytku osvitnikh potreb pedahohiv v umovakh hlobalnykh suspilnykh vyklykiv ta zahroz [Trends in educational needs of teachers during global challenges]. Veresen, 1 (96), 14–31 DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.02 (ukr).

Tendentsii yakosti osvitnoi diialnosti zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Analitychnyi zvit za rezultatamy instytutsiinykh audytiv 2020–2021. [Trends in the quality of educational activities of institutions of general secondary education. Analytical report on the results of institutional audits 2020–2021]. Kyiv, Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. Canada. GURGe, 2021. Retrieved from: http://surl.li/uoyvu (data zvernennia: 01.06.2024) (ukr).

Vanhoof, J., Maeyer, S. D., & Petegem, P. V. (2011). Variation in the conduct and the quality of self-evaluations: A Multi-level path analysis. [Variation in the conduct and the quality of self-evaluations: A Multi-level path analysis.]. Educational Studies, 37, 277– 287. http://dx.doi.org/10.1080/03055698.2010.506326 (eng).

Vnutrishnii monitorynh rezultativ navchannia uchniv – instrument dlia pokrashchennia yakosti osvity v rukakh dyrektora shkoly/ Informatsiinyi material [Internal monitoring of student learning results – a tool for improving the quality of education in the hands of the school director/ Informational material]. Retrieved from: http://surl.li/uqoak (data zvernennia 06.05.2024) (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-30

Номер

Розділ

Статті