ІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХІД У НАВЧАННІ ГЕОГРАФІЇ (НА ПРИКЛАДІ ВИВЧЕННЯ КУРСУ НУШ «ГЕОГРАФІЯ», 7 КЛАС)
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.06Ключові слова:
географія, інтеграція, інтегрований підхід, інтегрований урок, міжпредметні зв’язкиАнотація
У науково-методичній статті висвітлено актуальну проблему, присвячену вивченню педагогічної інтеграції як категорії навчання. У процесі написання роботи з’ясовано різні підходи вчених різних країн до трактування названого поняття з погляду тлумачення його сенсу. З’ясовано суть і завдання інтегрованого підходу до навчання географії, визначено й розкрито основні аспекти його реалізації. Виокремлено особливості сучасного інтегрованого уроку в Новій українській школі. Подано приклад реалізації етапів технологічної схеми інтегрованого навчання географії, історії України та всесвітньої історії (інтегрований курс), алгебри та / або геометрії (за підручником «Географія» 7 клас).
Посилання
Baudrillard J. Consumer society: Myths and structures. – London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications Ltd., 2016. – 208 p. (eng).
Busel, V. T. (Ed). (2009). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv; Irpin : VTF «Perun» (ukr).
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020) [State standard of basic secondary education]. Retrieved from :https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyiserednoyi-osviti-i300920-898 (ukr).
Fink L. D. Creating significant learning experiences: An integrated approach to designing college courses. – San Francisco: Jossey-Bass, 2013. – 352 p. (eng).
Gallagher S., Zahavi D. Phenomenological mind: An introduction to philosophy of mind and cognitive science. – London: Routledge, 2007. – 256 p. (eng).
Garibov, Ya., Sejfullaeva, N., Shabanova, E., Gumbatova, Sh.& Ismailova, T. (2014). Geografiya – 7 [Geography – 7]. Baku, Bakinəsr (rus).
Hilberh, T. H., Dovhan, A. I. & Sovenko, V. V. (2024). Heohrafiia: pidruch. dlia 7 kl. zah.sered. osvity [Geography]. Kyiv: Heneza (ukr).
Huz, K. Zh. (2004). Teoretychni ta metodychni osnovy formuvannia v uchniv tsilisnosti znan pro pryrodu [Theoretical and methodical foundations of the formation of students' integrity of knowledge about nature]. Poltava: Dovkillia-K. (ukr).
Ilchenko, V. R., Huz, K. Zh. & Oliinyk, I. M. (2019). Intehratsiia zmistu osvity yak vyklyk chasu [Integration of the content of education as a challenge of time]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Vypusk 24 (ukr).
Kobernik, S. H., Kovalenko, R. R., Hilberh, T. H. & Datsenko L. M. (2022). Modelna navchalna prohrama «Heohrafiia. 6–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum «Geography. 6–9 classes» for institutions of general secondary education]. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1Dj7Vmf6OyZrICo7Ts8RqBA8qe9LEMX6n/view (ukr).
Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [The «New Ukrainian School» concept]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (ukr).
Law of Ukraine «On Education» №. 2145-VIII. Edition dated August 16, 2024, basis – 3642-IX. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (ukr).
National curricula 2014 [Електронний ресурс]. Retrieved from: https://www.hm.ee/en/national-curricula-2014 (eng).
Nazarenko, T. H. (2022). Intehrovanyi pidkhid u kraieznavchii diialnosti pry vyvchenni heohrafiii v shkoli [Integrated approach in regional studies when studying geography at school]. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738053/1/%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%9D%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf (ukr).
Nazarenko, T. H., Krylovets, M. H., Yatsenko, V. S., Lohinova, A. O. & Chasnikova, O. V. (2023). Metodyka rozroblennia ta vprovadzhennia intehrovanykh kursiv za vyborom z heohrafii ta ekonomiky v himnazii ta litsei [Methodology for the development and implementation of integrated elective courses in geography and economics in gymnasiums and lyceums]. Kyiv: Pedahohichna dumka. Retrieved from: https://undip.org.ua/library/metodyka-rozroblennia-ta-vprovadzhennia-intehrovanykh-kursiv-za-vyborom-z-heohrafii-ta-ekonomiky-v-himnazii-ta-litsei/ (ukr).
Newell W. H. Decision making in interdisciplinary studies // Handbook of Decision Making; G. Morcol, ed. – Viden: CRC Press / Taylor & Francis Group Editors, 2007. – P. 245–264 (eng).
Pechkurova, S. S. (2023). Rozvytok tvorchykh zdibnostei uchniv pochatkovoi shkoly na intehrovanykh urokakh [Development of creative abilities of primary school students in integrated lessons]. Retrieved from: https://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8207 (ukr).
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. (2014). [Електронний ресурс]. – URL: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/vuosiluokkakokonaisuus/428781/oppiaine / 466345 (eng).
Pidhorna, T. & Tverdokhlib, I. (2023). Osoblyvosti pidhotovky maibutnikh uchyteliv do vprovadzhennia interaktyvnoho pidkhodu v osvitnii protses [Peculiarities of training future teachers for the implementation of an interactive approach in the educational process]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3 (ukr).
Soparat S., Arnold S. R., Klaysom S. Розвиток Thai learners’ key Competences by project-based learning using ICT // International Journal of Research in Education and Science (IJRES). – 2015. – Vol. 1. – № 1. – P. 11–22 (eng).
Van Lier L. Interaction in language curriculum: Awareness, autonomy a ndauthenticity. – London: Routledge, 2014. – 260 p. (eng).
Voitovych, O. P. (2020). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv heohrafii do vprovadzhennia tekhnolohii intehrovanoho navchannia [Preparation of future geography teachers for the implementation of integrated learning technologies]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty, (12), 88–97. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.12.2020.206740 (ukr).
Yanika-Panek Teresa. (2017). Teoriia i praktyka pidhotovky vchyteliv do intehrovanoho navchannia u I–III klasakh pochatkovoi shkoly v Respublitsi Polshcha [Theory and practice of teacher training for integrated learning in I-III grades of primary school in the Republic of Poland]. (Doctor’s thesis). Kyiv. Retrieved from: http://ipood.com.ua/data/avtoreferaty_i_dysertatsii/2017/PANEK_diser_PAS.pdf (ukr).
Yarmachenko, M. D. (2011). Mizhpredmetni zviazky [Intersubject connections]. Pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka (ukr).
Zapototskyi, S. P., Karpiuk, H. I., Hladkovskyi, R. V., Dovhan, A. I., Sovenko, V. V., Datsenko, L. M. & Nazarenko, T. H. ta in. (2022). Modelna navchalna prohrama «Heohrafiia. 6–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum «Geography. 6–9 grades» for institutions of general secondary education]. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1fJuTRkedVRRsdaS6iVAu4yTWhE25sHp3/view (ukr).
Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka [Integration in school science education: theory and practice]. Kyiv: Pedahohichna dumka (ukr).