ЦИФРОВА БЕЗПЕКА ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • Максим Запорожченко Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-9256-2091
  • Ганна Шевченко Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-6723-6059

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.2.2025.03

Ключові слова:

інформаційне суспільство, кібератаки, кіберзагрози, освіта, педагогічні працівники, цифрова безпека, цифрова компетентність

Анотація

У методичній статті досліджено проблему цифрової безпеки педагогічних працівників в умовах інформаційного суспільства. Розглянуто найпоширеніші типи кіберзагроз та їхній можливий уплив на професійну діяльність освітян, а також надано рекомендації щодо протидії кожній. Проаналізовано теоретичні основи цифрової компетентності. Запропоновано рішення щодо використання вільного програмного забезпечення для організації освітнього процесу як альтернативу неліцензованим версіям поширених програм та операційних систем. У роботі розвинено ідею взаємозалежності цифрової грамотності та інформаційної безпеки педагогів. Виокремлено специфічні загрози в умовах війни. Уперше представлено систематизований перелік безпечних програмних рішень для освітян з урахуванням українського контексту. 

Посилання

Bond, M., Marín, V. I., & Dolch, C. (2018). Digital transformation in German higher education: Student and teacher perceptions and usage of digital media. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15, 48. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-018-0130-1 (eng).

Bykov, V., Burov, O. & Dementievska, N. (2022). Kiberbezpeka v tsyfrovomu navchalnomu seredovyshchi [Cybersecurity in the digital learning environment]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 70(2), 313–331. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2876 (ukr).

Caena, F., & Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). European Journal of Education, 54(3), 356–369. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12345 (eng).

Data Breach Investigations Report 2024 [Electronic resource]. New York: Verizon, 2024. – 100 p. Retrieved from: https://verizon.com/dbir (eng).

Education during COVID-19 and beyond [Electronic resource]. – New York: United Nations, 2020. – 26 p. – Retrieved from: https://bit.ly/43znfa2 (eng).

ENISA Threat Landscape 2024 [Electronic resource]. – Athens: ENISA, 2024. – 131 p. – Retrieved from: https://www.enisa.europa.eu/publications/enisa-threat-landscape-2024 (eng).

European Union Agency for Cybersecurity (ENISA). (2021). ENISA Threat Landscape 2021: From April 2020 to mid-July 2021. Athens (eng).

Ivaniuk, I. V., & Ovcharuk, O. V. (2023). Analiz rezultatіv opytuvannia shchodo tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia v umovakh orhanizatsii dystantsiinoho navchannia [Analysis of the survey results on teachers’ digital competence in distance learning]. Imidzh suchasnoho pedahoha, 4 (205), 101–104. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-101-104 (ukr).

Ivaniuk, I. V., & Ovcharuk, O. V. (2021). Problemy ta potrebу vchyteliv v orhanizatsii dystantsiinoho navchannia v Ukraini pid chas karantynu, sprychynenoho pandemiieiu COVID-19: rezultaty doslidzhennia 2021 [Problems and needs of teachers in organizing distance learning in Ukraine during the COVID-19 pandemic: 2021 survey results]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 85 (5), 29–41. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.4669 (ukr).

Guidelines for the Governance of Digital Platforms: Safeguarding freedom of expression and access to information through a multistakeholder approach [Electronic resource]. – Paris: UNESCO, 2023. – 108 p. – Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000387339 (eng).

Kontseptualno-referentna ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Conceptual and reference framework for digital competence of teaching and academic staff]. (2021). Kyiv: Mintsyfra (ukr).

Kuzminska, O., Mazorchuk, M., Morze, N., Pavlenko, V. & Prokhorov, A. (2019). Doslidzhennia tsyfrovoi kompetentnosti studentiv ta vchyteliv v Ukraini [Study of digital competence of students and teachers in Ukraine]. In V. Yermolaiev, M. Suarez-Figueroa, V. Yakovina, G. Mayr, M. Nikitchenko, & A. Spivakovskyi (Eds.). Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications. ICTERI 2018 (Vol. 1007, pp. 97–111). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-13929-2_8. (ukr).

Microsoft. (2022). Microsoft Digital Defense Report 2022. Redmond. https://www.microsoft.com/en-us/security/security-insider/intelligence-reports/microsoft-digital-defense-report-2022 (eng).

Morze, N., Bazelyuk, O., Vorotnykova, I., Nanaieva, T., Pasichnyk, O., & Chernikova, L. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka [Description of teacher's digital competence]. Kyiv (ukr).

Prokofieva, M., & Sultanova, L. (2022). Tsyfrova bezpeka v haluzi vyshchoi osvity: Analitychni materialy [Digital security in the field of higher education: Analytical materials]. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD (ukr).

(2024). Rosiiski kiberooperatsii: Analityka za I pivrichchia 2024 roku [Russian cyber operations: Analytics for the first half of 2024]. Kyiv: State Special Communications (ukr).

Vorotnykova, I. P. (2019). Umovy formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia u pisliadyplomnii osviti [Conditions for the formation of teachers' digital competence in postgraduate education]. Open Educational E-environment of Modern University, (6), 101–118 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають