НАВЧАННЯ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.2.2025.04Ключові слова:
безпечне середовище, домедична допомога, поведінка в стресових ситуаціях, фізична й психологічна безпекаАнотація
У методичній статті розглянуто питання навчання у сфері безпеки учасників освітнього процесу в умовах правового режиму воєнного стану в Україні. Проаналізовано проблеми організації середовища, забезпечення та використання засобів індивідуального захисту, набуття навичок надання домедичної допомоги постраждалим. Визначено основні напрями діяльності педагогів з формування безпечної поведінки учасників освітнього процесу. Приділено увагу розробленню та дотриманню затверджених протоколів та процедур безпеки, збереження психологічного здоров’я здобувачів освіти та педагогів, підтримки їхнього емоційного стану. Досліджено, як стресові ситуації й зовнішні фактори впливають на психологічних стан та поведінку людини. Обґрунтовано доцільність використання заходів превентивного характеру, необхідність постійного відпрацювання та вдосконалення навичок поведінки в умовах надзвичайних ситуацій. Наведено алгоритм дій керівника закладу з планування та реалізації заходів щодо формування безпечного освітнього середовища, облаштування приміщень, план проведення навчання з домедичної підготовки для всіх учасників освітнього процесу.
Посилання
Boichuk, Y. & Miroshnychenko, O. (2023) Kontseptualni zasady bezpeky v osviti [Conceptual foundations of safety in education]. Dzherelo pedahohichnykh innovatsii. Bezpechna osvita, 1 (41), 13. Retrieved from: https://znayshov.com/News/Details/dzherelo_ pedahohichnykh_innovatsii_1_2023 4 (ukr).
Decree of the President of Ukraine No. 392/2020 «On the Decision of the National Security and Defense Council of Ukraine of September 14, 2020 «On the National Security Strategy of Ukraine». Retrieved from: zakon.rada.gov.ua › go › n0005525-20 (ukr).
Korets, O. & Voievoda O. (2024) Osnovni napriamy formuvannia kultury bezpekovoi povedinky uchasnykiv osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [The main directions of formation of a culture of safe behaviour of participants in the educational process in general secondary education institutions]. Ukrainska profesiina osvita, 16, 56–63. DOI: https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314297 (ukr).
Lazarus R. S. (1993). Vid psykholohichnoho stresu do emotsii: istoriia zminy svitohliadu. Shchorichnyi ohliad psykholohii. New York. (eng).
Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 04.04.2022 #1/3872-22 «Pro metodychni rekomendatsii «Persha psykholohichna dopomoha. Alhorytm dii» [Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 04.04.2022 No. 1/3872-22 «On methodological recommendations «Psychological First Aid. Algorithm of actions»]. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/16esXuCScmCqB5kXLugnkKm-E6SaKg1u0/view (ukr).
Nahaichuk, O. V. (2024). Orhanizatsiia bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha [Organization of a safe educational environment]. MON Ukrainy, Umanskyi derzh. ped. un-t imeni Pavla Tychyny. Uman: Vizavi (ukr).
Nauholnyk, L. B. (2015). Psykholohiia stresu [Psychology of Stress]. Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav (ukr).
On complete general secondary education: Law of Ukraine (VVR), 2017, No. 38–39, p. 380). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (ukr).
On Education: Law of Ukraine No. 2145-VIII of September 5, 2017. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/la ws/show/2145-19#Text (ukr).
Order of the Ministry of Health of Ukraine dated 09.03.2022 No. 441 «On approval of the procedures for providing first-aid care to persons in emergency conditions». Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0356-22#Text (ukr).
Order of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 18.08.2023 No. 685/1013 «On approval of the Procedure for early warning and evacuation of participants in the educational process in the event of an attack or risk of an attack on an educational institution». Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1583-23#Text (ukr).
Osypenko, S. I. &Tkach, O. V. (2019). Zakhyst i samopomich u nadzvychainykh sytuatsiiakh [Protection and self-help in emergency situations]. Derzhavna sluzhba Ukrainy z nadzvychainykh sytuatsii (ukr).
Ovcharenko, O. Y. (2023). Psykholohiia stresu ta stresovykh rozladiv [Psychology of Stress and Stress Disorders]. Universytet «Ukraina» (ukr).
Selie H. (1988). Stres i dystres. Monreal: Editions La Presse (eng).
Shelever, O. V. & Fizer, V. S. (2019). Psykholohichna bezpeka osvitnoho seredovyshcha: psykholoho-pedahohichnyi aspekt [Psychological safety of the educational environment: psychological and pedagogical aspect]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. Vyp. 67. T. 1, 87–91 (ukr).
Shuliar, V. I. (2023) Nooosvitnii bezpekovyi landshaft MOIPPO yak zhyttievyi prostir subiektiv osvity [Noo-educational security landscape of the IAPM as a living space of educational subjects]. Orhanizatsiia bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha ‒ vyklyk suchasnosti: perspektyvy ta rishennia, 404 (ukr).
Stoikova, V. V. (2023). 10 krokiv do bezpechnoi shkoly [10 steps to a safe school]. Mykolaiv: tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti OIPPO (ukr).
Tsiuman, T. P. & Boichuk N. I. (2018). Kodeks bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha [Code of Safe Educational Environment]. K. (ukr).