АДАПТАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ЯК ЗАСІБ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2021.08Ключові слова:
адаптація; інклюзивне навчання; модифікація; освітня програма; особливі освітні потреби; оцінювання адаптованеАнотація
У статті порушуються питання вибору адаптації та / або модифікації освітніх програм здобувачів освіти інклюзивних класів із метою забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами в здобутті загальної середньої освіти. Автори розкривають практичні методи та прийоми здійснення адаптацій навчальних предметів за типовою освітньою програмою закладу загальної середньої освіти, аспекти роботи асистента вчителя зі здобувачем освіти з особливими освітніми потребами, особливості оцінювання учнів в інклюзивному класі.
Посилання
Lyst MON Ukrainy, 1/9-436 vid 30.08.21 roku «Shchodo orhanizatsii navchannia osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy zakladakh zahalnoi serednoi osvity u 2021/2022 navchalnomu rotsi»[Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 1/9-436 dated 30.08.21 "On the organization of training of persons with special educational needs in general secondary education institutions in the 2021/2022 academic year"]. Retrieved from: https://mon.gov.ua › npa › shodo-organizaciyi-navchan... (ukr). (2021).
Metodychni rekomendatsii dlia inkliuzyvno-resursnykh tsentriv shchodo vyznachennia katehorii (typolohii) osvitnikh trudnoshchiv u osib z OOP ta rivniv pidtrymky v osvitnomu protsesi [Methodical recommendations for inclusive resource centers to determine the categories (typology) of educational difficulties for people with SEN and levels of support in the educational process.]. Kyiv: Instytut spetsialnoi pedahohiky i psykholohii im. M. Yarmachenka NAPN Ukrainy (ukr).
(2021). Мetodychni rekomendatsii dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity shchodo vyznachennia osvitnikh trudnoshchiv I rivnia pidtrymky v osvitnomu protsesi u zakladi zahalnoi serednoi osvity [Methodical recommendations for general secondary education institutions on the definition of educational difficulties and the level of support in the educational process in general secondary education institutions]. Kyiv: Instytut spetsialnoi pedahohiky i psykholohii im. M. Yarmachenka NAPN Ukrainy (ukr).
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 329 vid 13.04.2011 r. «Pro zatverdzhennia Kryteriiv otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv (vykhovantsiv) u systemi zahalnoi serednoi osvity» [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 329 of 13.04.2011 «On approval of the Criteria for assessing the academic achievements of students (pupils) in the system of general secondary education»]. (ukr).
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 981 vid 13.09.2021 r. «Pro zatverdzhennia typovoi prohramy pidvyshchennia kvalifikatsii asystentiv vchyteliv «Profesiina diialnist asystentiv uchyteliv v umovakh realizatsii derzhavnoho standartu bazovoi serednoi osvity» [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 981 dated 13.09.2021 «On approval of the standard program of in-service training of teacher assistants «Professional activity of teacher assistants in the implementation of the state standard of basic secondary education»] (ukr).
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 1493 vid 28 lystopada 2019 r. «Pro vnesennia zmin u Typovu osvitniu prohramu» [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 1493 dated 28.11.2019 «On Amendments to the Standard Educational Program»] (ukr).
Panоk, V. H. (2013). Adaptatsiia ditei do navchannia u shkoli v diialnosti psykholohichnoi sluzhby [Adaptation of children to school in the activities of the psychological service]. Kyiv: Ukrainskyi NMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty (ukr).
Papadopoulos, I. (2021). Delving into writing strategies and difficulties of primary language learners. Educological discourse, 2 (33). Retrieved from: DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.2.9 (eng).
Prasol, D. V., Korniienko, I. V., Chekanova, O. S., Drozd, I. V., Semenova, A. Yu., Tolmachova, A. O. & Solomko, I. A. (et al.). (2021). Praktychnyi psykholoh v inkliuzyvno-resursnomu tsentri (Blok «Molodshyi shkilnyi vik») [Practical psychologist in the inclusive resource center (Block «Junior School Age»)]. Mykolaiv: vyd. Torubara V. V. (ukr).
Rekomendatsii Ministerstva osvity i nauky Ukrainy «Pro navchalni plany ta orhanizatsiiu navchalno-vykhovnoho protsesu dlia uchniv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy ZZSO u 2017–2018 n. r.» [Recommendations of the Ministry of Education and Science of Ukraine «On curricula and organization of the educational process for students with special educational needs ZZSO in 2017–2018 academic year»] (ukr).
Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 688 of July 24, 2019 «On Amendments to the State Standard of Primary Education». Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua › 688-2019-п (ukr).
Savchuk, L. O., Yukhymets, I. V. & Yatseniuk, L. I. (2012). Kryterii otsiniuvannia dosiahnen uchniv pochatkovykh klasiv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy, yaki navchaiutsia u zahalnoosvitnikh shkolakh v umovakh inkliuzii [Criteria for assessing the achievements of primary school students with special educational needs who study in secondary schools in an inclusive environment]. Rivne: ROIPPO (ukr).
Stepanova-Kamysh, A. Yak pidtrymaty uchniv z OOP. Adaptatsii seredovyshcha, stratehii, zavdan i otsiniuvannia [How to support students with PLO. Adaptations of the environment, strategies, tasks and evaluation]. Retrieved from: https://nus.org.ua/articles/yak-pidtrymaty-uchniv-z-oop-adaptatsiyi-seredovyshha-strategij-zavdan-i-otsinyuvannya/ (ukr).