РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА ЧЕРЕЗ УЧАСТЬ У КОНКУРСАХ ФАХОВОЇ МАЙСТЕРНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2022.11Ключові слова:
атестація;, компетентність; , конкурс «Учитель року»; , педагог;, професійне зростання; , саморозвиток;, творча особистість; , фахова майстерність.Анотація
У статті проаналізовано адаптивно-організаційні технології проведення першого туру фахового конкурсу «Учитель року». Здійснено аналіз сучасних досліджень аспектів та умов стимулювання розвитку професійної компетентності педагога. Указано на необхідність постійного професійного зростання педагога і низький рівень готовності вчителів до участі в конкурсах фахової майстерності. Проаналізовано позитивний уплив на розвиток професійної компетентності педагога конкурсів фахової майстерності. Акцентовано увагу на результатах опитування учасників конкурсу «Учитель року» для визначення мотиваційних чинників, які впливають на бажання педагогів брати участь у змаганнях. З’ясовано організаційно-педагогічні умови розвитку професійної компетентності педагогів у процесі їхньої участі в конкурсах фахової майстерності. Схарактеризовано діяльність організаційного комітету обласного туру конкурсу щодо забезпечення відкритості перебігу змагань, прозорості в роботі журі та відзначенню переможців і лауреатів. Запропоновано форму висновку членів журі за результатами випробувань, де зазначені показники досягнення вчителя, результативність продемонстрованих форм і методів у ході змагань. Зазначені критерії, за якими визначалися професійна компетентність учителів – учасників всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2021».
Посилання
Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola». (2016). [Concept «New Ukrainian School»]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (ukr).
Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 18 serpnia 2020 roku № 1/9-449 «Pro umovy ta poriadok provedennia vseukrainskoho konkursu «Uchytel roku – 2021» [Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated August 18, 2020 № 1/9-449 «On the conditions and procedure for holding the All-Ukrainian competition «Teacher of the Year – 2021»]. Retrieved from: https://mon.gov.ua › dokumen (ukr).
Masterkova, T. V. (2020). Fakhovi konkursy yak chynnyk rozvytku profesiinoi kompetentnosti pedahohiv [Professional competitions as a factor in the development of professional competence of teachers]. Imidzh, 3 (192), 15–19. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3-15-19 (ukr).
Pometun, O. I. (2004). Teoriia i praktyka poslidovnoi realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v dosvidi zarubizhnykh krain [Theory and practice of consistent implementation of the competence approach in the experience of foreign countries]. K.: K.I.S., 16–25 (ukr).
Rashkevych, Yu. M. (2014). Bolonskyi protses ta nova paradyhma vyshchoi osvity [Bologna process and a new paradigm of higher education]. Lviv: Vyd-vo Lvivskoi politekhniky, 168 (ukr).
Rumiantseva-Lakhtina, O. O. (2021). Vseukrainskyi konkurs «Uchytel roku» yak chynnyk osobystisnoho zrostannia ta vdoskonalennia fakhovoi maisternosti vchytelia / Dzherelo pedahohichnykh innovatsii [All-Ukrainian competition «Teacher of the Year» as a factor of personal growth and improvement of professional skills of a teacher]. Ukrainska mova ta literature, 1(33). Kharkiv: Kharkivska akademiia neperervnoi osvity, 192 (ukr).
Saiuk, V. I. (2006). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti vchyteliv heohrafii u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Development of professional competence of teachers in geography in the system of postgraduate pedagogical education]. (Candidate’s thesis). K., 236 (ukr).
Semychenko, V. A. (2010). Problema osobystisnoho rozvytku i samorozvytku u v konteksti neperervnoi profesiinoi osvity [The problem of personal development and self-development in the context of continuous professional education]. Pedahohika i psykholohiia, 2, 46–57 (ukr).
Sydorenko, V. V. (2016). Innovatsiini napriamy naukovo-metodychnoho suprovodu profesiinoho rozvytku pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pisliadyplomnoi osvity [Innovative directions of scientific and methodical support of professional development of pedagogical workers in the system of postgraduate education]. Informatsiinyi zbirnyk dlia dyrektora shkoly ta zaviduiuchoho dytiachym sadkom, 7–8 (48), 22–29. K.: RA «Osvita Ukrainy» (ukr).
The Law of Ukraine On Education (Vedomosti Verkhovna Rada (VVR), 2017, 38–39, Article 380). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (ukr).
Tiupa, A. I. (2020). Model naukovo-metodychnoho suprovodu pidhotovky pedahohiv do uchasti v konkursakh profesiinoi maisternosti [A model of scientific and methodological support for the training of teachers to participate in competitions of professional mastery]. Veresen, 4 (87), 18–28 (ukr).
Trofimenko, O. M. Development of the teacher's professional competence. Retrieved from: https://vseosvita.ua/library/rozvitok-profesijnoi-kompetentnostivcitela 66457.html (ukr).
Vitkovska, O. D. (2021). Vykorystannia pedahohiky partnerstva v osvitnomu protsesi [Using partnership pedagogy in the educational process]. Veresen, 4 (91), 25–32. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.4.2021.02 (ukr).
Zhalko, T. Y. & Muliar, O. P. (2020). Rozvytok fakhovoi kompetentnosti pedahohiv u konteksti modernizatsii zmistu osvity [Development of the professional competence of teachers in the context of modernization of the content of education]. Lutsk: Volynpolihraf, 116 (ukr).
Ziaziun, I. A. (2014). Problema samovyznachennia vchytelia u konteksti pedahohichnoi dii [The problem of self-determination of the teacher in the context of pedagogical action]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 8–20. Retrieved from: https://googl.ru/yak (ukr)