ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ СПІЛКУВАННЯ

Автор(и)

  • Олена Маланчук Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-8286-0140

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.4.2025.06

Ключові слова:

громадянська ідентичність дошкільника, діти дошкільного віку, національно-патріотичне виховання, спілкування

Анотація

У науково-методичній статті обґрунтовано актуальність формування громадянської ідентичності дошкільників в умовах розбудови демократичної України та викликів, спричинених війною. Наголошено, що дошкільний вік є основою для становлення соціально-громадянської компетентності. Надано та схарактеризовано сутність поняття «громадянська ідентичність дошкільника» як початкового самоусвідомлення дитини своєї належності до українського народу. Доведено, що спілкування є провідним засобом цього процесу та забезпечує засвоєння соціальних норм та цінностей. Уперше визначено основні компоненти, пріоритетні напрями та умови формування громадянської ідентичності дошкільника.

Посилання

Basic component of preschool education in Ukraine / Ministry of Education and Science of Ukraine [electronic resource]; under the scientific supervisor Pirozhenko T. O., authors: Bayer O. M., Bezsonova O. K., Brezhneva O. G., Gavrish N. V., Zagorodnya L. P. [and others]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0033729-21#Text (ukr).

Bekh, I. D. (2019). Patriotychne i hromadianske vykhovannia u vlasnykh mezhakh [Patriotic and civic education within its own boundaries]. Osvita dlia myru u 2 t. T. 1, 607–618. NAPN Ukrainy ta in. Kyiv; Pereiaslav-Khmelnytskyi: Yurka Liubchenka (ukr).

Bielienka, H. V. (2024). Oznaiomlennia doshkilnykiv zi skladnymy yavyshchamy navkolyshnoho svitu: krok za krokom [Introducing preschoolers to complex phenomena of the surrounding world: Step by step].Umanskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. P. Tychyny (ukr).

Bruner, J. S. (1960). The Process of Education. Harvard University Press. – 92 p. (eng).

Havrysh, N. V. (2018). Tekhnolohiia literaturnoho proektu: yak dopomohty dytyni vidkryty vazhlyvi smysly za dopomohoiu khudozhnoho tvoru [Technology of a literary project: How to help a child discover important meanings through a literary work]. Mystetstvo i osvita, 3, 19–26 (ukr).

Karavanskyi, S. Y. (2001). Poshuk ukrainskoho slova, abo, Borotba za natsionalne «Ya» [Search for the Ukrainian word, or The struggle for the national «I»]. K.: VTs Akademiia (ukr).

Kononko, L. O. (Ed.). (2020). Sotsialno-moralne vykhovannia doshkilnyka: doslidno-tekhnolohichni aspekty [Social and moral education of preschoolers: Experimental and technological aspects]. (Ed. prof. O. L. Kononko); Nizhyn. derzh. un-t im. Mykoly Hoholia (ukr).

Kosenchuk O. H., & Kuzemko L. V. (2021). Vykhovuiemo sotsialno kompetentnoho hromadianyna u hri [Educating a socially competent citizen through play]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu, (6), 9–13 (ukr).

Nehrii, I. I. (2024). Ukrainska mova yak zasib formuvannia ukrainskoi natsionalnoi identychnosti u ditei starshoho doshkilnoho viku [Ukrainian language as a tool for the formation of Ukrainian national identity in children of older preschool age]. Naukovi zapysky. Ukr. derzh. universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia: Pedahohichni nauky. M-vo osvity i nauky Ukrainy, UDU imeni Mykhaila Drahomanova; upor. L. L. Makarenko. Kyiv: Vydavnychyi dim «Helvetyka», Vyp. CLVIII (158), 70–78. DOI: https://doi.org/10.31392/NZ-udu-158.2024.07 (ukr).

Nikіtina, V. O. (2024). Sotsialna pidtrymka simi ta dytyny u sotsiokulturnomu prostori hromady [Social support of family and child in the sociocultural space of the community]. V Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia «Sotsialna pidtrymka simi ta dytyny u sotsiokulturnomu prostori hromady». Sumy (ukr).

Pirozhenko, T. O., Karabaieva, I. I., Ladyvir, S. O. & ta in. (2018). Pryiniattia dytynoiu tsinnostei [Child’s acceptance of values]. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo» (ukr).

Pometun, O. I. (2023). Navchannia istorii y hromadianskoi osvity yak chynnyk formuvannia natsionalnoi y hromadianskoi identychnosti uchniv v umovakh viiny ta povoiennoho rozvytku Ukrainy [Teaching history and civic education as a factor in forming national and civic identity of students during the war and postwar development of Ukraine]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. Vyp. 2, 62–72. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72 (ukr).

Sokurenko, O. O. (2025). Utverdzhennia natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti: krashchi praktyky Chekhii ta Ukrainy [Affirmation of national and civic identity: Best practices of the Czech Republic and Ukraine]. Veresen, 102–116. № ??? (ukr).

Sukhomlynska, O. V., Boryshevskyi, M. Y., Taranenko, I. H. & ta in. (2001). Kontseptsiia hromadianskoho vykhovannia osobystosti v umovakh rozvytku ukrainskoi derzhavnosti (APN Ukrainy) [The concept of civic education of personality in the context of Ukrainian statehood development]. Hromadianyn. Derzhava. Hromadske vykhovannia: antolohiia. Donetsk, 252–262 (ukr).

Tolochko, S. V. (2023). Hromadianska identychnist osobystosti: aktualnist formuvannia ta vyiavlennia v suchasnii Ukraini [Civic identity of the individual: Relevance of formation and manifestation in modern Ukraine]. Advanced Linguistics, 11, 181–191. DOI: https://doi.org/10.20535/2617-5339.2023.11.277433 (ukr).

Tomasello, M. (2008). Vytoky liudskoho spilkuvannia [The origins of human communication] Ukraina TD (ukr).

Voievoda, Z. M. (2006). Moralno-etychni aspekty vyvchennia literatury [Moral and ethical aspects of studying literature]. Dyvoslovo, 6, 27–31 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-26

Номер

Розділ

Статті