ОРГАНІЗАЦІЯ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2024.05Ключові слова:
безпека, діти дошкільного віку, заклад дошкільної освіти, освітнє середовище, період воєнного стану, учасники освітнього процесуАнотація
У методичній статті обґрунтовано актуальність створення безпечного освітнього простору в закладах освіти в період воєнного стану в Україні. Проаналізовано наукові дослідження українських учених із зазначеної проблеми. У розвідці запропоновано модель «Організація безпечного освітнього середовища в закладі дошкільної освіти». Розроблено контрольний список для педагогів ЗДО «Створюємо безпечне освітнє середовище в закладі дошкільної освіти». Надано та схарактеризовано інструменти організації та формування означеного осередку в закладах дошкільної освіти в умовах сьогодення. Визначено основні компоненти, пріоритетні для ефективної організації освітнього обширу в закладі дошкільної освіти, що передбачають не лише фізичну безпеку, а й створення психологічного комфорту, емоційного добробуту та сприятливих умов для соціалізації дітей.
Посилання
Busel, V. T. (2005). Velykyy tlumachnyy slovnyk suchasnoyi ukrayinskoyi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language: 250 000]. Kyyiv, Irpin. Perun. VIII.1728 (ukr).
Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine of July 04, 2024 № 988-р «On the approval of the Concept of Security of Educational Institutions». Retrieved from: http://surl.li/dhfksv (ukr).
Horodyska, I. V. (2020). Uprovadzhennya art-terapiyi yak innovatsiynoyi tekhnolohiyi u doshkilnykh zakladakh osvity [Implementation of art therapy as an innovative technology in preschool educational institutions]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalnoosvitniy shkolakh, 69, 56–61. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-1.10 (ukr).
Horshkova, H. V., Oliynyk, H. I. & FasolkoM, T. S. (2024). Stvorennya bezpechnoho ta zdorovoho osvitnoho seredovyshcha v zakladakh doshkilnoyi osvity [Creating a safe and healthy educational environment in preschool education institutions]. Pedahohichna akademiya: naukovi zapysy. DOI https://doi.org/10.5281/zenodo.12652622 (ukr).
Kosenchuk, O. H. & Styahunov, O. O. (2023). Bezpeka osvitnoho prostoru zakladiv doshkilnoyi osvity v umovakh voyennoho stanu [Safety of the educational space of preschool education institutions in the conditions of martial law]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiya, teoriya i praktyka. 1 (105). 90–101 (ukr).
Law of Ukraine «On Education». Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR). (2017). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (ukr).
Law of Ukraine «On Рreschool Education». Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR). (2024). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text (ukr).
Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny № 1/8820-23 «Pro orhanizatsiyu osvitnoho bezpechnoho prostoru v zakladakh doshkilnoyi osvity ta obladnannya ukryttiv» [Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine «On the organization of an educational safe space in preschool education institutions and the equipment of shelters»] vid 20.06.2023. Retrieved from: http://surl.li/lzemca (ukr).
Lytvynenko, O. M. (2024). Umovy rozvytku zdorovyazberezhuvalnoyi kompetentnosti vchyteliv u zakladakh pislyadyplomnoyi osvity. [Conditions for the development of health-saving competence of teachers in institutions of post-graduate education]. Naukovo-metodychnyy, informatsiyno-osvitniy zhurnal Veresen. 3, 140–153 (ukr).
Yatsenko, N. O. (2019). Bulinh – tskuvannia [Bullying is harassment]. Terminolohichnyy visnyk, 5, 398–399 (ukr).
Vashak, O. O. & Vilkhova, O. V. (2022). Vykorystannya suchasnykh tekhnolohiy u zdorovyazberezhuvalniy diyalʹnosti vykhovateliv zakladiv doshkilnoyi osvity. [The use of modern technologies in health-preserving activities of preschool teachers]. Pedahohichni nauky, 80, 10–14 (ukr).