BASIC STRATEGIC DEVELOPMENT IMPERATIVES OF THE POSTGRADUATE PEDAGOGICAL INSTITUTION AS A SELF-DEVELOPING SYSTEM
Keywords:
Еducational environment; emergence; fractals; nonlinearity; openness; personnel policy; postgraduate education; strategic imperatives; synergy; system conditions; systems of self-development; vectors of activity.Abstract
The article summarizes scientific views on postgraduate pedagogical education as a complex self-developing system. It is proved that postgraduate education is a complex, open, nonlinear system capable of self-regulation and self-development.
Internal and external system principles of postgraduate pedagogical education development are distinguished. The internal principles include regionality, humanization, andragogy, continuity, cascades, matrix, selectivity, openness, contextuality (reflexive contextuality), and timeliness of quality educational services Among the external principles there are substantiated system-forming ones, subordination principles, state and regional order, autonomy one.
Based on a systematic approach, three such basic imperatives for the postgraduate pedagogical education are substantiated: «Environment», «Personnel», «Activity». The imperative «Environment» is described as a six components system which includes such creative environments as architectural, logistical, educational, methodological, social, technological and psychological ones. For the second imperative «Personnel» there are ten indicative directions for staff policy of the postgraduate pedagogical institution. The third imperative «Activity» defines key activities of the institution. They are focusing on target groups, added value for consumers of educational and other services, partnership support and stakeholders involvement, search and implementation of innovations, activities diversification, fundraising and grant writing, and developing the postgraduate institution's brand.
The author describes the system conditions for the basic strategic imperatives. They are unique institutional and regional assets, constant monitoring of external trends regarding the institution position according to key performance indicators, internal clear management.
References
Bell D. The Coming of the Post-Industrial Society / D. Bell // The Educational Forum, 30 Jan. 2008. – 2008. – Р. 574–579. DOI: 10.1080/00131727609336501
Gidwani N. Knowledge: Just in Case to Just in Time [Electronic resource]. – Retrieved from: https://www.americaninno.com/boston/knowledge-just-in-case-to-just-in-time/.
Беляев Г. Ю. Формирование термина образовательная среда в психолого-педагогической литературе конца ХХ – начала ХХI века [Електронний ресурс] / Г. Ю. Беляев // Режим доступу: http://dzd. rksmb. org/science/bel06. htm.
Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти / В. Ю. Биков // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. – 2010. – №. 9. – С. 9–16.
Ващенко Л. Інноваційне середовище післядипломної педагогічної освіти / Л. Ващенко // Післядипломна освіта в Україні. – 2012. – № 1. – С. 37–40.
Глосарій основних термінів професійної освіти / упоряд. Т. М. Десятов / за заг. ред. Н. Г. Ничкало. – К. : Вид-во «АртЕк», 2009. – 192 с.
Жовновач Р. І. Стратегічні імперативи управління інтелектуальними ресурсами персоналу інноваційно активних підприємств (зарубіжний досвід) [Електронний ресурс] / Р. І. Жовновач, Ю. В. Малаховський, М. Г. Мохамед М. // Ефективна економіка. – 2019. – № 12. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2019_12_19. DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.17.
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
Желанова В. В. Структурно-логічна модель технології контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів / В. В. Желанова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2014. – № 8. – С. 184–193. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2014_8_24
Зуб’як Р. М. Управління якістю підвищення кваліфікації керівників загальноосвітніх навчальних закладів сільської місцевості : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.06 «Теорія і методика управління освітою» / Р. М. Зуб’як; ДВНЗ «Ун-т менеджменту освіти». – К., 2010. – 20 с.
Ільченко І. Ю. Обґрунтування стратегічних імперативів підприємств / І. Ю. Ільченко. // Ефективна економіка. – 2010. – № 5. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2010_5_22
Кириченко М. Професійний розвиток педагогічних, науково-педагогічних працівників та керівних кадрів освіти у відкритому суспільстві / М. Кириченко // Theory and methods of educational management : electronic journal. – 2016. – № 2 (18).– С. 6–7 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/ metod_upr_osvit/v18_16/%D0%9A%D0%B8%D1%80%D0%B8%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Кузьмінський А. І. Теоретико-методологічні засади післядипломної педагогічної освіти в Україні : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / А. І. Кузьмінський. – К., 2003. – 42 c.
Макар Л. М. Сутність освітнього середовища в педагогічному процесі / Л. М. Макар // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2013. – № 30. – С. 229–236.
Мельник В. К. Науково-методичне забезпечення якості професійної підготовки керівників ЗНЗ в інституті післядипломної освіти / В. К. Мельник // Науковий журнал «Нова педагогічна думка». – 2010. – № 1. – С. 62–65.
Пєхота О. М. Андрагогічні проблеми у підготовці викладачів для системи післядипломної освіти / О. М. Пєхота, В. І. Пуцов, Л. Я. Набока, А. М. Старєва. – К. : [б. в.], 2006. – 96 с.
Про вищу освіту [Електронний ресурс] // Закон України. Редакція від 02.09.2020 № 1958-19. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Про освіту [Електронний ресурс] // Закон України. Редакція від 05.11.2020 № 1958-19. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Протасова Н. Г. Теоретико-методичні основи функціонування системи післядипломної освіти педагогів в Україні : автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Н. Г. Протасова; Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 1999. – 31 с.
Сорочан Т. М. Професійний розвиток керівників і педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів у післядипломній педагогічній освіті регіонального рівня (за матеріалами Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти) : монографія / Т. М. Сорочан, А. О. Данильєв, Б. А. Дьяченко, О. М. Рудіна. – Луганськ : Рєзніков В. С., 2013. – 523 c.
Степин В. С. Саморазвивающиеся системы и философия синергетики/ В. С. Степин // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://spkurdyumov.ru/what/samorazvivayushhiesya-sistemy/
Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В. А. Ясвин // М. : Смысл. – 2001. – 365 с.