НОВА ЧИТАЦЬКА ПРАКТИКА УЧНІВ У ТЕХНОЛОГІЧНОМУ ПОЛІ СУЧАСНОЇ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2021.06Ключові слова:
Ключові слова: моделі і практики читання, синоптичне читання; сучасні теорії читання; цифрове (електронне, дисплейне) читання; читання «з листа та з екрану»; читацькі практики дітей і підлітків; читання «з листа та з екрану».Анотація
Стаття присвячена аналізу особливостей цифрового читання учнів Нової української школи. Дано визначення поняття «цифрове читання», розглянуто його генеалогію в контексті еволюції писемності та формування нової інформаційно-медійної письмової культури. Доведено, що читання за допомогою електронних носіїв є новою практикою читацької діяльності дітей та підлітків і водночас така практика читання є еволюцією читання як цивілізаційного процесу. Проаналізовано наукові публікації щодо специфіки цифрового читання читачів нового покоління. Підкреслено, що значного розвитку цифрове читання набуло у сфері освіти, тому що: по-перше, сфера освіти активно цифровізується, по-друге – в основі навчання завжди лежить текст (а відповідно – і читання). Показано відмінності між читанням-скануванням і читанням-зануренням у текст. Розглянуто переваги і недоліки цифрового читання. Стверджується, що в оволодінні цифровим читанням учневі має допомогти компетентний дорослий – учитель, який повинен мати належні знання щодо специфіки цифрового читання. Уперше названо способи зміни усталених читацьких практик у зв’язку з формуванням «нової» моделі читання дітей і підлітків.
Посилання
Anikina, M. E., Ermoshkina, T. A., Iskakov, D. Z., Kobzev, M. V. et al. (2016). Vosprijatie dlinnyh tekstov pokoleniem «cifrovyh ostrovitjan» [Perception of long texts by the generation of "digital islanders"]. Mediaskop, vyp. 1. Retrieved from : http://mediascope.ru/?q=node/2089 (rus).
Borisenko, N. A., Mironova, K. V., Shishkova, S. V. & Granik, G. G. (2020). Osobennosti cifrovogo chtenija sovremennyh podrostkov: rezul'taty teoretiko-jempirich. issl. [Features of digital reading of modern adolescents]. Science for Education Today, 5, 28–49 (rus).
Chernigovskaja, T. V. (2013). Zachem my mozgu: lekcija [Why do we need the brain: lecture]. Moskva. Retrieved from: http://www.priamayarech.ru. (rus).
Chernjak, M. A. (2019). Novye chitatel'skie praktiki i pisatel'skie strategii cifrovoj jepohi [New Reading Practices and Writing Strategies for the Digital Age]. Pjatyj mezhdunarodnyj intellektual'nyj forum «Chtenie na evrazijskom perekrestke» [Ed., V. Ja. Askarova, Ju. V. Gushul]. Cheljabinsk: ChGIK, 48–53 (rus).
(2018). Cifrovoe chtenie: nauchnyj podhod [Digital reading: a scientific approach]. Univ. kn., 5, 35–51 (rus).
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State standard of basic secondary education]. Zatv. postanovoiu KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti (ukr).
Ershov, Ju. M. (2020). Transformacii chitatel'skih praktik [Transforming reading practices]. Sibirskoe mediaprostranstvo: materialy II Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii (23–25 nojabrja 2017 g.). Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/287389758.pdf. (rus).
Gudova, M. Ju. (2015). Chtenie v jepohu postgramotnosti: kul'turologicheskij analiz [Reading in the post-literacy era: a cultural analysis]. (Doctor’s thesis). Ural. federal. un-t imeni pervogo Prezidenta Rossii B. N. El'cina. Ekaterinburg (rus).
Gun'ko, E. I. & Drobysh, A. A. (2018). Chtenie teksta s jekrana cifrovogo ustrojstva [Reading text from the screen of a digital device]. Sovremennye tehnologii v obrazovanii, 2, 65–68. Belorusskij nacional'nyj tehnicheskij universitet. Minsk: BNTU (rus).
Hych, H. M. (2020). Chytannia uchniv «novoi hramotnosti» i tradytsii poiasniuvalnoho chytannia Kostiantyna Ushynskoho [Reading of students of the "new literacy" and the tradition of explanatory reading by Konstantin Ushinsky]. Veresen, 1–2, 7–12 (ukr).
Jakovleva, A. M. (2014). Klipovoe chtenie: tekst kak izobrazhenie-simuljakr [Clip reading: text as a simulacrum image]. Nauka televidenie: nauchn. al'manah, vyp. 11, 197–228 (rus).
Klymenko, Zh. V. (2020). Vyklyky tsyfrovoi epokhy suchasnomu chytachu ta shliakhy yikh podolannia [Challenges of the digital age for the modern reader and ways to overcome them]. Retrieved from: http://svitlit.ippo.kubg.edu.ua/?page_id=1119 (ukr).
Lombina, T. N., Mansurov, V. A. & Jurchenko, O. V. (2019). Problemy chtenija v novoj cifrovoj real'nosti [Reading problems in the new digital reality]. Sociologicheskaja nauka i social'naja praktika, 4, 97–110. DOI: 10.19181/snsp.2019.7.4.6803 (rus).
Lombina, T. N., Mansurov, V. A. & Jurchenko, O. V. (2019). Problemy chtenija v novoj cifrovoj real'nosti (na primere shkol'nikov). Chast' 1, 2 [Reading problems in the new digital reality (on the example of schoolchildren)]. Sociologicheskaja nauka i social'naja praktika, 4, 97–110 (rus).
Melent'eva, Ju. P. (2019). Chtenie jelektronnyh publikacij kak jelement obuchenija i obrazovanija [Reading electronic publications as an element of training and education]. Nauchno-tehn. bibl-ki, 4, 76–83(rus).
Melent'eva, Ju. P. (2013). Osnovnye modifikacii chtenija: osobennosti formirovanija i bytovanija [The main modifications of reading: features of formation and existence]. Bibliotekovedenie, 5, 55–63. Retrieved from: https://doi.org/10.25281/0869-608X-2013-0-5-54-62 (rus).
Nazarov, M. M. & Kovalev, P. A. (2017). Izmenenija mediasfery i sovremennye praktiki chtenija [Changes in the media and modern reading practices]. [Jelektronnyj resurs]. Sociologicheskie issledovanija, 2, 84–95. Retrieved from: https://rucont.ru/efd/587482 (rus).
Nechaev, V. D. & Durneva, E. E. (2016). «Cifrovoe pokolenie»: psihologo-pedagogicheskoe issledovanie problemy ["Digital generation": psychological and pedagogical research of the problem]. Pedagogika, 1, 36–45 (rus).
Ohar, E. I. (2011). Knyzhka zamist «myshky»? (Dytyna i chytannia u tsyfrovu dobu) [A book instead of a "mouse"? (Child and reading in the digital age)]. Naukovi zapysky [Ukrainskoi akademii drukarstva], 4, 137–145. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_2011_4_21 (ukr).
Severina, E. M. (2019). Cifrovoj tekst v prostranstve sovremennoj kul'tury [Digital text in the space of modern culture]. Chelovek i kul'tura, 5, 65–72 (rus).
Smetannikova, N. N. (2015). Prodvizhenie chtenija s pomoshh'ju jekrana [Promoting screen reading]. Bibliotekovedenie, 3, 60–68. Retrieved from: https://rucont.ru/efd/587482 (rus).
Stepchenko, L. M. (2012). Chitannja v epohu rozvitku elektronnih resursіv: kniga chi Іnternet? [Reading in the Age of Electronic Resources: A Book or the Internet? ]. Naukovі pracі Nacіonal'noї bіblіoteki Ukraїni іm. V. І. Vernads'kogo, vyp. 33, 487–497 (ukr).
Vul'f, M. (2020). Prust i kal'mar: Nejrobiologija chtenija [Proust and the Squid: The Neurobiology of Reading]. Retrieved from: http://loveread.ec/read_book.php?id=91755&p=1 (rus).