ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ НА ОСНОВІ ЖИТТЄВИХ НАСТАНОВ Г. С. СКОВОРОДИ (НА МАТЕРІАЛІ «БАЙОК ХАРКІВСЬКИХ»)
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2022.12Ключові слова:
виховання, Г. С. Сковорода, життєві настанови, моральні цінності, світогляд, характеристики особистості.Анотація
У статті досліджено важливість виховання особистості на основі життєвих настанов Г. С. Сковороди, які сприяють усебічному розвитку людини, формуванню її системи цінностей та переконань, а також допомагають краще взаємодіяти з іншими людьми в соціумі, вирішувати професійні проблеми та виявляти конкурентоспроможність у сучасних умовах праці. З’ясовано й доведено, що творча спадщина Г. С. Сковороди наповнена цінними настановами, які донині залишаються актуальними. Із циклу текстів «Байки Харківські» Г. С. Сковороди уперше виокремлено та проаналізовано настанови філософа, які вказують на доцільність виховання працьовитості, розсудливості, наполегливості й індивідуальності, а також поваги до інших і прагнення до всебічного розвитку.
Посилання
Balashova, Y. V. (2013). Tsinnisno-svitohliadni nastanovy suchasnoho ukrainskoho studentstva [Value and outlook set of modern Ukrainian students]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 1. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_1_4 (ukr).
Druhanova, O. M. & Bilyk, V. M. (2019). H. Skovoroda pro rol rozumovoho vykhovannia u formuvanni osobystosti [G. Skovoroda on the role of mental education in personality formation]. Novyi kolehium, 4 (98), 54–58 (ukr).
Kovtun Oksana and Svitlana Pechenizka-Gubareva (2021). Philosophy of Vitality, Mortality, and Immortality in the Theories of Hryhoriy Skovoroda and Confucius. Philosophy and Cosmology. Volume 26, 148–155. DOI: https://doi.org/10.29202/phil-cosm/26/12 (eng).
Kravchenko, Ya. (2015). Mystetski nastanovy Mykhaila Boichuka ta filosofski symvoly Hryhoriia Skovorody u tvorchii doli Yaroslavy Muzyky. Do 120-littia vid dnia narodzhennia [Artistic instructions of Mykhaylo Boychuk and philosophic symbols of Hruhoriy Skovoroda in creative destyni of Yaroslava Muzyka]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 26, 3–9. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnam_2015_26_103 (ukr).
Potapchuk, T. (2015). Moral i moralni nastanovy v suspilstvi yak chynnyky kulturnoi identychnosti studentskoi molodi [Morals and moral options in society as factors of student youth’s cultural identity]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, 1, 139–144. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2015_1_25 (ukr).
Prokopenko, I. H. (2019). H. S. Skovoroda i ukrainska osvita: vchora, sohodni, zavtra [H. S. Skovoroda and Ukrainian education: yesterday, today, tomorrow]. Novyi kolehium, 4 (98), 12–20 (ukr).
Skovoroda, H. S. (1994). Tvory u 2-kh tomakh [Works in 2 volumes]. Tom 1: Poezii. Baiky. Traktaty. Dialohy [Poetry. Fables Treatises. Dialogues]. (M. Kashuba, V. Shevchuk trans. from oldukrainian). Kyiv: Oberehy (ukr)
Vashkevich, V. (2013). Tsinnisno-svitohliadni nastanovy molodi v suchasnykh umovakh [Value-worldview of young people in today’s]. Hileia: naukovyi visnyk, 73, 205–209. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2013_73_95 (ukr).
Vdovychenko, H. V. (2019). Filosofski nastanovy rannoi tvorchosti P. Tychyny yak obiekt moderno-postmodernoho mitotvorennia [Philosophical attitudes of the early works of P. Tychyna as an object of modernist-postmodernist myth creation]. Ukrainski kulturolohichni studii, 2, 5–11. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrks_2019_2_3 (ukr).