ЕДУКАЦІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.2.2025.06Ключові слова:
післядипломна освіта, професійний розвиток, психічне здоров’я, психологічна компетентність, психологічна просвіта, функції та практики психоедукації.Анотація
У методичній статті проаналізовано низку наукових праць та досліджень із питань розвитку професійної / психологічної компетентності, висвітлено основні аспекти реалізації психоедукаційної роботи в умовах післядипломної освіти як складника розвитку психологічної грамотності педагогів. Уточнено поняття «психологічна компетентність». Розкрито сутність поняття «едукація» як напряму психологічної просвіти та її складників. Визначено основні функції психоедукації: практико-орієнтована, інформаційна, соціальна. Представлено напрями, форми психоедукаційної діяльності навчально-методичної лабораторії практичної психології та соціальної роботи МОІППО. Репрезентовано методичний інструментарій, розроблений у рамках Усеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?». Подано результати моніторингового дослідження «Освітні потреби педагогів закладів освіти Миколаївської області».
Посилання
Barinova, L. Ya. (2014). Psykholohichna kompetentnist osobystosti [Psychological competence of the individual]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Psykholohiia. T. 19. Vyp. 1, 29–35 (ukr).
Borysova, O. O. (2023). Psykhoedukatsiini modeli v protsesi psykhoreabilitatsii uchasnykiv boiovykh dii: poniattia ta funktsii, pryklad [Psychoeducational models in the process of psychorehabilitation of combatants: concepts and functions, example]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Psykholohiia, 3, 7–12 (ukr).
Kocherha, O. V. (2013). Rozvytok psykholohichnoi kompetentnosti vchytelia pochatkovoi shkoly [Development of psychological competence of a primary school teacher]. Ridna shkola, 11, 52–56 (ukr).
Law of Ukraine «On Amendments to Article 51 of the Law of Ukraine «On Advanced Training of Pedagogical Workers in the Issue of Providing Psychological Support to Participants in the Educational Process», 2023. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3051-20#Text (ukr).
Martyniuk, L. A. (2011). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti vykladacha yak efektyvnyi zasib zabezpechennia yakosti osvity [Formation of professional competence of a teacher as an effective means of ensuring the quality of education]. Novohrad-Volynskyi, 10 (ukr).
Oleksenko, S. V. (2020). Psykhoedukatsiia yak zasib formuvannia kultury psykholohichnoho zdorovia u pedahohichnykh pratsivnykiv [Psychoeducation as a means of forming a culture of psychological health among pedagogical workers]. Tekhnolohii rozvytku intelektu [Elektronnyi resurs], 4.1 (26). Retrieved from: https://surl.lu/hxccpk (ukr).
Opanasenko, L. A. & Kuchmanich, I. M. (2023). Psykhosotsialna pidtrymka naselennia v umovakh voiennykh dii: teoriia i praktyka [Psychosocial support of the population in conditions of military action: theory and practice]. Mykolaiv: Ilion, 136–144 (ukr).
Opanasenko, L. A. (2023). Psykhoedukatsiia: osnovni zasady v roboti psykholohichnoi sluzhby vyshu [Psychoeducation: basic principles in the work of the psychological service of higher education institutions]. Vseukrainskyi kruhlyi stil «Aktualni pytannia pidvyshchennia psykholohichnoi kultury uchasnykiv osvitnoho protsesu ZVO v umovakh viiny» [Elektronnyi resurs]. 41–44. Retrieved from: https://surli.cc/yfvjes (ukr).
Profesiinyi standart «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity» (2024) [Professional standard «Teacher of a general secondary education institution»]. 16–19. Retrieved from: https://surl.li/wxktah (ukr).
Sait Useukrainskoi prohramy mentalnoho zdorovia «Ty yak?» (2024) [Website of the All-Ukrainian Mental Health Program «How Are You?»]. Retrieved from: https://howareu.com/produkty#section681 (ukr).
Savrasova-Viun, T. O. (2015). Zmist i struktura profesiino-psykholohichnoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv [The content and structure of professional and psychological competence of future teachers]. Osvitolohichnyi dyskurs, 2(10), 41–254 (ukr).
Slyvinska, T. O., Kucherenko, A. V. & Alkhimova, K. Yu. (2023). Informatsiino-metodychnyi suprovid rozvytku stresostiikosti uchasnykiv osvitnoho protsesu [Іnformation and methodological support for the development of stress resistance of participants in the educational process]. Veresen, 4 (99), 105–114 (ukr).
Stoikova, V. V. (2020). Samorozvytok pedahoha: vid maksym pedahohichnoi spadshchyny Ya. Chepihy do rehionalnoho proektu [Self-development of a teacher: from the maxims of the pedagogical heritage of Ya. Chepiga to the regional project]. Veresen, 4 (85–86), 118–129 (ukr).
Voloshyna, O. S. (2023). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh neperervnoi osvity [Development of professional competence of pedagogical workers in the conditions of continuous education]. Naukovo-metodychnyi visnyk, 59, 280–282 (ukr).