РОЛЬ ДОСЛІДНИЦЬКОГО МЕТОДУ НАВЧАННЯ У ФОРМУВАННІ НАУКОВОГО МИСЛЕННЯ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • Ірина Мироненко Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-5327-891X

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.2.2025.05

Ключові слова:

біологічна освіта, дослідницький метод навчання, дослідницькі завдання, концепція «Нова українська школа», наукове мислення школярів

Анотація

У методичній статті розглянуто значення дослідницького методу навчання в процесі формування наукового мислення школярів у контексті реалізації концепції «Нова українська школа». Акцентовано на використанні дослідницької діяльності як ефективного засобу розвитку аналітичних навичок, критичного мислення та вміння працювати з джерелами наукової інформації. Визначено методологічні засади впровадження зазначеного методу в освітній процес, уплив на пізнавальну активність учнів та їхню здатність до самостійного формулювання наукових гіпотез. Розроблено структуру дослідницького завдання з біології для учнів 7 класу, що передбачає залучення учнів до повного циклу наукового пізнання – від формулювання проблеми та висування гіпотези до планування та проведення експерименту, збирання й аналізування даних, інтерпретації результатів, обґрунтування власних висновків. Розроблено комплексне дослідницьке завдання з біології для учнів 7 класу, що охоплює всі основні етапи наукового пізнання відповідно до концепції Нової української школи та передбачає шляхи інтеграції дослідницького методу в освітній процес.

Посилання

Hrytsai, N. (2017). Doslidnytsko-oriientovane navchannia biologii v suchasnii zahalnoosvitnii shkoli [Research-oriented teaching of biology in a modern secondary school]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 4, 177–189 (ukr).

Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity «PISA-2022», 2023. [National report on the results of the international study of the quality of education «PISA-2022»]. Retrieved from: https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf (zahalovok z ekrana – 23.04.2025). (ukr).

Nazarenko, L. A. (2015). Formuvannia predmetnoi literaturnoi kompetentnosti starshoklasnykiv zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Formation of subject literary competence of high school students by means of information and communication technologies]. (Candidate’s thesis). M-vo osvity i nauky Ukrainy, Mykolaiv. nats. un-t im. V. O. Sukhomlynskoho. Mykolaiv (ukr).

Nazarenko, L. A. (2023). Proiektuvannia yak zasib navchannia literatury z vykorystanniam informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii (starsha shkola) [Design as a means of teaching literature using information and communication technologies (high school)]. Veresen: MOIPPO, 1 (96),128–137. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.10 (ukr).

Nevedomska, Ye. O. (2008). Orhanizatsiia navchalnoho eksperymentu v pryrodnychii osviti [Organization of educational experiment in natural sciences education]. Biolohiia i Khimiia v Shkoli, 5–6, 10–12 (ukr).

Shamrai, S. M., & Zadorozhnyi, K. M. (2003). Biolohichni eksperymenty v shkoli [Biological experiments in school]. Kharkiv: Osnova (ukr).

State Standard of Basic Secondary Education: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 30, 2020. № 898. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (ukr).

Tikhonenko, L. V., & Sydorenko, N. Yu. (2008). Formuvannia v uchniv pozytyvnoi motyvatsii do navchalnoi ta poshukovo-doslidnytskoi diialnosti z pryrodoznavstva ta biolohii [Formation of students’ positive motivation for educational and research activities in natural sciences and biology]. Doslidnytska Robota Shkolariv z Biolohii. Sumy: VTD «Universytetska Knyha» (ukr).

Tsurul, O. A. (2006). Orhanizatsiia naukovo-doslidnytskoi roboty uchniv u zoolohichnomu viddili navchalno-doslidnoi dil’ianky [Organization of students’ research work in the zoological department of the educational research site]. In Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Methodological Conference «Rozvytok Biolohichnoi Osvity v Ukraini» (Melitopol, September 26–27), 67–70 (ukr).

Yahenska, H. (2003). Dotyk do spravzhnioi nauky. Iz dosvidu orhanizatsii naukovo-doslidnytskoi roboty uchniv [A touch to real science. From the experience of organizing students’ research work]. Pedahohichnyi Poschuk, 4, 33–35 (ukr).

Yahenska, H. V. (2010). Sutnist ta osoblyvosti formuvannia doslidnytskykh umin uchniv osnovnoi shkoly v protsesi vyvchennia biolohii [The essence and peculiarities of forming research skills in secondary school students during the study of biology]. Naukovi Zapysky Ternopilskoho Natsionalnoho Pedahohichnoho Universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka. Ser.: Pedahohika, 1, 120–126 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

Статті