МІКРОНАВЧАННЯ НА УРОКАХ / ЗАНЯТТЯХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.4.2025.03

Ключові слова:

дидактика уроку, методики уроку / заняття, мікрозавдання, мікронавчання, мікроуроки, Нова українська школа

Анотація

     У науково-методичній статті розглянуто проблему впровадження новітніх технологій та методик навчання, однією з яких є мікронавчання. Засвідчено на підставі аналізу теоретико-методологічних напрацювань вітчизняних теоретиків і практиків, що українські науковці та заклади освіти активно долучаються до впровадження такої практики. Установлено особливості мікронавчання як технології, що є інструментом із широкими функціональними можливостями. Обґрунтовано, що така практика дає змогу задовільнити потреби в урахуванні індивідуальних когнітивних стратегій учнів. Доведено, що мікронавчання є безперечно цінним, оскільки надає вчителеві справжньої академічної свободи в площині проведення уроків. Запропоновано авторське бачення практичної реалізації теоретичних основ на уроці української літератури на прикладі конкретного твору. 

Посилання

Barna, O. V. & Hevko, Kh. R. (2022). Osoblyvosti realizatsii tekhnolohii mikronavchannia na urokakh informatyky v NUSh [Features of implementing microlearning technology in computer science lessons at the New Ukrainian School]. Suchasni tsyfrovi tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy. Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka, 61–64. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://salo.li/4a5993d (ukr).

Batura, Yu. (2022). Tekhnolohiia mikronavchannia dlia synkhronykh ta asynkhronnykh urokiv [Microlearning Technology for Synchronous and Asynchronous Lessons: Webinar]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=84WTtwSRf8k (ukr).

Buhaichuk, K. L. (2023). Mikronavchannia: poniattia, osoblyvosti, perevahy [Microlearning: concept, features, advantages]. Dystantsiine navchannia – start iz sohodennia v maibutnie. Kharkiv, 27. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://salo.li/5516CF5 (ukr).

Dmytrenko Svitlana, Dolhova Daria & Kharchenko Nataliia. (2020). Click-navchannia [Click-learning]. Pozashkillia, 7–8 (163–164), 14–19 (ukr).

Dvorska, N. V. (2023). Konspekt ta mini-pidruchnyk uroku zarubizhnoi literatury dlia 6 klasu na temu «Dzhek London «Liubov do zhyttia»» [Synopsis and mini-textbook of a foreign literature lesson for grade 6 on the topic «Jack London's «Love of Life»»]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.li/iuwfvl (ukr).

Ekskurs u klik-navchannia (2020). [A tour of clicker learning]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://osvitaua.com/2020/06/90287/ (ukr).

Hlazunova, O., Korolchuk, V., Voloshyna, T., & Saiapina, T. (2024). Protsedura realizatsii tekhnolohii mikronavchannia u zakladakh vyshchoi osvity [Procedure for implementing microlearning technology in higher education institutions]. Fizyko-matematychna osvita, 39(2), 29–34. https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i2-04 (ukr).

Hlazunova, O. H., Koval, T. V. & Kovalchuk, V. V. (2016). Vplyv tekhnolohii mikronavchannia na motyvatsiiu ta akademichni dosiahnennia uchniv [The impact of microlearning technology on student motivation and academic achievement]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu. Kyiv: Kyivskyi stolychnyi universytet imeni Borysa Hrinchenka, 30–41. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://openedu.kubg.edu.ua (ukr).

Hych, H. M. (2025а). Klik do znan: urok dlia uchniv z klipovym myslenniam [Click to Knowledge: A Lesson for Students with Clip Thinking]. Tendentsii ta perspektyvy rozvytku suchasnoi osvity v Ukraini: Nova ukrainska shkola (Eds. I. Ya. Zhorova, O. V. Kokhanovska, O. V. Strebna, L. P. Maretska, V. S. Deresh). Kherson: KVNZ «Khersonska akademiia neperervnoi osvity», 42–45 (ukr).

Hych, H. M. (2016). «Klipove myslennia» molodi: voroh chy druh navchannia? [«Clipboard thinking» of youth: enemy or friend of learning?]. Naukovi pratsi ChDU im. Petra Mohyly: Naukovo-metod. vydan. Vyp. 257. T. 269. Pedahohika / Chornomorskyi derzhavnyi universytet im. P. Mohyly. Mykolaiv, 38–42 (ukr).

Hych, H. M. (2025в). Mikronavchannia yak metodyka uroku Novoi ukrainskoi shkoly [Microlearning as a lesson methodology of the New Ukrainian School]. Pedahohichna nauka i osvita u suchasnomu vymiri: problemy ta perspektyvy rozvytku. (Ed. V. V. Yahodnikova). Odesa: vydavets Bukaiev Vadym Viktorovych, 139–142 (ukr).

Ivanytsia Halyna. CLICK – STEP metodyka (2021). [CLICK-STEP methodology]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.li/ndoqul (ukr).

Klan klik-klats (). [Click-Clack Clan]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.li/zyzutu (ukr).

Klik-navchannia u pochatkovii shkoli (). [Clicker learning in elementary school]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.li/qgzmzp (ukr).

Korchova Halyna. (2022). Klipove myslennia yak naukovo-metodychna problema u profesiinii osviti [Clip thinking as a scientific and methodological problem in vocational education]. Visnyk KrNU imeni Mykhaila Ostrohradskoho. Vypusk 1 (132), 49–54. DOI: https://doi.org/10.32782/1995-0519.2022.1.6 (ukr).

Liashenko Anna (). Microlearning – malymy krokamy do velykykh rezultativ [Microlearning – small steps to big results].[Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.li/gjywnt (ukr).

Lytvynova, S. H. (2021). Mikronavchannia IK-tekhnolohii pedahohiv v umovakh onlainovoho marafonu yak paradyhma tsyfrovoi transformatsii osvity [Micro-learning of ICT technologies for teachers in the context of an online marathon as a paradigm for the digital transformation of education]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 3 (1), 1–6. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-10-1 (ukr).

Metodyky klik-navchannia (). [Clicker training techniques]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://osvitaua.com/products/collection/click/ (ukr).

Microlearning, zavdannia, povʼyazani z realnym zhyttiam, ta spiralnyi pidkhid: yak stvoriuiut suchasni pidruchnyky dlia 5–6 klasiv (). [Microlearning, real-life tasks, and the spiral approach: how modern textbooks for grades 5–6 are created]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.li/tequxv (ukr).

Mikronavchannia – malenki kroky do velykykh dosiahnen (2022). [Microlearning – small steps to big achievements]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://naurok.com.ua (ukr).

Mikronavchannia: Yak novyi osvitnii trend motyvuie vchytysia suchasnykh ditei (). [Microlearning: How a new educational trend is motivating today's children to learn]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.gd/ufrmcc (ukr).

Morhun, I. V. (2022). Praktykum z vykorystannia tekhnolohii mikronavchannia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Workshop on the use of microlearning technology in secondary education institutions]. Osvita i nauka. Vypusk 2(33), 161–165. K. (ukr).

Orosova R. & Starosta, V. I. (2012). Zastosuvannia mikronavchannia u protsesi vyvchennia kursu «Zahalna dydaktyka» v Koshytskomu universyteti imeni Pavla Yozefa Shafaryka [Application of microlearning in the process of studying the course «General Didactics» at the Pavol Josef Šafárik University of Košice]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho Natsionalnoho universytetu. Seriia «Pedahohika, sotsialna robota». Vyp. 25, 148–151 (ukr).

Osoblyvosti navchannia ditei novoho pokolinnia: metodyka – click-navchannia (). [Peculiarities of teaching children of the new generation: methodology – click-learning]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.li/gzitek (ukr).

Perevahy mikronavchannia (). [Benefits of microlearning]. [Elektronnyi resurs], Retrieved from: https://surl.lt/kgqtcm (ukr).

Sadovets Olesia. (2023). Mikronavchannia yak suchasnyi trend u dystantsiinomu vyvchenni inozemnykh mov doroslymy [Microlearning as a modern trend in distance learning of foreign languages for adults]. Zbirnyk materialiv KhII Mizhnarodnoho naukovo-metodolohichnoho Internet-seminaru, 45–46. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.li/glstia (ukr).

Shist pryntsypiv klik-navchannia (). [Six principles of clicker training]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.li/fhehks (ukr).

Sikora, Ya. B. (2023). Mikronavchannia yak providna ideia elektronnoho navchannia [Microlearning as a leading idea of e-learning]. Suchasni tsyfrovi tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy. Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka, 167–169. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/31533S (ukr).

Sim oriientyriv dlia navchannia ditei iz klipovym myslenniam (). [Seven guidelines for teaching children with clip thinking]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.lt/bbycxb (ukr).

Sydorenko, V. V. (2020). Kontseptualni zasady Novoi ukrainskoi shkoly: kliuchovi kompetentnosti, tsinnisni oriientyry, osvitni rezultaty [Conceptual foundations of the New Ukrainian School: key competencies, value orientations, educational outcomes]. Metodyst, 5, 16. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.lu/wxiiqq (ukr).

Velychko, V. Ye. & Fedorenko, O. H. (2020). Orhanizatsiia navchalnoi diialnosti za tekhnolohiieiu mikronavchannia pid chas pandemii covid-19 / [Organization of educational activities using microlearning technology during the covid-19 pandemic]. [Elektronnyi resurs]. Tekhnolohii elektronnoho navchannia, 4, 67–75. Retrieved from: https://texel.ddpu.edu.ua/index.php/texel/article/view/32 (ukr).

Vradii Alina. (2022). Mikronavchannia yak efektyvnyi metod navchannia istorii v suchasnykh umovakh [Microlearning as an effective method of teaching history in modern conditions]. Pedahohichnyi visnyk. Istoriia i kraieznavstvo, 1–2, 134–137 (ukr).

Yak navchaty pokolinnia, yake ne mozhe zoseredytys (). [How to teach a generation that can't concentrate]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://surl.li/qavxjp (ukr).

Yak vykorystovuvaty mikronavchannia na urotsi i vdoma (). [How to use microlearning in class and at home]. [Elektronnyi resurs]. Retrieved from: https://osvitoria.media (ukr).

Yatsenko, T. O., Tryhub, I. A. & Slyzhuk, O. A. (2023). Ukrainska literatura. 5 klas: ekspres-kurs podolannia osvitnikh vtrat [Ukrainian Literature. Grade 5: A crash course in overcoming educational losses]. Kyiv: Pedahohichna dumka (ukr).

Zhmai, O. V. & Chepurna. L. V. (2021). Perevahy mikronavchannia v suchasnykh umovakh onlain-osvity [Advantages of microlearning in modern online education]. II Vseukrainska naukovo-praktychna internet-konferentsiia «Suchasna molod v sviti IT». Sektsiia «Informatsiini tekhnolohii v nautsi, osviti, ekonomitsi, lohistytsi, turystychnii i hotelno-restorannii sferakh, transporti». Kherson, 115–116 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-26

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають