ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД УТВЕРДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2024.12Ключові слова:
психолого-педагогічний супровід, психолого-педагогічний супровід педагогів дошкільної освіти, утвердження української національної та громадянської ідентичності педагогівАнотація
У науковій публікації розкрито питання психолого-педагогічного супроводу утвердження української національної та громадянської ідентичності педагогічних працівників дошкільної ланки в умовах післядипломної освіти. За результатами аналізу основних досліджень і публікацій із окресленої проблеми уточнено сутність дефініцій «психолого-педагогічний супровід», «утвердження української національної та громадянської ідентичності педагогів» та сформульовано власне визначення поняття «психолого-педагогічний супровід педагогів дошкільної освіти». Висвітлено хід анкетування, застосованого на першому аналітично-констатувальному етапі особистого наукового дослідження. Наведено приклади здійснення психолого-педагогічного супроводу педагогів закладів дошкільної освіти з означеного питання під час війни.
Посилання
Aradzhyoni, M. A., Oliinyk, L. M. & Litvinova, N. Ye. ta in. (2023). Ukrainskyi vinochok. Mykolaivshchyna: Rehionalna partsialna prohrama ta metodychni rekomendatsii z mizhkulturnoi ta hromadianskoi osvity ditei doshkilnoho viku [Ukrainian whisk. Mykolaiv region: Regional partial program and methodical recommendations for intercultural and civic education of preschool children]. Mykolaiv: tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti MOIPPO (ukr).
Bohush, A. M., Berezovska, L. I., Dikhtiarenko, S. V., Malinovska, N. V. & Naida, R. H. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid formuvannia profesiino metodychnoi spriamovanosti osobystosti maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity [Psychological-pedagogical support for the formation of professional methodical personality orientation of future preschool education specialists]. (Ed. A. M. Bohush). Ivano-Frankivsk: NAIR (ukr).
Bondarchuk, O. I., Briukhovetska, O. V., Karamushka, L. M. & Pinchuk, N. I. (2024). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid profesiinoi pidhotovky ta pidvyshchennia kvalifikatsii fakhivtsiv v umovakh voiennoho stanu: XIII Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia [Psychological-pedagogical support of professional training and advanced training of specialists under martial law: XIII International Scientific and Practical Conference]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 6 (1), 1–6. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6134 (ukr).
Chupina, K. O. (2021). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid studentiv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh zakladu vyshchoi osvity [Psychological and pedagogical support of students with special educational needs in the conditions of a higher education institution]. Psykholohichnyi zhurnal, 7, 74–84. DOI: https://doi.org/10.31499/2617-2100.7.2021.234701 (ukr).
Dikhtiarenko, S. V. (2024). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid maibutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoi osvity: zmistovyi kontent [Psychological and pedagogical support of future teachers of preschool education institutions: meaningful content]. Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky. Issue 1 (146). Odesa, 82–90. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2024-1-12 (ukr).
Dudnyk, N. V. (2022). Shliakhy formuvannia natsionalnoi identychnosti maibutnikh pedahohiv v umovakh voiennoho stanu [Ways of forming the national identity of future teachers in the conditions of martial law]. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly, 2 (8), 91–98. DOI:10.31499/2706-6258.2(8).2022.268059 (ukr).
Ivaniuk, H. I. (2023). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid osobystisno-profesiinoho rozvytku maibutnikh pedahohiv v umovakh osvitnikh zmin [Psychological and pedagogical support of personal and professional development of future teachers in conditions of educational changes]. «Perspektyvy ta innovatsii nauky». Seriia «Pedahohika. Psykholohiia. «Medytsyna», 9 (27), 219–231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-9(27)-219-231 (ukr).
Kondratets, I. V. & Naumenko, M. S. (2020). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid maibutnikh vykhovateliv z rozvytku movlennia ditei rannoho viku [Psychological and pedagogical support of future educators in the development of speech of young children]. Osvitolohichnyi dyskurs, 3–4 (38–39), 47–56. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.3411 (ukr).
Litvinova, N. Ye. (2023). Rozvytok natsionalno-patriotychnykh pochuttiv ditei doshkilnoho viku cherez realizatsiiu partsialnoi prohramy «Ukrainskyi vinochok. Mykolaivshchyna» intehrovanoho spetsialnoho kursu «Kultura dobrosusidstva» [The development of national and patriotic feelings of preschool children through the implementation of the partial program «Ukrainian Wreath. Mykolayiv region» of the integrated special course «Culture of good neighborliness»]. In Sokurenko, O. O., Oliinyk, L. M. & Lebid, H. S. ta in. Naukovo-metodychnyi suprovid pidvyshchennia fakhovoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv z formuvannia tsilisnoi kartyny svitu v ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku u pisliadyplomnii osviti (Eds. L. M. Oliinyk, O. O. Sokurenko). M.: OIPPO, 149–161 (ukr).
Mylatska, V. V. (2018). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid v umovakh modernizatsii osvitnoho seredovyshcha tekhnichnoho koledzhu [Psychological and pedagogical support in the conditions of modernization of the educational environment of the technical college]. Molodyi vchenyi, 4.1, 52–55 (ukr).
Oliinyk, L. M. (2022). Pisliadyplomna pedahohichna osvita v umovakh voiennoho stanu [Postgraduate pedagogical education under martial law]. Veresen. Tom 2. № 93, 123–116. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.2.2022.10 (ukr).
Oliinyk, L. M. (2023). Prohrama «Ukrainskyi vinochok. Rehion» [The program «Ukrainian Wreath». Region]. In Navchaiemosia vykladannia «Kultury dobrosusidstva» ditiam i doroslym (Eds. O. H. Kozoroh, N. K. Lebid). K.: VD «Osvita», 100–105 (ukr).
Sokurenko, O. O. & Rybachuk, O. A. (2024). Utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi identychnosti pedahohichnykh pratsivnykiv: kliuchovi poniattia [Affirmation of the Ukrainian national identity of pedagogical workers: key concepts]. Veresen, 1 (100), 105–116. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2024.09 (ukr).
Telychko, T. V. (2020). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid profesiinoi pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh zakladiv osvity [Psychological and pedagogical support of professional training of future teachers of preschool educational institutions]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vyp. 73 (t. 2), 88–91. Kyiv: Vydavnychyi dim «Helvetyka». DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.73-2.20. (ukr).
Viltsaniuk, I. I. (2020). Stanovlennia natsionalnoi svidomosti kriz pryzmu osmyslennia suspilno-derzhavnykh tsinnostei (samobutnist, volia, sobornist, hidnist) [The formation of national consciousness through the prism of understanding social and state values (identity, will, unity, dignity)]. Ukrainoznavstvo, 3 (76). 2–223. DOI: 10.30840/2413-7065.3(76).2020.214188 (ukr).
Yeromenko, O. A. (2016). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid studentiv z osoblyvymy potrebamy u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Psychological and pedagogical support of students with special needs in higher educational institutions]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 15, 313–320 (ukr).