ОПТИМІЗАЦІЯ ЧИТАЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ЗАСОБАМИ ПЛЕЙБЕК-ТЕАТРУ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2025.02Ключові слова:
імпровізація тексту, інтерактивна взаємодія, перформативна інсценізація художнього твору, плейбек-театр, театралізація читанняАнотація
У науково-методичній статті висвітлено теоретичне підґрунтя використання елементів плейбек-театру як форми ситуаційного навчання літератури. Визначено методичні умови формування компетентного читача засобами театральної імпровізації. З’ясовано домінантні ознаки плейбеку як особливого різновиду театрального мистецтва. Проаналізовано дидактичні можливості реалізації художньо-педагогічного потенціалу плейбек-дійства під час шкільного вивчення художнього твору. Установлено доцільність упровадження ідеї плейбеку у процесі літературної освіти на основі інсценізації історій персонажів, вражень від прочитаного або атмосфери тексту. Запропоновано плейбек-форми вивчення драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» на основі технік відображення, ритуалізації та імпровізації. Уперше розглянуто інтегровані театрально-освітні ситуації літературного заняття у призмі оптимізації читацької діяльності учнів Нової української школи.
Посилання
Abramian, V. T. (1996). Teatralna pedahohika [Theatrical pedagogy]. Kyiv: Libra (ukr).
Chernilevskyi, D. V. (2008). Pedahohika vyshchoi shkoly [Pedagogy of higher education]. Vinnytsia: Vyd-vo un-tu «Ukraina» (ukr).
Derhach, M. (2018). Pleibek-teatr u systemi sotsializatsii ta resotsializatsii osobystosti [Playback theatre in the system of socialization and resocialization of the individual]. Psykholohiia, 2 (9), 17–20 (ukr).
Kondratets, I. (2017). Pedahohichnyi pleibek [Pedagogical playback]. Doshkilne vykhovannia, 2, 20–24 (ukr).
Kontseva, V. (2024). Innovatsiini metody navchannia na urokakh literatury: vykorystannia elementiv pleibek-teatru [Innovative teaching methods in literature lessons: Use of playback theatre elements]. Osvitnii proiekt «Na urotsi». Retrieved from: https://youtu.be/BnZG0ESvtqc (ukr).
Krekoten, O. V. (2024). Vprovadzhennia idei pleibek-teatru yak tekhnolohii storytelling v kursi universytetskoho vyvchennia inozemnoi movy [Implementation of playback theatre ideas as a storytelling technology in the university course of foreign language study]. Teoriia ta metodyka navchannia (z haluzei znan), 69 (2). Retrieved from: https://surl.li/japoms (ukr).
Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Kyiv: Khrinkom Inter (ukr).
Masol, L. M. (2019). Nova ukrainska shkola: metodyka navchannia intehrvanoho kursu «Mystetstvo» u 1–2 klasakh na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [New Ukrainian School: Methodology of teaching the integrated «Art» course in grades 1–2 based on a competency-based approach]. Kyiv: Geneza (ukr).
Mkhytarian, O. D. (2022). Formuvannia chytatskoi kompetentnosti uchniv u realiiakh Novoi ukrainskoi shkoly [Formation of students’ reading competence in the realities of the New Ukrainian School]. Veresen, 4 (95), 69–82. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.4.2022.06 (ukr).
Otych, O. (2008). Pedahohika mystetstva: sutnist ta mistse v systemi nauk pro osvitu [Art pedagogy: Essence and place in the system of education sciences]. Mystetstvo ta osvita, 2, 13–17 (ukr).
Savinov, V. (2020). Pleibek-teatr yak zasib rozvytku soft skills u pozashkilnii osviti [Playback theatre as a means of developing soft skills in extracurricular education]. Retrieved from: https://surl.li/hhtavm (ukr).
Vainilovych, N. Pleibek-teatr i naratyvna tradytsiia yak zasib dlia stsilennia [Playback theatre and narrative tradition as a tool for healing]. Retrieved from: https://surl.li/mheibq (ukr).
Vitchenko, A. O. (2008). Teoriia i tekhnolohiia formuvannia interpretatsiinoi kompetentsii starshoklasnykiv u protsesi vyvchennia svitovoi dramaturhii [Theory and technology of forming interpretative competence of high school students in the process of studying world drama]. (Doctor’s thesis). Kyiv: Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanov (ukr).
Ziaziun, I. A., Kramushchenko, L. V., Kryvonos, P. F., & et al. (2008). Pedahohichna maisternist [Pedagogical mastery] (I. A. Ziaziun, Ed.). Kyiv: SPD Bohdanova A. M. (ukr).