ФОРМУВАННЯ ЧИТАЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ У РЕАЛІЯХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2022.06Ключові слова:
компетентнісне навчання літератури;, методологія Нової української школи;, формування читацької компетентностіАнотація
У статті увиразнено методологічні аспекти розв’язання проблеми формування компетентного читача Нової української школи та визначено відповідні методичні засоби. Поглиблено зміст ключових дефініцій дослідження, з’ясовано методичні умови цієї роботи та розроблено навчальні завдання для вивчення в 6 класі творчості Г. С. Сковороди. Основними теоретико-методологічними ідеями формування читацької компетентності учнів у проєкції сучасних освітніх завдань визначено: опору на структуру означеного поняття як наукову основу компетентнісного навчання літератури; упровадження особистісно зорієнтованого й діяльнісного підходів; актуалізацію методу системного навчання цінностей; урахування інтеграційного потенціалу української літератури; моделювання сучасного освітнього середовища; умотивоване використання медіаресурсів. Реалізації такого навчання сприятиме встановлений методичний інструментарій: локальні технології навчання; компетентнісно зорієнтовані завдання; виховні ситуації; засоби інтегрованого навчання; мультимедійні проєкти; педагогічна допомога; цифрові сервіси, онлайн-інструменти.
Посилання
Bibik, N. M. (Ed.). Nova ukrainska shkola (2017). [New Ukrainian school]. Kyiv: TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady». Retrieved from: https://inlnk.ru/PmmERp (ukr).
Fasolia, A. (2014). Kompetentnisno zoriientovani zavdannia: problemy terminolohii, typolohii, stvorennia [Competence-oriented tasks: problems of terminology, typology, creation]. Dyvoslovo, 9, 15–21 (ukr).
Kozii, D. (2000). Try aspekty samopiznannia u Skovorody [Three aspects of self-knowledge in Skovoroda]. In Khronika 2000, 39–40. Ukraina: filosofskyi spadok stolit, 2, 375–487 (ukr).
Kryvorotenko, O. H. (2022). Nova ukrainska shkola. Ukrainska literatura v 5 klasi: kompetentnisno zoriientovani zavdannia [New Ukrainian school. Ukrainian literature in the 5th grade: competence-oriented tasks]. T. O. Yatsenko (Ed.). Kyiv: Osvita. Retrieved from: http://surl.li/dnhvj (ukr).
Mkhytarian, O. D. (2021). Intehratsiia navchannia yak faktor pidvyshchennia yakosti shkilnoi literaturnoi osvity [Integration of learning as a factor in improving the quality of school literary education]. Veresen, 3 (90), 66–79. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2021.06 (ukr).
Mkhytarian, O. (2014). Pidvyshchennia navchalnykh dosiahnen uchniv z ukrainskoi literatury [Increasing the educational achievements of students in Ukrainian literature]. Mykolaiv: Ilion (ukr).
Nakaz № 2736-20 «Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)»» (vid 23.12.2020) (2020). Retrieved from: http://surl.li/nydd (ukr).
Nazarenko, L. A. (2015). Formuvannia predmetnoi literaturnoi kompetentnosti starshoklasnykiv zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Formation of subject literary competence of high school students by means of information and communication technologies]. (Candidate’s thesis). Mykolaiv: MNU (ukr).
Sitchenko, A. L. (2004). Navchalno-tekhnolohichna kontseptsiia literaturnoho analizu [Educational and technological concept of literary analysis]. Kyiv: Lenvit (ukr).
Shuliar, V. (2022). Vyvchennia biohrafii pysmennyka: metodyka y tekhnolohiia v Novii ukrainskii shkoli [Studying the writer’s biography: methodology and technology in the New Ukrainian School]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).
Yatsenko, T. O., Kachak, T. B. & Kyzylova, V. V., Pakharenko, V. I., Dyacho, S. O., Ovdiychuk, L. M. & Slyzhuk, O. A. et all. (2021). Modelna navchalna prohrama «Ukrainska literatura. 5–6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum «Ukrainian literature. 5–6 grades» for institutions of general secondary education]. Retrieved from: http://surl.li/akprk (ukr).
Yatsenko, T. O. (2016). Tendentsii rozvytku metodyky navchannia ukrainskoi literatury v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Trends in the development of methods of teaching Ukrainian literature in general educational institutions (second half of the 20th – beginning of the 21st century)]. Kyiv: Pedahohichna dumka (ukr).
Yatsenko, T., Pakharenko, V. & Slyzhuk, O. Ukrainska literatura. Pidruchnyk dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Ukrainian literature. Textbook for the 5th grade of institutions of general secondary education]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Osvita». Retrieved from: http://surl.li/cfbvh (ukr).
Vakulenko, T., Hrynevych, L. & Linnyk, O. (2021). Nova ukrainska shkola. Dorozhnia karta reformy bazovoi ta profilnoi shkoly. Proiekt dlia obhovorennia [New Ukrainian school. Road map of basic and specialized school reform. Project for discussion]. AKME HRUP (ukr).
Vyshnevskyi, O. I. (2008). Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky [Theoretical foundations of modern Ukrainian pedagogy]. Drohobych: Kolo (ukr).