ТЕРМІНОЛОГІЧНІ МЕЖІ ПОНЯТТЯ «УКРАЇНСЬКОМОВНЕ СЕРЕДОВИЩЕ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ»
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2025.02Ключові слова:
заклад дошкільної освіти, мовленнєвий розвиток, освітній процес, українськомовне середовище в закладі дошкільної освіти, його організаціяАнотація
У науково-методичній статті доведено доцільність вивчення питання формування українськомовного простору в закладі дошкільної освіти (ЗДО) як важливого чинника утвердження національної та громадянської ідентичності здобувачів освіти. У розвідці вперше обґрунтовано та сформульовано власне визначення поняття «українськомовне освітнє середовище в закладі дошкільної освіти», висвітлено відмінність від суміжних категорій – «мовне середовище» та «мовленнєвий розвиток». Запропоновано авторську структуру описуваного середовища в ЗДО, що складається зі взаємопов’язаних (мовленнєво-комунікативного, соціокультурного, предметно-просторового, організаційно-методичного та ціннісно-мотиваційного) компонентів. Досліджено багатовекторність його функцій у закладі дошкільної освіти.
Посилання
Babych, N. D. (2003). Praktychna stylistyka i kultura ukrainskoi movy [Practical stylistics and culture of the Ukrainian language]. Lviv: Svit (ukr).
Bazоvyi komponent doshkilnoi osvity [Basic component of preschool education]. Retrieved from http://surl.li/qnpnyl (ukr).
Bielienka, H. V. (2019). Movlennievyi rozvytok ditei doshkilnoho viku: teoriia i metodyka navchannia ukrainskoi movy [Speech development of preschool children: Theory and methods of teaching the Ukrainian language]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Slovo». DOI: https://doi.org/10.32420/2019.123456 Retrieved from: https://monoslovo.com.ua/bielenka (ukr).
Biliaiev, O. M. (2011). Metodyka navchannia ukrainskoi movy u serednii shkoli [Methods of teaching the Ukrainian language in secondary school]. Kyiv: Lenvit (ukr).
Bohush, A. M. (2015). Movlennie ve seredovyshche u systemi doshkilnoi osvity: teoretyko-metodychnyi aspekt [Speech environment in the system of preschool education: Theoretical and methodological aspect]. Odesa. Retrieved from http://elib.opu.edu.ua/bogush2015 (ukr).
Havrysh, N., & Bohush, A. (2019). Rozvytok movlennia ta movnoi kultury ditei doshkilnoho viku [Development of speech and linguistic culture of preschool children]. Doshkilna osvita v Ukraini, 2, 32–40 (ukr).
Koshil, O. P. (2017). Osvitnie seredovyshche doshkilnoho navchalnoho zakladu: geneza ta sutnisnyi zmist poniattia [Educational environment of preschool educational institution: Genesis and essential content of the concept]. Osvitolohichnyi Dyskurs, 3–4, 150–162. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2017_3-4_14 (ukr).
Krutii, K. L. (2009). Suchasne zaniattia v doshkilnomu navchalnomu zakladi: tradytsii chy innovatsii? [Modern class in a preschool educational institution: Traditions or innovations?]. Zaporizhzhia: LIPS (ukr).
Kuznietsova, A. M. (2023). Udoskonalennia derzhavomovnoi kompetentnosti pratsivnykiv Mykolaivskoho oblasnoho instytutu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Improving the state language competence of employees of the Mykolaiv Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education]. Veresen, 1, 56–70. Retrieved from: https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/268 DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.05 (ukr).
Lapina, L. M. (2020). Formuvannia ukrainskomovnoho seredovyshcha v zakladi doshkilnoi osvity yak chynnyk movnoi sotsializatsii dytyny [Formation of the Ukrainian-language environment in a preschool educational institution as a factor in the linguistic socialization of a child]. Naukovi zapysky NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia 16. Problemy ta perspektyvy movnoi osvity, 40, 25–30. DOI: https://doi.org/10.31720/2218-4039-2020-40-25-30 (ukr).
Law of Ukraine «On Education» (2017). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (ukr).
Law of Ukraine «On ensuring the functioning of the Ukrainian language as the state language» (2019). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text (ukr).
Law of Ukraine «On Preschool Education» (2025). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1331-20#Text (ukr).
Law of Ukraine «On the basic principles of state policy in the field of asserting Ukrainian national and civic identity» (2023). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text (ukr).
Masenko, L. (2020). Formuvannia ukrainskoi movnoi kompetentnosti u ditei doshkilnoho viku [Formation of Ukrainian language competence in preschool children]. Pedahohichna Dumka, 4, 15–22 (ukr).
Masenko, L. T. (2019). Mova i suspilstvo: postkolonialnyi vymir [Language and society: Post-colonial dimension]. Kyiv: K.I.S. (ukr).
Pentylyuk, M. I. (2014). Formuvannia movnoi osobystosti v umovakh suchasnoi osvity [Formation of linguistic personality in the conditions of modern education]. Odesa: Astroprynt (ukr).
Pohrebniak, N. A. (2021). Kulturno-movne seredovyshche yak chynnyk rozvytku dytyny doshkilnoho viku [Cultural and linguistic environment as a factor in the development of a preschool child]. Pedahohichnyi Almanakh, 49, 152–158. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4917/2021.49.19 (ukr).
Savchenko, O. Ya. (2017). Kontseptsiia movnoi osvity v Ukraini: doshkilna ta pochatkova lanky [Concept of language education in Ukraine: Preschool and primary levels]. Kyiv: Pedahohichna dumka. Retrieved from: http://lib.pedagogy.in.ua/concept (ukr).
Symonenko, T. V. (2017). Rozvytok zviaznoho movlennia molodshykh shkoliariv: metodyka i tekhnolohii [Development of coherent speech in primary school students: Methods and technologies]. Kyiv: Heneza (ukr).

