УДК 37.018.46 ORCID iD 0000-0003-2862-1143 САМОРОЗВИТОК ПЕДАГОГА: ВІД МАКСИМ ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ Я. ЧЕПІГИ ДО РЕГІОНАЛЬНОГО ПРОЄКТУ

Authors

  • Вікторія Стойкова Миколаївський ІППО

Keywords:

Keywords: autodynamic system of self-development; the concept of informal education; maxims of professional self-development; motivation, needs, principles of competence development; self-diagnosis, Yakiv Chepiga.

Abstract

The article substantiates the principles of the teacher self-development in a contemporary Ukrainian school in the context of classical pedagogy (based on the works of Yakiv Chepiga who was a famous Ukrainian scientist, an educator, a psychologist, a public figure and a founder of the Ukrainian national school) but taking into account the challenges of post-industrial society.

The author singles out six fundamental pedagogical principles – the Yakiv Chepiga’s maxims, regarding the teacher development: 1) a teacher’s unique role  in the civilization and society evolution; 2) the role of a folk teacher in Ukrainian nation development; 3) the structure of a teacher professional competence; 4) the ethical value component of teacher competence; 5) reflection and pedagogical predictions; 6) teachers' advanced training and life-long learning.

The obtained conclusions are extrapolated to the modern system of teachers advanced training. It is proved that  the significance of all types of education has changed drastically during different periods of society development. In a post-industrial society (in contrast to an industrial one) informal education has a key role. The structure of the teacher self-development autodynamic system is objectified. It consists of four compulsory elements: a dynamic system (a teacher as a subject of learning process); a regulator or transmission device (motivation for professional self-development); a source of external energy (a teacher as a subject of pedagogical activity); feedback to inform the regulator about the need to obtain a new energy portion (professional needs).

It is stipulated that uninterrupted functioning of this system requires coordinated work. It is possible only if to introduce the Concept of teachers' informal education initiated by the Mykolaiv In-Service Teachers Training Institute.

References

Література

Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і гол. ред. В. Т. Бусол. – К. : Ірпінь, 2005. – 1 728 с.

Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників [Електронний ресурс] // Постанова КМУ від 21 серпня 2019 № 800 (редакція від 31.12.2019). Верховна рада України – 2019. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text (27.04.2020).

Змеев С. И. Основы андрагогики : учебное пособие для вузов / С. И. Змеев. – М. : Флинта; Наука, 1999. – 152 с.

Кириченко М. Професійний розвиток педагогічних, науково-педагогічних працівників та керівних кадрів освіти у відкритому суспільстві [Електронний ресурс] / М. Кириченко // Theory and methods of educational management : electronic journal. – 2016. – № 2 (18). – Режим доступу: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/ metod_upr_osvit/v18_16/%D0%9A%D0%B8%D1%80%D0%B8%D1%87%D0%B5 %D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VІІІ, зі змінами та доповненнями [Електронний ресурс] // Верховна Рада України: [сайт]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (30.04.2020).

Равен Д. Компетентность в современном обществе : явление, развитие и реализация / Д. Равен. – М. : Когито-Центр, 2002. – 396 с.

Стойкова В. В. Концепти моделювання технології післядипломної освіти педагогів у постнекласичній парадигмі (за мотивами твору К. Д. Ушинського «Проект учительської семінарії») / В. В. Стойкова // Вересень. – 2020. − № 1 (84). – С. 11–22.

Стойкова В. В. Підготовка керівників загальноосвітніх навчальних закладів у післядипломній освіті до організації мережевого профільного навчання старшокласників [Текст] : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 : захищена в Київському університеті імені Бориса Грінченка, м. Київ 06.02.2018 : / Стойкова Вікторія Володимирівна. – К., 2018. – 378 с.

Чепіга Я. Ф. Народний учитель і національне питання / Я. Ф. Чепіга (Зеленкевич) // Вибрані педагогічні твори : навч. посіб. ; упоряд., наук. ред. Л. Д. Березівська ; Ін-т педагогіки АПН України. – Харків : ОВС, 2006а. – 328 с. – С. 57–65.

Чепіга Я. Ф. Самовиховання вчителя / Я. Ф. Чепіга (Зеленкевич) // Вибрані педагогічні твори : навч. посіб. ; упоряд., наук. ред. Л. Д. Березівська; Ін-т педагогіки АПН України. – Харків : ОВС, 2006b. – 328 с. – С. 129–144.

Broadwell Martin M. Teaching for learning (XVI) [Електронний ресурс] / Martin M. Broadwell // Gospel Guardian. – 20 February 1969. – Режим доступу: http://www.wordsfitlyspoken.org/gospel_guardian/v20/v20n41p1-3a.html

Maslow A. H. A Dynamic Theory of Human Motivation. / А. Н. Maslow // Understanding human motivation. In C. L. Stacey & M. DeMartino (Eds.). – Howard Allen Publishers. – 1958. – p. 26–47. DOI:10.1037/11305-004.

Published

2022-01-31