АНТИЦИПАЦІЯ ЯК ОДНА З УМОВ ПРОГНОЗУВАННЯ САМОРОЗВИТКУ ПЕДАГОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.2.2021.10Ключові слова:
anticipation; self-development; self-knowledge; self-motivation; stress tolerance; teacher.Анотація
У статті акцентуємо увагу на необхідності розвитку антиципаційної спроможності як одного з основних чинників, що впливає на процес саморозвитку педагогів. Ситуацію саморозвитку розглянуто як стресову. Феномен стресостійкості представлено як здатність особистості справлятися з труднощами. Зазначено роль стресостійкості для саморозвитку і самореалізації педагогічних кадрів. Охарактеризовано проблему низького рівня стресостійкості педагогів як серйозну перешкоду на шляху професійної та особистісної мотивації до саморозвитку.
Приділено увагу важливості розвитку анитиципаційних схем, які допомагають активно пізнати навколишню дійсність, розуміти нову інформацію.
Автор статті спирається на концептуальні положення позитивної психотерапії, яка виходить із принципу здатності людини до саморозвитку і гармонії. Для успішного саморозвитку особистості важливо враховувати, що задоволення потреби викликає позитивну емоцію, надає енергії для активізації вольового зусилля.
У статті зроблена спроба знайти кореляційні зв’язки між рівнем стресостійкості педагога та сформованою спроможністю до антиципації. Охарактеризовано вплив емоційної стабільності на процес мотивації до саморозвитку та особливості прогнозування подальшого професійного вдосконалення.
Посилання
Anokhin, P. K. & Sudakov, K. V. (1998). Izbrannye trudy: Kibernetika funkcionaljnykh system [Izbrannye trudy: Kibernetika funkcionaljnykh system]. Sudakov K.V. (Ed.). M.: Medicina, 1998. (rus).
Berezhnaja, N. I. (2013). Stressoustojchivost' operativnyh sotrudnikov tamozhennyh organov [Stress resistance of operational staff of customs authorities]. Materialy III Vserossijskogo s"ezda psihologov (25–28 ijunja 2013 g): v 8 t. T. 1. SPb. (rus).
Bernshtejn, N. A. (1997.) Ocherki po fiziologhii dvizhenij y fizyologhii aktivnosti [Ocherki po fiziologhii dvizhenij y fizyologhii aktivnosti]. Biomekhanika i fiziologhija dvizhenij, (pp 300 – 478) Voronezh: NPO «Modэk» (rus).
Brushlinskij, A. V., Vojavikova, M. I. & Druzhinin, V. N. (2000). Problema sub"ekta v psihologicheskoj nauke [The subject's problem in psychological science]. M.: Izdatel'stvo «Akademicheskij proekt» (rus).
Fejghenbergh, I. M. (1977). Verojatnostnoe proghnozirovanie v dejateljnosti cheloveka [Verojatnostnoe proghnozirovanie v dejateljnosti cheloveka.]. M.: Izd-vo «Nauka» (rus).
Fetiskin, N. P., Kozlov, V. V. & Manujlov, G. M. (2002). Social'no-psihologicheskaja diagnostika razvitija lichnosti i malyh grupp [Socio-psychological diagnosis of the development of personality and small groups]. M.: Izd-vo Instituta Psihoterapii (rus).
Kornilova, T. V. (2013). Psihologija neopredelennosti: edinstvo intellektual'no-lichnostnoj reguljacii reshenij i vyborov [Psychology of Uncertainty: Unity of Intellectual and Personal Regulation of Decisions and Elections]. Рsihologicheskij zhurnal, 34(3), 89–100 (rus).
Lomov, B. F. & Surkov, E. N. (1980). Anticipacija v strukture dejateljnosty [Anticipacija v strukture dejateljnosty]. M.: Nauka. (rus).
Mendelevich, V. D. & Granica, A. S. (2013). Prognozirovanie budushhego i mehanizmy nevrogeneza [Prediction of the future and mechanisms of neurogenesis]. Nevrologicheskij vestnik, T. XLV, vyp. 4, 42 (rus).
Mendelevich, V. D. (1998). Klinicheskaja i medicinskaja psihologija. Prakticheskoe rukovodstvo [Clinical and medical psychology. A practical guide]. M.: «MEDpress» (rus).
Najsser, U. (1981). Poznanie i realjnostj. [Poznanie i realjnostj]. M.: «Proghress» (rus).
Nichiporenko, N. P. (2007). Prognosticheskaya kompetentnost` v sisteme lichnostny`kh svojstv [Prognosticheskaya kompetentnost` v sisteme lichnostny`kh svojstv ]. Voprosy` psikhologii, vyp. 2, 123 –130 (rus).
Pereghuda, S. N. (2015). Nejropsikhologhicheskij urovenj issledovanija anticipacii v sovremennoj psikhologhii [Nejropsikhologhicheskij urovenj issledovanija anticipacii v sovremennoj psikhologhii]. Klinicheskaja i medicinskaja psikhologhija: issledovanija, obuchenie, praktika: elektron. nauch. zhurn, 4 (10). Retrieved from: http://medpsy.ru/climp
Reghush L. A. (2003.) Psykhologhija proghnozirovanija: uspekhy v poznanii budushhegho [Psykhologhija proghnozirovanija: uspekhy v poznanii budushhegho]. SPb.: Rechj (rus).
Rodzhers, K. (2016). Stanovlenie lichnosti. Vzgljad na psihoterapiju [Personality formation. A look at psychotherapy]. M.: Institut obshhegumanitarnyh issledovanij (rus).
Ross, L. & Nisbett, R. (2000). Chelovek i sytuacija. Uroki socialjnoj psikhologhii. The theoretical basis of property relations]. (V. V. Rumynskiy, Trans.). M.: Aspekt Press (rus).
Rybakova, N. A. (2019). Jemocional'naja kompetentnost' pedagoga: sushhnostnaja harakteristika [Emotional competence of a teacher: an essential characteristic]. Pedagogika. Voprosy teorii i praktiki. Tambov: Gramota, T. 4, 190–195. [Elektronnij resurs]. Retrieved from: https://doi.org/10.30853/pedaqoqy.2019.4.35 (rus).
Sergienko, E. A. (2006). Rannee kognitivnoe razvitie: novyj vzgljad [Early cognitive development: a new view]. M.: Izd-vo «Institut psihologii RAN» (rus).
Tolstosheina, N. V. (2002). Anticipacija kak odno iz uslovij prognozirovanija, vybora i reguljacii budushhej dejatel'nosti [Anticipation as one of the conditions for forecasting, choosing and regulating future activities.]. Jelektronnyj zhurnal Gaudeamus, 2 (2). Retrieved from: https: //cyberleninka.ru/article/n/antitsipatsiya-kak-odno-iz-usloviy-prognozirovaniya-vybora-i-regulyatsii-buduschey-deyatelnosti (rus).