ВИКОРИСТАННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ STEM-ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ ТА АСТРОНОМІЇ

Автор(и)

  • Олена Ліскович Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-9523-8131

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.2.2023.04

Ключові слова:

вчитель фізики та астрономії, можливості STEM-освіти, підвищення кваліфікації вчителів, підготовка вчителя фізики та астрономії до впровадження STEM, STEM-освіта

Анотація

На основі аналізу наукових публікацій продемонстровано, що в освітянській практиці можливості STEM використовують для всебічного розвитку та формування компетентностей учнів або здійснення професійної підготовки майбутніх фахівців технічних і педагогічних спеціальностей. У контексті підвищення кваліфікації вчителя STEM розглядають як засіб розвитку інформаційно-цифрової компетентності, що є складником його професійної компетентності. Для визначення потенціалу STEM у професійному розвитку вчителів описано систему підвищення кваліфікації, що забезпечує можливість вибору різних варіантів проходження курсів залежно від освітніх потреб учителя, уточнено особливості підвищення кваліфікації вчителів фізики та астрономії. Доведено, що принципи STEM-освіти можуть бути реалізовані під час проведення курсів підвищення кваліфікації через відбір тематики навчальних занять міждисциплінарного та трансдисциплінарного змісту, форм організації роботи слухачів, цифрових інструментів і практичних завдань.

Посилання

Balyk, N. R. & Shmyher, H. P. (2017). Pidkhody ta osoblyvosti suchasnoi STEM-osvity [Approaches and features of modern STEM education]. Fizyko-matematychna osvita, 2(12), 26–30. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2017_2_6 (ukr).

Klymenko, L. O. & Liskovych, O. V. (2016). Pidhotovka vchytelia astronomii u protsesi pidvyshchennia kvalifikatsii do vprovadzhennia STEM-osvity [Astronomy teacher training in the process of professional development for the introduction of STEM education] Fizyka ta astronomiia v ridnii shkoli, 4, 29–33 (ukr).

Klymenko, L. O. (2022). Synerhiia mozhlyvostei STEM-osvity u pidvyshchenni fakhovoi kompetentnosti vchyteliv pryrodnycho-matematychnoi osvity i tekhnolohii [Synergy of opportunities of STEM education in increasing the professional competence of teachers of science and mathematics education and technology]. Veresen, 3, 29–37. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2022.04 (ukr).

Korshunova, O. V., Hushchyna, N. I., Vasylashko, I. P. & Patrіkeeva, O. O. (2018). STEM-osvita. Profesiinyi rozvytok pedahoha [STEM education. Professional development of a teacher]. Kyiv: Osvita (ukr).

Kramarenko, T. H. & Pylypenko, O. S. (2018). Problemy pidhotovky uchytelia do vprovadzhennia elementiv STEM-navchannia matematyky [Problems of teacher preparation for the introduction of elements of STEM education in mathematics]. Fizyko-matematychna osvita, 4 (18), 90–95 (ukr).

Kuzmenko, O. S. (2017). Kontseptualni zasady rozvytku metodyky navchannia fizyky v umovakh rozvytku STEM-navchannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh aviatsiinoho profiliu [Conceptual foundations of the development of the methodology of teaching physics in the conditions of the development of STEM education in higher educational institutions of the aviation profile]. Naukovi zapysky Maloi akademii nauk Ukrainy. Seriia: Pedahohichni nauky, Vyp. 9, 38–50. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/snjasu_2017_9_7 (ukr).

Law of Ukraine «On Education». Zakonodavstvo Ukrainy. Retrieved from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (ukr).

Martyniuk, O. O. (2018). STEM-tekhnolohii yak zasib formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti vchyteliv ta uchniv [STEM technologies as a means of forming the information and digital competence of teachers and students]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia: Pedahohichna. Vyp. 24, 18–22. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2018_24_7 (ukr).

Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of August 05, 2020 № 960-р «On the approval of the Concept of the development of science and mathematics education (STEM education) The concept of development of science and mathematics education (STEM education)». Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-a960r (ukr).

Salnyk, I. V., Velychko, S. P. & Siryk E. P. (2019). Formuvannia profesiinoi kartyny svitu vchytelia fizyky v STEM oriientovanomu navchalnomu seredovyshchi [Formation of the professional picture of the world of a physics teacher in a STEM-oriented educational environment]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia : Pedahohichna, Vyp. 25, 39–41. DOI: https://doi.org/10.32626/2307-4507.2019-25.38-41 (ukr).

Soroko, N. V. (2020). Pedahohichni modeli STEAM-oriientovanoho osvitnoho seredovyshcha dlia rozvytku informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia osnovnoi shkoly [Pedagogical models of a STEAM-oriented educational environment for the development of information and digital competence of primary school teachers]. Fizyko-matematychna osvita. Vyp. 2 (24), 142–150 (ukr).

Soroko, N. V. (2018). Problema stvorennia STEAM-oriientovanoho osvitnoho seredovyshcha dlia rozvytku informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia osnovnoi shkoly [The problem of creating a STEAM-oriented educational environment for the development of informational and digital competence of primary school teachers]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. Vyp. 173(2), 187–195. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2018_173(2)__45 (ukr).

Sydorovych, M. M. (2018). STEM-osvita v pidhotovtsi maibutnikh biolohiv i ekolohiv [STEM education in training future biologists and ecologists] Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Vyp.2 1 (2), 162–166. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2018_21(2)__32 (ukr).

Vakaliuk, T. A. & Marienko, M. V. (2021). Dosvid vykorystannia khmaro oriientovanykh system vidkrytoi nauky v protsesi navchannia i profesiinoho rozvytku vchyteliv pryrodnycho-matematychnykh predmetiv [The experience of using cloud-oriented systems of open science in the process of training and professional development of teachers of natural and mathematical subjects]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 1 (81), 340–355. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.4225 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-07

Номер

Розділ

Статті