ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ГАЛУЗІ ПРИРОДНИЧИХ НАУК, ТЕХНІКИ І ТЕХНОЛОГІЙ ЗАСОБАМИ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ'ЯЗКІВ ФІЗИКИ ТА УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Автор(и)

  • Олена Ліскович Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-9523-8131
  • Людмила Яременко Калинівська гімназія Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області https://orcid.org/0009-0005-8406-8866

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.1.2025.04

Ключові слова:

компетентнісний підхід, компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій, міжпредметні зв’язки, українська література, фізика

Анотація

У статті висвітлено питання використання міжпредметних зв’язків фізики та української літератури для формування компетентностей у галузі природничих наук, техніки і технологій. З’ясовано, що на основі текстів художніх творів доцільно розробляти міжпредметні завдання для організації дослідницької та проєктної діяльності учнів, якісні задачі тощо. На основі аналізу змісту обраної компетентності визначено, що такі завдання будуть ефективними для вдосконалення вміння характеризувати, пояснювати та описувати явища природи й технологічні процеси з використанням мови природничих наук і наукової термінології, а також для формування емоційно-ціннісного сприйняття природи. З урахуванням змісту навчальних програм, очікуваних результатів запропоновано уривки текстів художніх творів, що доречні для використання в освітньому процесі з фізики в 7 класі.

Посилання

Alieksieieva, S. V. (2023). Kliuchovi kompetentnosti serednoi zahalnoi osvity: kompetentnist u haluzi pryrodnychykh nauk [Key competences of secondary general education: competence in natural sciences]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 5–11. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-3-5-11 (ukr).

Benedysiuk, M. M. (2018). Systema zavdan mizhpredmetnoho zmistu yak zasib formuvannia kompetentnosti fizyky v uchniv osnovnoi shkoly [A system of cross-curricular tasks as a means of forming physics competence in primary school students]. (Candidate’s thesis). Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv (ukr).

Bondarenko, Yu. I. (2023). Formuvannia pryrodnychoi kompetentnosti shkoliariv zasobamy ukrainskoi literatury [Formation of natural competence of schoolchildren through the means of Ukrainian literature]. Naukovi zapysky. Seriia «Psykholoho-pedahohichni nauky» (Nizhynskyi derzhavnyi universytet imeni Mykoly Hoholia), 2, 26-36. DOI: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2023-PP-2-26-36 (ukr).

Franko, I. Ya. (2023) Zakhar Berkut: obraz hromadskoho zhyttia Karpatskoi Rusi v ХIII vitsi: istorychna povist [Zakhar Berkut: an image of public life in Carpathian Rus' in the 13th century: a historical novel]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan (ukr).

Holovko, M. V. & Strelchuk, A. A. (2023). Suchasnyi pidruchnyk fizyky yak zasib formuvannia ta rozvytku pryrodnycho-naukovoi hramotnosti zdobuvachiv zahalnoi serednoi osvity [Modern physics textbook as a means of forming and developing scientific literacy of secondary school students]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 47–57. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-47-57 (ukr).

Kozlenko, O. H. (2020). Uroky PISA-2018: pryrodnycho-naukova hramotnist i yak yii rozvyvaty [PISA 2018 Lessons: Scientific Literacy and How to Develop It]. Biolohiia i khimiia v ridnii shkoli, 1, 2–10 (ukr).

Kreminskyi, B. H., Helfhat, I. M., Bozhynova, F. Ya., Nenashev, I. Yu. & Kiriukhina, O. O. (2023). Modelna navchalna prohrama «Fizyka. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum «Physics. Grades 7–9» for secondary education institutions]. Retrieved from: https://surl.li/dnbkbt (ukr).

Liskovych, O. V. (2022). Kulturna kompetentnist uchnia v konteksti osvitnoho protsesu z fizyky [Student cultural competence in the context of the educational process in physics]. Veresen, 3 (94), 6–16. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.3.2022.02 (ukr).

Makieiev, S. Yu. (2023). Formuvannia poniattia pro pryrodnycho-naukovu kompetentnist na osnovi mizhnarodnoho doslidzhennia PISA [Formation of the concept of scientific competence based on the international PISA study]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka: Pedahohichni nauky, 1 (355), 9–19 (ukr).

Neporozhnya, L. V. (2018) Formuvannia prirodnycho-naukovoi kompetentnosti starshoklasnykiv u protsessu navchannia fizyky [Formation of natural-scientific competence of high school students in the process of teaching physics] Kyiv: TOV KONVIPRINT LLC, 204 (ukr).

Slyzhuk, O. A. (2024). Formuvannia pryrodnychoi kompetentnosti uchniv 7 klasu NUSh u protsesi vyvchennia fantastychnykh tvoriv [Formation of natural science competence of 7th grade students of the National Secondary School in the process of studying fantasy works]. Mova y literatura u vymirakh sohodennia: movoznavchyi ta linhvodydaktychnyi aspekty [Language and literature in the dimensions of the present: linguistic and linguodidactic aspects]. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia, 222–224 (ukr).

State standard of complete general secondary education. (2020). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (ukr).

Stelmakh, M. P. (1993) Husy-lebedi letiat…; Shchedryi vechir [Geese and swans are flying…; Shchedryi vechir]. Kyiv: Veselka (ukr).

Tiutiunnyk, H. M. (2023) Klymko [Klymko]. Kyiv: Znannia (ukr).

Topuzov, O. M. (Ed.). (2023). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u vymohakh PISA [A collection of tasks for developing students' scientific competence in PISA requirements]. Chastyna I. K.: Pedahohichna dumka (ukr).

Topuzov, O. M. (Ed.). (2023). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u vymohakh PISA [A collection of tasks for developing students' scientific competence in PISA requirements]. Chastyna 4. K.: Pedahohichna dumka (ukr).

Voitovych, O. P. (2010). Mizhpredmetni zviazky u navchannia fizyky yak zasib rozvytku tvorchykh zdibnostei uchniv osnovnoi shkoly [Cross-curricular connections in physics teaching as a means of developing the creative abilities of primary school students]. (Extended abstract of candidate thesis). Kyiv (ukr).

Yatsenko, T. O., Pakharenko, V. I., Slyzhuk, O. A. & Tryhub, I. A. (2024). Modelna navchalna prohrama «Ukrainska literatura. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum «Ukrainian Literature. Grades 7–9» for secondary education institutions]. Retrieved from: https://surl.li/ufjple (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-29

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають