НОВИЙ ВИМІР ВИХОВАННЯ: СОЦІАЛІЗАЦІЯ ДИТИНИ В УМОВАХ ЦИФРОВОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

  • Наталія Клименюк Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-8442-8466

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2023.05

Ключові слова:

виховання, гейміфікація, інформаційний шум, навчання, розрив поколінь, соціалізація дитини, цифровий простір, «цифрові аборигени»

Анотація

Науково-методичну статтю присвячено вивченню впливу цифрового середовища на соціалізацію дитини та вирішенню проблем, пов’язаних із організацією освітнього середовища так званих «цифрових аборигенів». Проаналізовано різноманітні проблеми, що виникають у процесі соціалізації дітей в умовах інформаційно-цифрового простору, зокрема такі, як: технологічний розрив між поколіннями, інформаційний шум, гейміфікація. Актуалізовано проблему щодо необхідності формування та постійного підвищення компетентності педагогічних працівників у галузі цифрової освіти. Акцентовано на важливості навчання дітей безпеки в цифровому просторі, розвитку здоров’язбережувального потенціалу сімейної медіаосвіти. Доведено, що виховання та навчання дитини в цифрову епоху потребує інших підходів, ніж традиційна аналогова освіта. Окреслено шляхи формування компетенцій, що дозволяють сучасним дітям ефективно послуговуватись інформаційно-цифровими ресурсами та вчасно розпізнавати й уникати різноманітних небезпек у мережі. Проаналізовано Концепцію виховання дітей та молоді в цифровому просторі.

Посилання

Buhaichuk, K. L. (2015). Heimifikatsiia u navchanni: sutnist, perevahy, nedoliky [Gamification in education: essence, advantages, disadvantages]. Dystantsiina osvita Ukrainy 2015: Kharkiv: KhADI, 39–43. Retrieved from: https://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1319 (ukr).

Games vs Game-based Learning vs Gamification. Retrieved from: http://goo.gl/F0nf7W (eng).

Heimifikatsiia [Gamification]. In Vikipediia. Vilna entsyklopediia. Retrieved from: http://surl.li/astqy (ukr).

Hrabovska, K. & Herman, O. (2016). Kontseptsiia «hlobalnoho sela» H. M. Makliuena [The concept of «global village»]. Filosofski vymiry tekhniky (Eds. N. V. Habrusieva ta A. O. Dovhan). Ternopil: TNTU im. I. Puliuia. Retrieved from: http://surl.li/grxde (ukr).

Ilina, H. V. (2018). Vyklyky osvitnikh innovatsii: dytynstvo v umovakh tsyfrovoi sotsializatsii [Challenges of educational innovations: childhood in conditions of digital socialization]. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy. Seriia «Filosofski nauky», 121–127. DOI: https://doi.org/10.32405/2413-4139-2018-2-121-127 (ukr).

Informatsiinyi shum [Information noise]. In Vikipediia. Vilna entsyklopediia. Retrieved from: http://surl.li/grxbh (ukr).

Internet-zahrozy: shcho zmushuie ditei dzvonyty na Hariachu liniiu. Infohrafika [Internet threats: what makes children call the Hotline. Infographics.]. Zhinochyi konsortsium Ukrainy, 2018. Retrieved from: http://surl.li/gxspr (ukr).

Kremen, V. H., Sysoieva, S. O. & Bekh, I. D. ta in. (2021). Kontseptsiia vykhovannia ditei ta molodi v tsyfrovomu prostori [Concept of education of children and youth in the digital space]. Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy. K. Retrieved from: http://surl.li/bxofm (ukr).

McLuhan M. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. – Toronto: Univ. of Toronto Press, 1962 (eng).

Nemesh, O. M. (2020). Vplyv media na sotsializatsiiu suchasnoi molodi [The influence of media on the socialization of modern youth]. Psykholohiia: realnist i perspektyvy. Vypusk 14, 166–176. Retrieved from: https://www.prap.rv.ua/index.php/prap_rv/article/download/166/166 (ukr).

Salen, K. and Zimmerman, E. (2003). Rules of Play: Game Design Fundamentals. Cambridge: MIT Press, 688 pp. (eng).

Strutynska, O. V. (2020). Osoblyvosti suchasnoho pokolinnia uchniv i studentiv v umovakh rozvytku tsyfrovoho suspilstva [Peculiarities of the modern generation of pupils and students in the conditions of the development of a digital society]. Elektronne naukove fakhove vydannia «Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu», (9), 145–160. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.12 S. 153 (ukr).

Vlasenko, F. P. & Levcheniuk, Ye. V. (2019). Informatsiina kultura ta kiberkultura v konteksti rozvytku suchasnoho suspilstva [Information culture and cyberculture in the context of the development of modern society]. Ukrainski kulturolohichni studii 2(5), 75–79. Retrieved from: http://ucs-univ.kiev.ua/images/archive/issue5/15.pdf (ukr).

Wheeler, S. Just how far can they go? Learning with 'e's. Blog. 2013. URL: http://www.steve-wheeler.co.uk/2013/05/just-how-far-can-they-go.html (accessed on 20.05.2020) (eng).

Yaksa, N. V. (2015). Formuvannia sotsialnoho ta osobystisnoho dosvidu liudyny yak sotsializatsiinyi protses [Formation of social and personal experience of a person as a socialization process]. Kreatyvna pedahohika. Vyp. 10, 148–153. Akademiia mizhnarodnoho spivrobitnytstva z kreatyvnoi pedahohiky. Vinnytsia. Retrieved from: https://cutt.ly/6JdBfST (ukr).

Zheliezniakova, L. Tsyfrove pokolinnia: sotsializatsiia i bezpeka. Prezentatsiia [Digital generation: socialization and security. Presentation]. Retrieved from: https://naurok.com.ua/cifrove-pokolinnya-socializaciya-i-bezpeka-215005.html (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-17

Номер

Розділ

Статті