УДК 37.013.75:159.922.7 ORCID іD 0000-0001-8442-8466 ЗАБОРОНА НА «КОМПЛЕКСНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ДИТИНСТВА», АБО ЧОМУ БУЛО ЗНИЩЕНО ПЕДОЛОГІЮ
Ключові слова:
Ключові слова: виховання, дитина, експериментальна педагогіка, педологія.Анотація
Орієнтація на особистість дитини як головний об’єкт і цінність виховного процесу, визнання її своєрідності та унікальності, урахування її здібностей та талантів становлять сьогодні фундамент освітньої ідеології української системи освіти. Проте пошук шляхів модернізації системи освіти й виховання неможливий без історичного аналізу та наукових аналогій. Одне з провідних місць у сучасній педагогічній науці відведено дослідженню наукових поглядів та практики видатних педагогів минулого, які брали активну участь у становленні національної української школи. Саме їхні праці нині є базисом для відродження фундаментальних ідей української педагогіки минулого. Сьогодні актуалізувалося вивчення особливостей розвитку теоретичної та практичної педагогіки у 20-ті роки ХХ століття, оскільки саме в цей період дитинознавчі науки сповнювалися реформаторським змістом, а найпопулярнішою й суперечливою виявилася педологія. Метою цієї статті є ретроспективний аналіз основних засад педології як науки та висвітлення доробку педагогічної спадщини українських педологів, як-от: Степана Ананьїна, Олександра Залужного, Віктора Протопопова, Григорія Костюка, Якова Мамонтова, Івана Соколянського. Особливу увагу приділено аналізу педологічної спадщини Якова Чепіги. Проаналізовано основні орієнтири педології як науки, основні інструменти якої – природний експеримент, тестування та спостереження. Розглянуто питання соціально-історичних чинників знищення педології та політичного гоніння на її прихильників. Особливу увагу приділено огляду педологічних праць українських науковців 20-х, 30-х років ХХ століття, які відіграли важливу роль у становленні української національної школи, зокрема Якова Чепіги – видатного українського педагога, психолога, педолога та громадського діяча.
Посилання
References
Chepiha, Ya. (2003). Pedolohiia, abo Nauka pro ditei [Pedology or The science of children]. In Malovidomi pershodzherela ukrainskoi pedahohiky (druha polovyna ХІХ–ХХ st.) [Little-known primary sources of Ukrainian pedagogy (second half of the XIX–XX centuries)]: L. D. Berezivska (Ed.) (pp. 208–212). Kyiv: Naukovyi svit (ukr).
Chepiha (Zelenkevych), Ya. F. (2006). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. L. D. Berezivska (Ed.). Kharkiv: OVS (ukr).
Demianenko, N. (2000). Kliuch do nestandartnoi dytyny dopomozhe pidibraty pedolohiia [Pedologywill help to find the key to a non-standard child]. Dzerkalo tyzhnia. 10–17 lystopada. Retrieved from: https: // dt.ua/ EDUCATION / klyuch_do_nestandartnoyi_ditini_dopomozhe_pidibrati_pedologiya.html (ukr).
Dichek, N. (2019). Rozvytok filosofskykh I psykholohichnykh zasad osobystisno oriientovanoi osvity v nezalezhnii Ukraini [The development of philosophical and psychological principles of personality-oriented education in independent Ukraine]. Pedahohichnyi protses: teoriia і praktyka. 1–2 (64–65), 15–28, DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2 (ukr).
Hanitkevych, Ya. V. (2016). Sokolianskyi Ivan – vydatnyi vchenyi ta orhanizator ukrainskoi medytsyny [Sokolyansky Ivan − an outstanding scientist and organizer of Ukrainian medicine]. Acta Medica Leopoliensia. 22 (1). Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lmch_2016_22_1_16.pdf (ukr).
Kravtsova, T. (2014). Teoretychni osnovy pedolohichnoi kontseptsii u pedahohichnii spadshchyni Stenli Kholla [Theoretical foundations of the pedological conceptin the pedagogical heritage of Stanley Hall]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. V. F. Cherkasov, V. V. Radul, N. S. Savchenko et al. (Eds.). Kirovohrad: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, 125, 97–101 (ukr).
Moskalenko, A. M. (Ed.). (2015). Istoriia vitchyznianoi pedahohiky [History of national pedagogy]. Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet» (ukr).
O pedologicheskih izvrashhenijah v sisteme narkomprosov: postanovlenie CK VKP(b) ot 4.07.1936 g. [On pedological perversions in the system of People’s commissariat for education: resolution of the Central Committee of the Union Communist Party of Bolsheviks dated July 4, 1936]. Postanovlenie CK VKP(b) ot 4.07.1936 o pedologicheskih izvrashhenijah v sisteme Narkomprosov. Retrieved from: http://zaki.ru/pagesnew.php?id=1933 (rus).
Petrovskij, A. V. (1996). Istorija I teorija psihologii [History and theory of psychology]. Rostov-na-Donu: Izdatel’stvo «Feniks» (rus).
Petrovskij, A. V. (1991). Zapret na kompleksnoe issledovanie detstva [The ban on comprehensive child hood research]. In Repressirovannaja nauka [Repressed science]. M. G. Jaroshevskij (Ed.). Leningrad: «Nauka», 126–136 (rus).
Shcherbakova, O. L. (Ed.) (2008). Naukovo-pedahohichna ta prosvitnytska diialnist Yakova Chepihy [Scientific-pedagogical and educational activity of Yakov Chepiha]. Mykolaiv: ATOL (ukr).
Spinul, N. (2014). Pohliady vitchyznianykh pedahohiv-refleksolohiv [The view sof national teachers-reflexologists of the -20ies of the XX century]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. V. F. Cherkasov, V. V. Radul, N. S. Savchenkoetal. (Eds.). Kirovohrad: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, 131, 185–188 (ukr).
Yanchenko, T. V. (2013). Teoriia rekapituliatsii Dzh. Bolduina yak pidgruntia naukovoho rozvytku pedolohii [J. Baldwin’s recapitulation theory as a basis for the scientific development of pedology]. Shliakh osvity, 2, 43–47 (ukr).
Zamashkina, O. D. (2009). Kontseptsiia rozvytku osobystosti u naukovo-pedahohichnii spadshchyni Ya. Mamontova [The concept of personality development in the scientific and pedagogical heritage of Mamontov J.]. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu, 26, 44–47. Izmail: IDHU (ukr).