УДК [37.091.12:005.963]:37.018.4 ВІД В. СУХОМЛИНСЬКОГО ДО СВІТОВИХ СТАНДАРТІВ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СУЧАСНИХ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Вікторія Стойкова

Ключові слова:

Ключові слова: управлінська компетентність; Василь Сухомлинський; ролі та функції керівника закладу освіти; директор-лідер, директор-менеджер, директор-управлінець.

Анотація

У статті на основі вивчення праць вітчизняних і зарубіжних авторів та матеріалів провідних наукових й освітніх організацій здійснено теоретичний аналіз структури уніфікованої моделі фахової управлінської компетентності, описано ролі та функції сучасного керівника закладу освіти. Доведено, що сучасний керівник закладу освіти повинен виконувати одночасно декілька управлінських ролей: директор-лідер, директор-менеджер, директор-управлінець.

Теоретичні висновки досліджеенпорівняно з образом керівника закладу освіти через узагальнення понад 20-річного управлінського досвіду Василя Сухомлинського, теоретичними й науково-методичними підходами до управління школою, описаними в  книгах «Розмова з молодим директором» та «Павлиська середня школа».

Зроблено висновок, що управлінський досвід В. Сухомлинського є невичерпним джерелом збагачення сучасної науки та практики, зокрема в галузі освітнього менеджменту.

Посилання

Australian institute for teaching and school leadership limited. Education Council Secretariat. (2015). Australian Professional Standard for Principals and the Leadership Profiles Education Services. Australia as the legal entity for the Standing Council on School Education and Early Childhood (SCSEEC), 29 (eng).

Bouchamma Y., Basque M., Marcotte C. (2014) School Management Competencies: Perceptions and Self-Efficacy Beliefs of School Principals. Department Foundations and Practices in Education, Laval University, Quebec, Canada; Department of Kinesiology and Recreation, Moncton University, New Brunswick, Canada. – Creative Education, 10 (eng).

R. Dorczaka, J. Kołodziejczyka (Ed.). (2015). Kompetencje przywódcze kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych w Polsce. Raport z badań: Wydanie I. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 312 (pol).

Department for education (2015). National standards of excellence for headteachers. Departmental advice for headteachers, governing boards and aspiring headteachers. London, 12 (eng).

OECD Education Working Papers. (2013). OECD Learning Standards, Teaching Standards and Standards for School Principals: A Comparative Study. # 99. Available at: DOI: 10.1787/19939019.

National College for Teaching and Leadership. GOV.UK. (2014) Professional development for school leaders. Available at: https://www.gov.uk/government/collections/professional-development-for-school-leaders.

Abu Dhabi Education council. (2010). Professional qualifications for principals. Abu Dhabi.: Education first, 26 (eng).

National Policy Board for Educational Administration. (2015). Professional Standards for Educational Leaders. Reston, VA, 36 (eng).

European Commission (EC). (2012). Supporting the teaching professions for better learning outcomes Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes. Strasbourg, 65 (eng).

Taipale A. (2012) Іnternational survey on Educational leadership. A survey on school leader’s work and continuing education. Finnish National Board of Education. Layout: Edita Prima Oy, 50 (eng).

General Teaching Council for Scotland (2012) The Standards for Leadership and Management: supporting leadership and management development. Driving forward professional standards for teachers, 29 (eng).

Busol V. T. (Ed). (2005) Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [The Great Interpretive Dictionary of Modern Ukrainian] K.: Irpin, 1728 (ukr).

Yelnikova H. V. (2005). Upravlinska kompetentnist [Management competence]. K.: Red. zahalnoped. haz, 128 (ukr).

Stoikova V. V. (2017) Pidhotovka kerivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv u pisliadyplomnii osviti do orhanizatsii merezhevoho profilnoho navchannia starshoklasnykiv : candidate [Training of heads of general educational institutions in postgraduate education in the organization of network profile training of senior pupils : candidate]. Kyivskyi un-t im. B. Hrinchenka. Kyiv, 378 (ukr).

Sukhomlynskyi V. (1977). Pavlyshska serednia shkola [Paul's secondary school]. K.: Rad. shk., Vybrani tvory: u 5 t. T. 4., 6 – 392 (ukr).

Sukhomlynskyi V. (1977). Rozmova z molodym dyrektorom [Conversation with the young principal]. K.: Rad. shk., Vybrani tvory: u 5 t. T. 4., 393 – 629 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-28

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають