УКРАЇНСЬКА НАЦІОНАЛЬНА ТА ГРОМАДЯНСЬКА ІДЕНТИЧНІСТЬ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: МЕТОДИЧНО-ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2025.07Ключові слова:
громадянська ідентичність, методично-дидактичне забезпечення до регіональної парціальної програми «Український віночок. Миколаївщина», національна ідентичність, національно-патріотичне виховання дошкільників, українська національна та громадянська ідентичність педагогів ЗДОАнотація
У науково-методичній публікації набули розвитку ідеї здійснення національно-патріотичного виховання педагогічних працівників системи дошкільної освіти з урахуванням реалій часу. Проаналізовано науково-методичні джерела вітчизняного освітнього простору за останнє десятиріччя з окресленої проблематики для визначення задоволення регіональних освітніх потреб із заявленого питання. Уточнено поняття «українська національна та громадянська ідентичність педагогів закладів дошкільної освіти» та «національно-патріотичне виховання дошкільників». Уперше з метою здійснення національно-патріотичного виховання дошкільників розглянуто використання методичного забезпечення до регіональної парціальної програми «Український віночок. Миколаївщина», що базується на ідеях усеукраїнського наскрізного інтегрованого курсу «Культура добросусідства» та орієнтована на міжкультурну та громадянську освіту дітей середнього і старшого дошкільного віку, які відвідують заклади дошкільної освіти Миколаївського регіону.
Посилання
Aradzhyoni, M. A., Oliinyk, L. M. & Litvinova, N. Ye. ta in. (2023). Ukrainskyi vinochok. Mykolaivshchyna: Rehionalna partsialna prohrama ta metodychni rekomendatsii z mizhkulturnoi ta hromadianskoi osvity ditei doshkilnoho viku [Ukrainian whisk. Mykolaiv region: Regional partial program and methodical recommendations for intercultural and civic education of preschool children]. Mykolaiv: tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti MOIPPO (ukr).
Havrysh Nataliia (2025). Natsionalno-patriotychne vykhovannia ditei doshkilnoho viku [National-patriotic education of preschool children]. [sait Pedrada]. Retrieved from: https://oplatforma.com.ua/article/2212-natsonalno-patrotichne-vihovannya-u-zaklad-doshklno-osvti (ukr).
Havrysh Nataliia (2023). Moia kraina – Ukraina, abo Vykhovuiemo patriotiv zmalechku [My country is Ukraine, or We raise patriots from an early age / Natalia Gavrish]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu. Ekspertus, 8. Retrieved from: https://emetodyst.expertus.com.ua/10008612 (ukr).
Havrysh, N. V. & Kosenchuk, O. H. & Pirozhenko, T. O. (2023). Partsialna prohrama z patriotychnoho vykhovannia ditei starshoho doshkilnoho viku «Moia kraina – Ukraina» [Partial program for patriotic education of children of senior preschool age «My country – Ukraine»]. K.: VD «Vydavnytstvo «Ranok. Navchalna literatura» (ukr).
Kychata, I. I. & Palets, Yu. M. & Kaplunovska, O. M. (2016).Ukraina – moia Batkivshchyna. Partsialna prohrama natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei doshkilnoho viku [Ukraine is my Homeland. Partial program of national-patriotic education of preschool children]. (Ed. O. D. Raipolska). Ternopil: Mandrivets (ukr).
Kyrsan Olena. (2023). Z Ukrainoiu v sertsi, abo Yak my orhanizovuiemo robotu z patriotychnoho vykhovannia doshkilnykiv [With Ukraine in the heart, or How we organize work on patriotic education of preschoolers]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu. Ekspertus, 8. Retrieved from: https://emetodyst.expertus.com.ua/10008612 (ukr).
Litvinova, N. Ye. (2023). Rozvytok natsionalno-patriotychnykh pochuttiv ditei doshkilnoho viku cherez realizatsiiu partsialnoi prohramy «Ukrainskyi vinochok. Mykolaivshchyna» intehrovanoho spetsialnoho kursu «Kultura dobrosusidstva» [Development of national-patriotic feelings of preschool children through the implementation of the partial program «Ukrainian Wreath. Mykolaiv Region» of the integrated special course «Culture of Good Neighborliness»]. In Sokurenko, O. O. & & Oliinyk, L. M. &Lebid, H. S. ta in. Naukovo-metodychnyi suprovid pidvyshchennia fakhovoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv z formuvannia tsilisnoi kartyny svitu v ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku u pisliadyplomnii osviti (Ed. L. M. Oliinyk, O. O. Sokurenko). Mykolaiv: OIPPO, 149–161 (ukr).
Natsionalno-patriotychne vykhovannia ditei ta molodi v umovakh voiennoho stanu ta povoiennoho vidnovlennia Ukrainy: stratehii i zavdannia (2023). [National-patriotic education of children and youth in conditions of martial law and post-war reconstruction of Ukraine: strategies and tasks]. Ivano-Frankivsk: NAIR (ukr).
Nikitina, I. I. (2023). Vykhovuiemo patriotiv zmalku. Novi formy roboty z natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v ZDO [We educate patriots from an early age. New forms of work on national-patriotic education in preschool educational institutions]. Kharkiv: Vyd. hrupa «Osnova» (ukr).
Oliinyk, L. M. & Litvinova, N. Ye. & Ivasiuk, T. O. (2025). Liudy ta pamiatky Mykolaivshchyny [People and monuments of Mykolaiv region]. MOIPPO: Tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti (ukr).
Oliinyk, L. M. (2024). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti pedahohiv doshkilnoi osvity [Psychological and pedagogical support for the affirmation of Ukrainian national and civic identity of preschool teachers]. Veresen, 4 (103). 148–162. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.4.2024.12 (ukr).
Reznik, O. S. (2006). Hromadianska identychnist [Elektronnyi resurs] [Civic Identity]. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy (Eds.: I. M. Dziuba, A. I. Zhukovskyi, M. H. Zhelezniak [ta in.]; NAN Ukrainy, NTSh. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. Retrieved from: https://esu.com.ua/article-31975 (ukr).
Savchenko, L. L. (2018). Pidhotovka maibutnoho vykhovatelia do patriotychnoho vykhovannia ditei doshkilnoho viku v Ukraini (1985–2012 rr.) [Preparing future educators for patriotic education of preschool children in Ukraine (1985–2012)]. (Candidate’s thesis). Komunalnyi zaklad «Kharkivska humanitarno-pedahohichna akademiia» Kharkivskoi oblasnoi rady, Drohobytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Ivana Franka, Drohobych. Retrieved from: https://uacademic.info/ua/document/0418U000930 (ukr).
Sokurenko, O. O. & Rybachuk, O. A. (2024). Utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi identychnosti pedahohichnykh pratsivnykiv: kliuchovi poniattia [Assertion of Ukrainian national identity of pedagogical workers: key concepts]. Veresen, 1 (100), 105–116. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2024.09 (ukr).
Stehnii, O. I. (2020). Natsionalna identychnist [Elektronnyi resurs] [National identity]. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy (Eds.: I. M. Dziuba, A. I. Zhukovskyi, M. H. Zhelezniak [ta in.]; NAN Ukrainy, NTSh. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. Rezhym dostupu: https://esu.com.ua/article-71062 (ukr).
Sukhomlynska, O. V. (2003). Kontseptsiia hromadianskoho vykhovannia osobystosti v umovakh rozvytku ukrainskoi derzhavnosti [The concept of civic education of the individual in the context of the development of Ukrainian statehood]. Doshkilne vykhovannia, 2, 3–9 (ukr).
Teslenko, S. O. (2018). Vykhovannia natsionalno-patriotychnykh pochuttiv starshykh doshkilnykiv u protsesi oznaiomlennia z ridnym kraiem [Nurturing national and patriotic feelings in senior preschoolers in the process of getting to know their native land]. «Aktualni pytannia humanitarnykh nauk». Tom 3, 20, 131–137. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/20.167529 (ukr).
Zhurba, K. O. (2023). Formuvannia natsionalnoi identychnosti zrostaiuchoi osobystosti v umovakh voiennoho stanu: dosvid eksperymentalnoi realizatsii [Formation of national identity of a growing individual in conditions of martial law: experience of experimental implementation]. Visnyk NAPN Ukrainy, 5(1). 1–6. DOI https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5123 (ukr).