ПРОЄКТУВАННЯ ЯК ЗАСІБ НАВЧАННЯ ЛІТЕРАТУРИ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ (СТАРША ШКОЛА)

Автор(и)

  • Людмила Назаренко Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-6560-5252

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.10

Ключові слова:

етапи роботи, літературна компетентність, метод проєктів, принципи навчання, проєктоване навчання, способи діяльності, учень-читач, художній твір

Анотація

У статті актуалізується проблема проєктованого навчання літератури для досягнення спланованого дидактичного результату в процесі самостійного аналізу та інтерпретації учнями змісту і значення художнього твору. Умотивовано необхідність застосування методу проєктів у навчальному процесі з метою набуття школярами компетентності, розвитку в них творчих здібностей, умінь конструювати власну діяльність, передбачати її наслідки та можливі ускладнення, засвоювати духовний потенціал твору, способи роботи з ним, здобувати знання, виробляти цінності на основі компетентнісного, творчого й особистісно зорієнтованого підходів. Переосмислено методико-компетентнісний аспект, що забезпечує ефективність формування читацьких умінь учнів 10–11-х класів. Розроблено модель формування літературної компетентності (ЛК) на основі навичок проєктної діяльності старшокласників, яка містить набір необхідних компонентів для формування читацьких знань школярів і механізм керування пізнавальною діяльністю. Схарактеризовано види проєктів за інтеграцією предметів, запропоновано етапи роботи над ними з використанням засобів ІКТ. Уперше експериментально-дослідне навчання підтвердило ефективність розробленої моделі, довело важливість урахування зазначених підходів у організації навчання предмета з використанням ІКТ.

Посилання

Buinytska, O. L. (2012). Informatsiini tekhnolohii ta informatsiini zasoby navchannia [Information technologies and information training tools] : navch. posib., Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 240 s. (ukr).

Huzenko, O. (2008). Uchen – aktyvnyi spivtvorets uroku [A student as an co-creator of the lesson] // Ukrainska mova ta literatura v zahalnoosvitnii shkoli : naukovo-metod. zhurnal, 8, 6–10. (ukr).

Distancionnoe obuchenie : ucheb. posobie [Distance learning] / Polat E. S. ; pod red. E. S. Polat. Moskva : Gumanit. izd. Centr VLADOS, 1998, 192 s. (rus).

Druzhenenko, R. S. (2021). Perspektyvy zaluchennja internetnogho dyskursu v proghramu formuvannja predmetnoji profesijnoji kompetentnosti majbutnikh uchyteliv-filologhiv [Prospects for attracting internet discourse to the formation of professional competence of future teachers-philologists] // Movna osobystistj v osvitnjomu prostori : monoghrafija / za zagh. red. I. D. Pasichnyka; redkol. O. A. Visych, Kh. M. Karpovecj, Z. V. Stoljar. Ostrogh : Vydavnyctvo Nacionaljnogho universytetu «Ostrozjka akademija», 270 s. DOI: https://doi.org/10.25264/978-617-8041-02-1. (ukr).

Kohanova, V. A. (2016). Metod proektov kak tehnologija lichnostno-orientirovannogo obrazovanija na urokah literatury [The project method as a technology of personality-oriented education in literature lessons] : Tehnologii i metodiki obuchenija literature : ucheb. posobie / pod red. V. A. Kohanovoj. – M. : FlIntA, 249 s. (rus).

Kuzjminsjka, Ju. M., Danchenko, O. B., Bedrij, D. I. (2021). Metod formuvannja efektyvnykh komand osvitnikh projektiv pidvyshhennja kvalifikaciji [Method of building effective teams for educational projects in advanced training] // Visnyk Nacionaljnogho tekhnichnogho universytetu «Kh P I». Serija: Strateghichne upravlinnja, upravlinnja portfeljamy, proghramamy ta proektamy, 2(4), 46–53. DOI: https://doi.org/10.20998/2413-3000.2021.4.6. (ukr).

Nazarenko, L. A. (2021). Efektyvnistj formuvannja literaturnoji kompetentnosti starshoklasnykiv zasobamy IKT (starsha shkola) [Efficiency of literary competence development of high school students by ict means (high school)] // Veresenj : MOIPPO, 1 (88), 18 – 31. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2021.02. (ukr).

Nazarenko, L. A. (2010). Teoretyko-metodologhichni zasady vykorystannja terminiv «proektnyj» i «proektuvaljnyj» u systemi literaturnoji osvity [Theoretical basis of the terms «Project» and «design» in the system of literary education] : naukovi praci. T. 135, Vyp. 122. Filologhija. Literaturoznavstvo. Mykolajiv : ChDU im. P. Moghyly, 71–74. (ukr).

Nazarenko, L. A. (2015). Formuvannja predmetnoji literaturnoji kompetentnosti starshoklasnykiv zasobamy informacijno-komunikacijnykh tekhnologhij [Formation of literary competence of high school students by means of information and communication technologies] : … dys. kand. ped. nauk : 13.00.02 – teorija i metodyka navchannja (ukrajinsjka literatura) / Mykolajivsjkyj nacionaljnyj un-t imeni V. O. Sukhomlynsjkogho. Mykolajiv, 304 s. (ukr).

Palamarchuk, V. F. (1999). Tekhne intelektus (tekhnologhija intelektualjnoji dijaljnosti uchniv) [Technology of students thinking activity] : posibnyk dlja vchyteliv. Kyjiv, 92 s. (ukr).

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrajiny «Pro dejaki pytannja derzhavnykh standartiv povnoji zaghaljnoji serednjoji osvity» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine «On some issues of state standards of comprehensive general secondary education»], 2020. – Rezhym dostupu: https://u.to/UbxTGw. (ukr).

Safarjan, S. I. (2011). Formuvannja kompetentnoji osobystosti pochynaty z sebe [Begin to build a competent personality with yourself] // Vsesvitnja literatura v serednikh navchaljnykh zakladakh Ukrajiny : naukovo-metod. zhurnal, 1, 8–10. (ukr).

Sytchenko, A. L. (2004). Navchaljno-tekhnologhichna koncepcija literaturnogho analizu [Educational and technological concept of literary analysis] : monoghrafija. Kyjiv : Lenvit, 304 s. (ukr).

Sternberg, V. G. (2003). Teorija i praktika «metoda proektov» v pedagogike XX veka [Theory and practice of the "project method" in teaching XX century] : avtoref. dis. kand. ped. nauk : 13.00.01 – obshhaja pedagogika, istorija pedagogiki i obrazovanija / Vladimirskij gosudarstvennyj pedagogicheskijo un-t. Rjazan', 19 s. (rus).

Suhomlins'kij, V. A. (1983). Ob umstvennom vospitanii [About mental education]. Kiїv: Radjans'ka shkola, 206 s. (rus).

Tehnologii obuchenija v vysshej shkole : uchebnoe izdanie [Technologies of higher education] // Chernilevskij D. V., Filatov O. K. ; pod red. D. V. Chernilevskogo. Moskva : Jekspeditor, 1996, 288 s. (rus).

Christ T. W. Designing, teaching, and evaluating two complementary mixed methods research courses // Journal of Mixed Methods Research, 2009, Vol. 3 (4), Р. 292–325. : URL: https://journals.sagepub. com/doi/abs/10.1177/1558689809341796.

Workman R., Christ T., Yu W. Creating Interactive Video Stories for Mobile Devices with Adobe Flash CS5.5 : An Exploratory Mixed Methods Case Study : Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2012. Р. 1470–1473.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-30

Номер

Розділ

Статті