ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНО-МОВЛЕННЄВИХ НАВИЧОК У ДОШКІЛЬНИКІВ

Автор(и)

  • Оксана Бавольська Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-9740-9384
  • Вікторія Кисличенко Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського https://orcid.org/0000-0002-0186-5511

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2023.08

Ключові слова:

аутизм, візуалізація, діти з розладами спектра аутизму, комунікація , соціально-комунікативні навички

Анотація

У методичній статті розглянуто питання застосування методу наочності навчальних матеріалів як ефективного інструменту формування комунікативних навичок у дітей дошкільного віку з розладами спектру аутизму. Визначено фактори, що сприяють розвитку навичок комунікації, окреслено умови здійснення корекційного впливу. Установлено взаємозв’язок між формуванням психічних якостей, здібностей та розвитком комунікативних навичок дітей із розладами аутистичного спектра (РАС). Ознайомлено із прикладами унаочнення дидактичних матеріалів для покращення сприйняття та розвитку понятійного апарату дитини з РАС. Для послідовного втілення узгоджених корекційних заходів педагогам і батькам запропоновано ефективні інструменти візуалізації для формування комунікативних навичок.

Посилання

Bavolska, O. V., Vasyliev, A. A. (2021). Korektsiia psykhofizychnoho rozvytku ditei iz osoblyvymy osvitnimy potrebamy zasobamy dopovnenoi realnosti interaktyvnoi platformy briolight [Correction of psychophysical development of children with special educational needs using the augmented reality of the briolight interactive platform]. Veresen, 1 (88), 69–78 (ukr).

Bertone Armando, Mottron Laurent, Jelenic Patricia, Faubert Jocelyn (2005). Enhanced and diminished visuo-spatial information processing in autism depends on stimulus complexity// Brain (2005), 128, 2430–2441. doi:10.1093/brain/awh561 (eng).

Catherine Tissot Visual Teaching Strategies for Children with Autism, 2003 173(4):425-433 DOI:10.1080/0300443032000079104 (eng).

Hedda Meadan, Michaelene M. Ostrosky, Brooke Triplett, Amanda Michna, Angel Fettig. (2011). Using Visual Supports With Young Children With Autism Spectrum Disorder TEACHING Exceptional Children, Vol. 43, № 6, pp. 28–35. (eng).

Hladun, V. V. (2022). Vizualizatsiia na urokakh istorii Ukrainy z temy «nash krai» zasobamy onlain-servisiv [Visualization in lessons of the history of Ukraine on the topic «our country» by mens of online services]. Veresen, 3 (94), 38–55 (ukr).

Kerst, I. Dopovnena realnist: 8 korysnykh dodatkiv dlia ditei [Augmented reality: 8 useful applications for children] Режим доступу: https://womo.ua/dopovnena-realnist-korisnih-dodatkiv-dlya-ditey/(ukr).

Kononova, M. M. & Yelanska, D. V. (2020). Osoblyvosti formuvannia komunikatyvnykh navychok u starshykh doshkilnykiv z rozladamy autystychnoho spectra [Peculiarities of the formation of communication skills in older preschoolers with autism spectrum disorders]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka (ukr).

Kukushkina, M. V. Sotsialni istorii: stvorennia i vykorystannia [Social stories: creation and use] https://vseosvita.ua/library/socialni-istorii-stvorenna-i-vikoristanna-285500.html (ukr).

Kutsenko, T. O. (2012). Rozvytok komunikatsii u ditei z autyzmom [Development of communication in children with autism]. K. (ukr).

Kyslychenko, V. A. & Bavolska, O. V. (2023). Visual strategies in correctional work with children with autism spectrum disorders «Technologies, innovative and modern theories of scientists» (May 23 – 26, 2023) Graz, Austria. International Science Group. 2023. 525 p. DOI – 10.46299/ISG.2023.1.20 (ukr).

Mamaichuk, I. I. (2007). Dopomoha psykholoha ditiam z autyzmom [Psychologist's help to children with autism]. SPb.: Rech. Retrieved from: http://surl.li/iqmhg (ukr).

Matiukh, Zh. V. (2016). Do problemy vykorystannia multymediinykh tekhnolohii u navchanni doshkilniat z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku [To the problem of using multimedia technologies in the education of preschoolers with special psychophysical development]. Kyiv: IITZN NAPN Ukrainy (ukr).

Metodyka systemy PECS v navchanni u shkolakh Ukrainy [Metodyka systemy PECS v navchanni u shkolakh Ukrainy]. Retrieved from: https://mental.ua/metodika-sistemi-pecs-v-navchanni-u-shkolakh-ukraini/ (ukr).

Nechaiuk, L. I. & Telesh, N. O. (2003) Hotelno-restorannyi biznes: menedzhment, Navchalnyi posibnyk. [Hotel and restaurant business: management, Study guide]. K.: Tsentr navchalnoi literatury (ukr).

Peeters, Theo. (1997). Autism: From theoretical understanding to educational intervention. Whurr publishers (eng).

Sarah Dettmer, Richard L. Simpson, Brenda Smith Myles and Jennifer B. Ganz. (2000). The Use of Visual Supports to Facilitate Transitions of Students with Autism, 15(3):163–169 DOI: 10.1177/108835760001500307 Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/245923553_The_Use_of_Visual_Supports_to_Facilitate_Transitions_of_Students_with_Autism (eng).

Sheremet, M. K., Bazyma, N. V. (2015). Korektsiia ta rozvytok komunikatyvnoi funktsii movlennia u ditei z rozladamy autychnoho spektru doshkilnoho viku [Correction and development of the communicative function of speech in preschool children with autistic spectrum disorders]. Aktualni problemy vypravnoi osvity: M-vo osvity i nauky Ukrainy. Nats.-ped. universytet imeni M. P. Drahomanova, Kamianets-Podilskyi nats un-t (Eds. V. M. Synova O. V. Havrylov). Vyp. 5, 369−378. Kamianets-Podilskyi: Medobory-2006 (ukr).

Shulzhenko, D. I. (2009). Osnovy psykholohichnoi korektsii autystychnykh porushen u ditei [Basics of psychological correction of autistic disorders in children]. K. Retrieved from: https://studfile.net/preview/7246703/ (ukr).

Skrypnyk T. V. & Beliak, S. V. (2017). Rol vizualnoi pidtrymky v komunikatyvno-movlennievomu rozvytku ditei z autyzmom [The role of visual support in communicative and speech development of children with autism] Aktualni problemy pedahohiky, psykholohii ta profesiinoi osvity, 1, 70–75 (ukr).

Skrypnyk, T. V. (2010). Fenomenolohiia autyzmu [Phenomenology of autism]. K.: Vydavnytstvo «Feniks» (ukr).

Tarasun, V. V. & Khvorova, H. M. (2004). Kontseptsiia rozvytku, navchannia i sotsializatsii ditei z autyzmom [Concept of development, education and socialization of children with autism]. K.: Nauk. svit (ukr).

Tarasun, V. V. (2023). Osoblyvosti korektsii komunikatyvno-movlennievoho rozvytku u ditei z pervazyvnymy rozladamy, [Peculiarities of correction of communicative and speech development in children with pervasive disorders]. Retrieved from: https://logo.kpnu.edu.ua/konferentsii-ta-seminary/tarasun-v-v/ (ukr).

Volkovа, N. P. (2007.) Pedahohika [Pedagogy]. K.: Akademvydav (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-17

Номер

Розділ

Статті