ФОРМУВАННЯ ІНТЕЛІГЕНТНОГО УЧНЯ-ЧИТАЧА ЯК ЛЮДИНИ КУЛЬТУРИ

(стаття перша)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.1.2025.01

Ключові слова:

інтелігентний читач, комунікація, критичне мислення, літературна освіта, Людина Культури, методика викладання, національна ідентичність, патріотичне виховання, художня література, ціннісні орієнтації

Анотація

У статті розглянуто проблему формування інтелігентного учня-читача як Людини Культури в сучасному освітньому просторі, визначено особливості названого процесу. Інтелігентний читач / читачка нашої моделі володіють не лише компетентністю в аналізі літературних творів, а демонструють високий рівень моральної відповідальності, критичного мислення та естетичного смаку. Автор проаналізував суперечності між сучасними освітніми тенденціями, що спрямовані на функціональну грамотність, викликані необхідністю формування глибокого культурного світогляду школяра. У розвідці подано основні складники запропонованої моделі інтелігентного читача, вибудувані на засадах філософії тріадності: когнітивний, ціннісно-світоглядний і комунікативний складники. Особливий акцент зроблено на значенні національно-патріотичного компонента в процесі літературної освіти. Окреслено методи і засоби, які сприяють вихованню Людини Культури через художній текст. У подальшому будуть запропоновані критерії та індикатори ефективності моделі формування інтелігентного учня-читача.

Посилання

Gibernau, M. (2012). Identychnist natsii [Identity of nations]. (Per. z anhl. P. Tarashchuk; еd. L. Marchenko). K.: Tempora (ukr).

Osvita v realiiakh viiny: porady ta rekomendatsii (2024). [Education in the realities of war: tips and recommendations]. (Ed. V. I. Shuliar). Mykolaiv: tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti MOIPPO (ukr).

Shuliar, V. I. (2023). Istynnyi ukrainets-patriot yak tsinnist (sotsiokulturna retseptsiia tvorchoho dorobku Dmytra Kremenia) [A True Ukrainian Patriot as a Value (Socio-Cultural Reception of Dmytro Kremen's Creative Work)]. Veresen, spetsvypusk, 52–67 (ukr).

Shuliar, V. I. (2024a). Kompetentnisni literaturni vpravy (zarubizhna literatura, intehrovanyi kurs «Literatura») [Competency-based literary exercises (foreign literature, integrated course «Literature»)]. Ch. 1. Mykolaiv: tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti MOIPPO (Seriia «Metodyka literatury, umotyvovana liuboviu») (ukr).

Shuliar, V. I. (2009). Kompetentnyi vypusknyk-chytach: model, systema kompetentsii, kryterii otsiniuvannia (literaturnyi komponent osvitnoi haluzi «Movy i literatury» Derzhavnoho standartu bazovoi i povnoi osvity) [Competent graduate reader: model, system of competencies, assessment criteria (literary component of the educational branch «Languages and Literatures» of the State Standard of Basic and Complete Education)]. Mykolaiv: vyd-vo ChDU im. Petra Mohyly (ukr).

Shuliar, V. I. (2022). Kontsept «dukhovnoi tsilisnosti osobystosti» Hryhoriia Skovorody yak tsinnist u systemi literaturnoi osvity shkoliariv [The concept of «spiritual integrity of the individual» by Hryhoriy Skovoroda as a value in the system of literary education of schoolchildren]. Veresen, 4 (95), 27–496 (ukr).

Shuliar,V. I. (2024b). Noomodel intelihentnoho chytacha [The noomodel of an intelligent reader]. Mykolaiv: tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti MOIPPO (Seriia «Metodyka literatury, umotyvovana liuboviu») (ukr).

Smit, E. D. Natsionalna identychnist (1994). [National identity]. (Per. z anhl. P. Tarashchuk). K.: Osnovy (ukr).

Udovychenko, L. M. (2020). Teoriia i tekhnolohiia vyvchennia khudozhnikh obraziv-personazhiv u kursi zarubizhnoi literatury starshoi shkoly [Theory and technology of studying artistic images-characters in the course of foreign literature in high school]. (Ed. L. F. Miroshnychenko). Kyiv: Interservis (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-29

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >>