УПРОВАДЖЕННЯ БЛАНКОВИХ МЕТОДИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ ДЛЯ УРОКІВ МАТЕМАТИКИ З МЕТОЮ ЗАПОБІГАННЯ СТРЕСОВИМ СИТУАЦІЯМ НА ЗНО ТА ДПА
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2021.02Ключові слова:
бланкові матеріали, державна підсумкова атестація (ДПА), зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО), стресАнотація
У статті розглянуто фактори виникнення стресових ситуацій у школярів під час заходів контролюючого характеру. Підкреслено, що на ЗНО / ДПА використовуються завдання, які є нетрадиційними для шкільного курсу математики. Саме такі завдання і стають джерелом додаткового стресу. Авторами виділено та проаналізовано типи проблемних питань з математики під час складання ЗНО/ ДПА, серед запропонованих виділено: задачі на представлення результату за певним форматом; задачі на надання найбільш вірогідної відповіді; задачі з додатковим питанням для представлення відповіді; завдання практичного характеру; геометричні задачі з реальним малюнком. З метою пропедевтики виникнення стресових ситуацій і підготовки учнів до складання ЗНО / ДПА з математиками авторами запропоновано методичну ідею по використанню бланків за форматом ЗНО для проведення контрольних робіт та представлено їх структуру зі зразком.
Посилання
Bodrov, V. A. (2000). Informacionnyj stress [Information stress]. Minsk:PJeR SJe (rus)
Holovina, O. ZNO z matematyky: chomu taki nyzki rezultaty ta shcho z tsym robyty/ [ZNO z matematyky: chomu taki nyzki rezultati ta shcho z tsym robyty]/ NUSH. Retrieved from: // https://nus.org.ua/articles/zno-z-matematyka-chomu-taki-nyzki-rezultaty-ta-shho-z-tsym-robyty/ (ukr).
Kitaev-Smyk, L. A. (1988). Psihologija stressa [Psychology of stress]. Moskva: Pressa (rus).
Makhrovska, N. & Pohromska H. & Rohozhynska E.(2021). Oboviazkova derzhavna pidsumkova atestatsiia z matematyky – vymoha chasu chy zaive navantazhennia na uchniv ta vchyteliv [Mandatory state final certification in mathematics - requirement of time or excessive load on students and teachers]. Veresen, (ukr).
Ofitsiinyi zvit pro provedennia v 2018 rotsi zovnishnoho nezalezhnoho otsiniuvannia rezultativ navchannia, zdobutykh na osnovi povnoi zahalnoi serednoi osvity [Official report on the external independent evaluation of learning outcomes obtained on the basis of complete general secondary education in 2018] / Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. Retrieved from: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/ZVIT-ZNO_2018-Tom_2.pdf, 203 (ukr).
Psihologija stressa: teorija i praktika: uchebno metodicheskoe posobie [Psychology of Stress: Theory and Practice: Study Guide] (2018) / M. L. Mel'nikova ; Ural. gos. ped. un-t ; nauch. red. L. A. Maksimova. Ekaterinburg. Retrieved from: http://elar.uspu.ru/handle/uspu/11643 (rus)
Slovnyk psykholohichnykh terminiv. Natsionalnyi farmatsevtychnyi universytet. Retrieved from: https://nuph.edu.ua/slovnik-psihologichnih-terminiv/ (ukr).
Stres. Material z Vikipedii. Retrieved from: https://uk.wikipedia.org/wiki/Стрес (ukr).
Tytarenko, T. M. & Liepikhova L. A. (2006). Psykholohichna profilaktyka stresovykh perevantazhen sered shkilnoi molodi: Naukovo-metodychnyi posibnyk [Psychological prevention of stress overload among schoolchildren: Scientific and methodical manual].Kyiv: Milenium (ukr).
Shkolnyi, O. V. (2015). Osnovy teorii ta metodyky otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen z matematyky uchniv starshoi shkoly v Ukraini : monohrafiia [Fundamentals of theory and methods of assessing academic achievement in mathematics of high school students in Ukraine ] Kyiv : NPU imeni M. P. Drahomanova (ukr).
Shkolnyi, O. V. (2016). Pro dvorivneve ZNO z matematyky ta osoblyvosti pidhotovky do noho [On the two-level examination of mathematics and features of preparation for it]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 2 (56), 463-479 (ukr).
Shkolnyi, O. V. & Zakhariichenko, Yu. O. (2017). Metodyka pidhotovky do rozviazuvannia testovykh zavdan ZNO z matematyky [Methods of preparation for solving examination test tasks in mathematics] / Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 3. Fizyka i matematyka u vyshchii i serednii shkoli,87-93 (ukr).
Shkolnyi, O. V. & Zakhariichenko, Yu. O. (2013). Pro dvorivnevu model provedennia ZNO z matematyky v Ukraini [About the two-level model of external examination in mathematics in Ukraine]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P.Drahomanova, 5. Pedahohichni nauky : realii ta perspektyvy. Vyp. 43 : zbirnyk naukovykh prats. 237–245 (ukr).
Freudenthal, H. (1981). Major problems in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 12, 133-150. DOI : 10.1007/BF00305618 (eng).
Hobfoll, S. E. (2006). Stres, kultura i spolecznosc: psychologia i filozofia stresu [Stress, Culture and Society: The Psychology and Philosophy of Stress]. Gdansk: Gdanskie Wydawnictwo Psychologiczne (pl).
Kuczyńska, A. (2002). Subiektywna interpretacja sytuacji a style radzenia sobie ze stresem [Subjective interpretation of the situation and styles of coping with stress]. W: I. Heszen-Niejodek, J. Mateusiak. Konteksty stresu psychologicznego / A. Kuczyńska, B. Janda-Dębek. – Katowice: Wydawnictwo uniwersytetu Śląskiego (pl).
Rahe, R. H. (1990). Life change, stress responsivity, and captivity research // Psychosomatic Medicine, vol 52, issue 4, 373–396 (eng).
Sek, H., (2005). Wsparcie spoleczne sposoby definiowania, rodzaje i zrodla wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne [Social support, ways of defining, types and sources of support, selected theoretical concepts]. W: H. Sek, R. Cieslak (red.) Wsparcie spoleczne, stres i zdrowie. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (pl).
She, H.C., Stacey, K. & Schmidt, W.H. (2018). Science and Mathematics Literacy: PISA for Better School Education. Int J of Sci and Math Educ 16, 1-5. DOI : 10.1007/s10763-018-9911-1 (eng).
Szynkarczuk, J. (1999). Interwencja kryzowa i pomoc spoleczna [Crisis intervention and social help]. W: H. Sek, S. Kowalik. (red.) Psychologiczny kontekst problemow spolecznych. – Poznan: Wydawnictwo Fundacji Humaniora (pl).
Wawak-Sobierajska, B. (1995). Proces adaptacji do zagrazajacych wydarzen [The process of adaptation to threatening events]. W: I. Heszen-Niejodek (red.). Doswiadczenie kryzysu – szansa rozwoju czy ryzyko zaburzen. – Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Slaskiego (pl).