РОЗКРИТТЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В УМОВАХ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2023.06Ключові слова:
компетентнісне навчання, компетентнісно-орієнтоване завдання, математична освіта, Нова українська школа, синергія, STEMАнотація
У науково-методичній статті проведено аналіз сутності компетентнісного підходу. Окреслено роль математики у формуванні ключових компетентностей та наскрізних умінь учнів. Розкрито особливості та структурні компоненти практико-орієнтованих завдань. Підкреслено, що STEM-орієнтовані компетентнісні завдання можуть сприяти розвитку таких важливих у сучасному світі навичок, як технологічна грамотність, аналітичність, креативність та проблемне мислення. Синергія різних типів компетентнісних завдань сприяє цілісному підходу до розв’язання проблем. Запропоновано впровадження компетентнісного підходу через практичний кейс практико-орієнтованих завдань із математики для учнів 6 класу. Уперше база таких завдань структурована за ключовими компетентностями, для кожного завдання виділено супутні компетентності та обов’язкові результати навчання.
Посилання
Bekh, I. D. (2010). Teoretyko-prykladnyi sens kompetentnisnoho pidkhodu v pedahohitsi [Theoretical and applied meaning of the competence approach in pedagogy]. Pedahohika i psykholohiia, 2, 26–31 (ukr).
Bibik, N. M., Vashulenko, L. S. & Lokshyna O. I. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competency approach: reflective analysis of application]. K., 47–52 (ukr).
Derzhavnyi standart bazovoi zahalnoi serednoi osvity. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. Uriadovyi portal. Yedynyi veb-portal orhaniv vykonavchoi vlady Ukrainy. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (ukr).
Hernandez-Martinez, P., Vos, P. «Why do I have to learn this?» A case study on students’ experiences of the relevance of mathematical modelling activities // ZDM Mathematics Education. – 2018. – № 50. – р. 245–257 (https://doi.org/10.1007/s11858-017-0904-2) (eng).
Koroliuk, A. P. (2018). Metodyka vykorystannia prykladnykh zadach u shkilnomu kursi matematyky [Methods of using applied problems in the school mathematics course]. Rivne: ROIPPO (ukr).
Kulykovskyi, S. (2014). Heneza poniattia «kompetentnist» u yevropeiskii ta ukrainskii pedahohichnii nautsi [The genesis of the concept of «competence» in European and Ukrainian pedagogical science]. Liudynoznavchi studii. Pedahohika, 29, 92–103 (ukr).
Lassnigg L. Competence-based education and educational effectiveness. A critical review of the research literature on outcome-oriented policy making in education. – Department of Sociology, Institute for Advanced Studies (IHS), 2015. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/212124194.pdf (eng).
Makhrovska, N. A., Pohromska, H. S. & Kolesnyk, S. V. (2023). Proiektuvannia tekhnolohichnoi karty yak produktyvnoi modeli diialnisnoho uroku [Designing a technological map as a productive model of an activity lesson]. Veresen, 3(98), 22–32 (ukr).
Makhrovska, N. A., Pohromska, H. S. & Rohozhynska, E. K. (2023). Praktyko-oriientovani zavdannia z matematyky dlia formuvannia kliuchovykh kompetentnostei uchniv (6 klas). Za materialamy roboty oblasnoi tvorchoi hrupy vchyteliv matematyky z problemy «Realizatsiia kliuchovykh kompetentnostei uchniv cherez praktyko-oriientovani zavdannia v kursi matematyky (5–6 klasy) Novoi ukrainskoi shkoly» v ramkakh metodychnoho internet-proiektu «Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei» [Practice-oriented tasks in mathematics for the formation of key competences of students (6th grade). According to the materials of the work of the regional creative group of mathematics teachers on the problem «Implementation of key competences of students through practice-oriented tasks in the course of mathematics (grades 5-6) of the New Ukrainian School» within the methodological Internet project «Formation of key competences»]. Mykolaiv: OIPPO. Retrieved from: https://cutt.ly/kwPbgbLB (ukr).
Mulder M. Competence-based Education and Training // The Journal of Agricultural Education and Extension. – 2012. – P. 305–314 (http://dx.doi.org/10.1080/1389224X.2012.670048) (eng).
Pometun, O. (2004). Zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu – perspektyvnyi napriam rozvytku suchasnoi osvity [Implementation of the competence approach – a promising direction for the development of modern education]. Visnyk, 22, (ukr).
Sharko, V. D. & Liskovych, O. V. (2015). Problema vidpovidnosti metodychnoho zabezpechennia navchalnoho protsesu z fizyky vymoham do formuvannia kompetentnostei uchniv osnovnoi shkoly [The problem of compliance of the methodological support of the educational process in physics with the requirements for the formation of competencies of primary school students ]. Veresen, 1–2 (70–71), 55–63 (ukr).
Tarasenkova, N. A., Bohatyrova, I. M., Kolomiiets, O. M. & Serdiuk, Z. O. (2015). Zasoby perevirky matematychnoi kompetentnosti v osnovnii shkoli [Means of checking mathematical competence in primary school]. Serdiuk. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(35), 71, 21–25 (ukr).
Tarasenkova, N. A. (2016). Kompetentnisni zasady zabezpechennia nastupnosti navchannia matematyky v riznykh lankakh osvity [Competence principles for ensuring the continuity of mathematics teaching in various branches of education]. Realizatsiia nastupnosti v matematychnii osviti:realii ta perspektyvy. Odesa, Pivdennoukrainskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni K. D. Ushynskoho, 108–111 (ukr).
Zhernovnykova, O. A. (2016). Vybrani pytannia vykladannia matematyky v navchalnykh zakladakh serednoi profesiinoi ta zahalnoi osvity [Selected issues of mathematics teaching in educational institutions of secondary professional and general education]. Kharkiv: Mitra (ukr).