КОНЦЕПТ «ДУХОВНОЇ ЦІЛІСНОСТІ ОСОБИСТОСТІ» ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ ЯК ЦІННІСТЬ У СИСТЕМІ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.4.2022.04

Ключові слова:

Григорій Сковорода;, концепт, «духовна цілісність особистості», духовність, трансформаційні процеси, візуалізування, тріадність, «тривимірність світу»

Анотація

У статті досліджено концепт «духовної цілісності особистості». Обґрунтовано актуальність проблеми з огляду на важливість спадщини Григорія Сковороди в системі сучасних ціннісних орієнтирів. Проаналізовано складники духовної цілісності особистості. Трансформовано напрацьоване до системи літературної освіти в цілому. Пояснено необхідність упровадження нових базових засад концепту «духовна цілісність особистості» під час читацької діяльності школярів. Використано тексти Г. Сковороди за модельною програмою для 6 класу. Розроблено моделі до концепту «духовна цілісність особистості» шляхом візуалізації. Використано засади філософії тріадності для розуміння дій суб’єктів літературної освіти. Запропоновано методичні рекомендації щодо вивчення творів Г. Сковороди. З урахуванням складників концепту «духовна цілісність особистості» розроблено і представлено модель літературного заняття за байкою «Бджола і Шершень». Проаналізовано наукові публікації філософів, педагогів, методистів у контексті проблеми формування духовності, нормативні документи та навчальну модельну програму «Українська література» Нової української школи. Досліджено досвід учителів-практиків щодо вивчення творів Григорія Сковороди.

Перспективним вектором вивчення спадщини філософа, актуальним для учнів-читачів старшої школи є компаративний аналіз концепту «сад» у творах Г. Сковороди, М. Вінграновського, Д. Кременя.

Посилання

Berezanska, Ya. (2017). Idei piznannia istyny ta shchastia u filosofii Hryhoriia Skovorody [Ideas of knowledge of truth and happiness in the philosophy of Grigory Skovoroda]. IV Mizhnarodna naukovo-praktychna internet-konferentsiia «Suchasna humanitarystyka». Pereiaslav-Khmelnytsk, 95–100 (ukr).

Bulda, M. (2006). Mudrets z Chornukhynskoho kraiu [Mudrets z Chornukhinsky region]. Chornukhy (ukr).

Chuprii, L. & Vplyv, H. (2020). Skovorody na formuvannia ukrainskoi kordotsentrychnoi tradytsii [The influence of H. Skovoroda on the formation of the Ukrainian cordocentric tradition]. Ukrainoznavstvo, 2, 120–129. DOI: https://doi.org/10.30840/2413-7065.2(75).2020. 206816 (ukr).

Khamitov, A., Harmash, L. & Krylova, S. (2016). Istoriia filosofii: problema liudyny ta yii mezh. Vstup do filosofskoi antropolohii yak metaantropolohii [History of philosophy: the problem of man and his limits. Introduction to philosophical anthropology as meta-anthropology]. K.: KNT (ukr).

Kharchenko, L. M. (2019). Kontsept dukhovnoi tsilisnosti osobystosti u filosofii Hryhoriia Skovorody [The concept of the spiritual integrity of the individual in the philosophy of Grigory Skovoroda]. Pereiaslavski Skovorodynivski studii: filolohiia, filosofiia, pedahohika, 6, 255–263 ([Ed. M. P. Korpaniuk]. Nizhyn (Chernihiv. obl.): Lysenko M. M. (ukr).

Kharchenko, L. M. (2020). Tsinnisni vymiry kontseptu shchastia u filosofii Hryhoriia Skovorody []. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filosofiia, 31(70), 2, 55–60. Retrieved from: http://nbuv. gov.ua/UJRN/sntsph_2020_31(70)_2_12. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-2933/2020.2/10 (ukr).

Krupa, N. P. (2020). Tematychni rozrobky zaniat elektyvnoho spetskursu z mediaosvitnim komponentom dlia uchniv 9 (10, 11) klasiv ZZSO «Ave, Skovoroda! Idemo za Skovorodoiu!» [Thematic development of elective special course classes with a media education component for students of 9th (10th, 11th) grades of ZZSO «Ave, Skovoroda! Let's follow Skvoroda!»]. Kherson: KVNZ «Khersonska akademiia neperervnoi osvity» (ukr).

Modelna navchalna prohrama. «Ukrainska literatura. 5–6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 12.07.2021 № 795) (Ed. T. Yatsenko). Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni. prohramy/ 2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/ Movno-literat.osv.hal/Ukr.lit.5-6-kl.Yatsenko.ta.in.14. 07.pdf. (ukr).

Nash pershorozum: vyvchennia tvorchosti H. Skovorody v shkolakh, litseiakh, himnaziiakh, koledzhakh (2012). [Our primitive mind: studying the work of H. Skovoroda in schools, lyceums, gymnasiums, colleges]. (Eds. H. L. Tokman & M. P. Korpaniuk]. Pereiaslav-Khmelnytskyi: FOP O. M. Lukashevych (ukr).

Nichyk, V. M., Byshovets, V. Ye. & Stratii, Ya. M. (1997). Skovoroda Hryhorii: obraz myslytelia [Hryhoriy Skovoroda: the image of a thinker]. K. (ukr).

Shuliar,V. I. (2022). Tsinnisno-etychna paradyhma v systemi literaturnoi osvity Novoi ukrainskoi shkoly (teoretyko-metodychna viziia) [Value-ethical paradigm in the system of literary education of the New Ukrainian School (theoretical and methodological vision)]. I chastyna. Mykolaiv: OIPPO (ukr).

Skovoroda, H. (2010). Dialoh. Potop Zmiinyi [Dialogue. The Snake Flood]. In Antolohiia khrystyianstva. Ternopil: Mandrivets, 277–287 (ukr).

Skovoroda, H. S. (1994). Tvory u dvokh tomakh [Works in two volumes]. T. 1. K.: AT «Oberehy», 114–223 (ukr).

Skovoroda, H. S. (1994). Tvory u dvokh tomakh [Works in two volumes]. T. 1. K.: AT «Oberehy», 145–146 (ukr).

Stepanenko, I. V. (2002). Metamorfozy dukhovnosti v landshaftakh buttia [Metamorphoses of spirituality in the landscapes of life]. Kharkiv: OVS (ukr).

Tysiachna, N., Reshetylova, O., Tomak, M. & Sondiukov, I. (2009). Ekstrakt 150 [Extract 150.]. (Ed. L. Ivshyna). U dvokh chastynakh. Chastyna persha. Kyiv (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-02

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>