ЛІТЕРАТУРНІ КОМПЕТЕНТНІСНІ ВПРАВИ ЗА ПОЕЗІЄЮ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА «РОЗРИТА МОГИЛА»: ТЕХНОЛОГІЯ КОНСТРУЮВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.1.2024.02Ключові слова:
компетентнісні вправи і їх типи, компетентнісні запитання, компетентнісні завдання, компетентнісні задачі, медитативна елегія, читацька компетентністьАнотація
У науковій статті здійснено психолого-педагогічний аналіз компетентнісних вправ. Виокремлено досвід науковців-методистів за цим напрямом. Проаналізовано низку понять. Запропоновано авторське розуміння «компетентнісні літературні вправи», «медитативна елегія». Вправи розроблено за віршем Тараса Шевченка «Розрита могила». Зроблено психологічний коментар читацької компетентності за Н. Чепелєвою. Складниками читацької компетентності є: когнітивний, комунікативний, операціональний. Характеристики і складники здійснено на засадах філософії тріадності. Змістове наповнення кожного складника представлено з позиції методики літератури. Набір компетентностей учнів-читачів, запропоновані Т. Яценко, автор наповнив своїм розумінням. Уперше запропоновано класифікацію компетентнісних вправ: літературні запитання, завдання, задачі. До кожного типу подано визначення, виокремлено види, розроблено структуру. Літературні вправи супроводжує методичний коментар. Акцент зроблено на ціннісно-етичний компонент у формуванні інтелігентних учнів-читачів. Для літературного заняття використано твердження І. Дзюби. Ціннісно-етична норма медитативної елегії визначена як «слава козацька, слава України».
Посилання
Barabash, O. D. (2014). Osoblyvosti ovolodinnia pedahohamy sposobamy profesiinoi diialnosti v umovakh pisliadyplomnoi osvity [Peculiarities of teachers' mastery of methods of professional activity in the conditions of postgraduate education]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, II(10), Issue: 20, 47–50. www.seanewdim.com. (ukr).
Barabash, Yu. (2008). Liubov [Love]. In Barabash, Yu., Boron, O. & Dziuba, I. ta in. Temy i motyvy poezii Tarasa Shevchenka. [Themes and motifs of Taras Shevchenko's poetry]. NAN Ukrainy, In-t l-ry im. T. H. Shevchenka K.: Naukova dumka, 256–278 (ukr).
Chepelieva, N. V. (2015). Tekst i chytach [Text and reader]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. Ivana Franka (ukr).
Dudnyk, O. M. (2019). Strukturni komponenty pedahohichnykh zadach kontekstnoi spriamovanosti [Structural components of pedagogical tasks of contextual orientation]. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity. Innovatsiina pedahohika. Vypusk 18. T. 1, 145–149. DOI https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-18-1-31 (ukr).
Fasolia, A. (2014). Kompetentnisno zoriientovani zavdannia: novatsiia? Imitatsiia [Competence-oriented tasks: innovation? Imitation?]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 5, 14–20 (ukr).
Hych, H. M. (2022). Kompetentnisno oriientovani zavdannia na zaniattiakh iz zarubizhnoi literatury u 5 klasi [Competency-oriented tasks in classes on foreign literature in the 5th grade]. In Ponomarenko, H. V. & Lukianenko, D. V. Formuvannia ta rozvytok kliuchovykh i predmetnykh kompetentnostei uchniv na zaniattiakh zarubizhnoi literatury v umovakh perekhodu do NUSh. Mykolaiv: OIPPO, 6–19 (ukr).
Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. Nova ukrainska shkola (2016). [Conceptual principles of secondary school reform. New Ukrainian school.]. K.: MON Ukrainy (ukr).
Kurach, L. I. & Fidkevych, O. L. (2016). Kompetentnisno oriientovani zavdannia v protsesi vyvchennia movy v shkolakh Ukrainy: konstruiuvannia ta vprovadzhennia [Competency-oriented tasks in the process of language learning in schools of Ukraine: design and implementation]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 52–59 (ukr).
Lozenko, A. P. (2010). Dydaktyko-refleksyvni zadachi yak zasib formuvannia u maibutnikh uchyteli pochatkovoi shkoly refleksyvnykh umin u protsesi dydaktychnoi pidhotovky [Didactic-reflective tasks as a means of forming reflective skills in future primary school teachers in the process of didactic training]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly. Vypusk 32, 77–83 (ukr).
Matviienko, O. V. (2001). Metod konkretnykh pedahohichnykh sytuatsii [The method of specific pedagogical situations]. K.: Ukrainski propilei (ukr).
Mykhalchuk, N. O. (2012). Psykholohiia chytannia ta rozuminnia literaturnykh tvoriv starshoklasnykamy [Psychology of reading and understanding of literary works by high school students]. Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, In-t psykholohii im. H. S. Kostiuka. K.: Print house (ukr).
Pakharenko, V. I. (2007). Osnovy teorii literatury [Fundamentals of the theory of literature]. K.: Heneza (ukr).
Palamar, S. P., Biichuk, H. L., Bratko, V. O., Lohvinenko, N. M., Fasolia, A. M., Tymenko, V. M. & Shevchenko, Z. O. (2017). Kompetentnisnyi pidkhid do vyvchennia ukrainskoi literatury v osnovnii shkoli [Competency approach to the study of Ukrainian literature in primary school]. K.: Vydavnychyi dim «Sam» (ukr).
Ponomarenko, H. V. & Lukianenko, D. V. (2022). Formuvannia ta rozvytok kliuchovykh i predmetnykh kompetentnostei uchniv na zaniattiakh zarubizhnoi literatury v umovakh perekhodu do NUSh [Formation and development of key and subject competencies of students in foreign literature classes in the conditions of transition to NUS]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).
Shuliar, V. I. (2022). Model literaturnoi kompetentnosti uchniv-chytachiv Novoi ukrainskoi shkoly [Model of literary competence of students-readers of the New Ukrainian school]. Mykolaiv: OIPPO (ukr).
Shuliar, V. I. (2022). Tsinnisno-etychna paradyhma v systemi literaturnoi osvity Novoi ukrainskoi shkoly (teoretyko-metodychna viziia) [Value-ethical paradigm in the system of literary education of the New Ukrainian School (theoretical and methodological vision)]. I chastyna: Mykolaiv: MOIPPO (ukr).
Starahina, I. P. (2020). Nova ukrainska shkola: rozvytok chytatskoi kompetentnosti v uchniv pochatkovoi shkoly v systemi intehrovanoho navchannia [New Ukrainian school: development of reading competence among primary school students in the system of integrated education]. Starahina, I. P., Tereshchenko, V. M. & Panchenkov, A. O. Kharkiv: Soniashnyk (ukr).
Yatsenko, T. O., Pakharenko, V. I., Slyzhuk, O. A. & Tryhub, I. A. (2023). Modelna navchalna prohrama «Ukrainska literatura. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum «Ukrainian literature. 7–9 grades» for general secondary education institutions]. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1-b5C1YBawAnEiomi860WT sbh06om83_d/view (ukr).
Zhelanova, V. V. (2012). Pedahohichni zadachi kontekstnoho typu yak zasib formuvannia refleksyvnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Pedagogical tasks of the contextual type as a means of forming reflective competence of the future primary school teacher]. Pedahohichnyi dyskurs, vypusk 12, 149–155 (ukr).