ДЕЯКІ «ГЕНДЕРНІ ПИТАННЯ» П’ЄСИ ГЕНРІКА ІБСЕНА «ЛЯЛЬКОВИЙ ДІМ»
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.4.2024.01Ключові слова:
«гендерні питання», Генрік Ібсен, жіноча доля, історичний підхід, «нова драма», особистість, суспільні уявленняАнотація
У розвідці-продовженні попередніх авторських наукових досліджень драми видатного норвезького письменника Генріка Ібсена «Ляльковий дім» зосереджено увагу на деяких гендерних питаннях усесвітньо відомого твору, який закріпив славу Ібсена як творця «нової драми», соціально-психологічної драматургії в цілому. Розгляд жіночої долі за часів, коли суспільство відверто нехтувало правом жінки бути самостійною людиною, надає можливість простежити в історичному аспекті деякі моменти протистояння консервативної суспільної моралі та передових суспільних тенденцій, що передбачають прагнення будь-якої особистості боротися за власну гідність. Усупереч поширеним суспільним уявленням про жінку як безправну (на соціальному й моральному рівнях) істоту Ібсен демонструє нам духовне переродження головної героїні, її прагнення обстоювати своє право на повагу до себе та особисте щастя.
Посилання
Gigi Engle, G. Weiss, S. What to Know About the “Hotwifing” Kink in Open Relationships. https://www.menshealth.com/sex-women/a38278676/what-is-a-hotwife/ (eng).
Gladishev, V. V. (2011). Dve sudbi (Nora Khelmer i Kristina Linne) [Two fates (Nora Helmer and Kristina Lynne)]. Zarubizhna literatura v shkolakh Ukrainy, 1, 11–14 (rus).
Gladishev, V. V. (2006). Izuchenie pesi G. Ibsena «Kukolnii dom» v kontekste estetiki «novoi drami» (X klass) [The study of H. Ibsen's play «A Doll's House» in the context of the aesthetics of «new drama» (X class)]. Osvitianski vitryla. Humanitarnyi almanakh, 3–4, 2005–2006 rr. Mykolaiv: vydavnytstvo «Ilion» (rus).
Gladishev, V. V. (2014). Odna khudozhestvennaya detal v drame Genrika Ibsena «Kukolnii dom» [One artistic detail in Henrik Ibsen's drama «A Doll's House»]. Zarubizhna literatura v shkolakh Ukrainy, 1, 61–64 (rus).
Hladyshev, V. V. (2011). Avtor, tvir, suspilstvo (Deshcho pro vyvchennia dramy H. Ibsena «Lialkovyi dim») [Author, work, society (Something about the study of H. Ibsen's drama «A Doll's House»)]. Slovianoznavstvo v kulturnomu prostori ХХI stolittia. Mykolaiv: MNU imeni V.O. Sukhomlynskoho, 68–76 (ukr).
Hladyshev, V. V. (2008). «Lialkovyi dim»: chy zakinchuietsia dramatychna diia? [«Doll's House»: does the dramatic action end?]. Pivdennyi arkhiv. Filolohichni nauky. Vypusk ХХХII. Kherson: Vydavnytstvo KhDU, 31–33 (ukr).
Hladyshev, V. V. (2006). Teoriia i praktyka kontekstnoho vyvchennia khudozhnikh tvoriv u shkilnomu kursi zarubizhnoi literatury [Theory and practice of contextual study of artistic works in the school course of foreign literature]. Mykolaiv: Vyd-vo «Ilion» (ukr).
Ibsen, H. Lialkovyi dim [A doll's house]. Retrieved from: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=85 (ukr).
Kopystianska, N. Kh. & Todchuk, N. Ye. (2000). U poshukakh vidpovidei na vichni pytannia (Strukturni paraleli: Henrik Ibsen («Lialkovyi dim») – Ivan Franko («Dlia domashnoho ohnyshcha») [In search of answers to eternal questions (Structural parallels: Henrik Ibsen («Doll's House») – Ivan Franko («For the home hearth»)]. Vsesvitnia literatura v serednikh navchalnykh zakladakh Ukrainy, 4, 47–49 (ukr).
Mishchuk, V. I. (1993). Dim, u yakomu vianut pochuttia (Do vyvchennia sotsialno-psykholohichnoi dramy H. Ibsena «Lialkovyi dim» («Nora»). 10 klas) [The house in which feelings wither (To study the socio-psychological drama of H. Ibsen «A doll's house» («Nora»). 10th grade)]. Vidrodzhennia. Movy, literatury, istoriia narodiv Ukrainy v natsionalnykh shkolakh, 11, 11–13 (ukr).
Möbіus, P. (1909). Fizіologicheskoe slaboumіe zhenshchini [Physiologically retarded women]. Soch. D-ra P Möbіusa. Moskva: Sfinks (rus).
Mykhalska, N. & Shchavurskyi, B. (Eds.). (2005). Zarubizhni pysmennyky. Entsyklopedychnyi dovidnyk. [Foreign writers. Encyclopedic guide]. U 2 t. T. 1: A–K. Ternopil: Navchalna knyha–Bohdan (ukr).
Polnoe sobranie sochinenii Genrіka Ibsena. (1909). [The Complete Works of Henrik Ibsen]. Tom tretii. SPb: Izdanie T-va A. F. Marks (rus).
Shevchenko, L. O. & Kobikova, Yu. V. (2015). Hender u psykholohichnykh ta sotsialnykh doslidzhenniakh [Gender in psychological and social research]. K. (ukr).
Stepanova, E. R. (2017). Sutnist ta pokhodzhennia poniattia «hender» [The essence and origin of the concept of «gender»]. Suchasni problemy upravlinnia pidpryiemstvamy: teoriia ta praktyka, 269–271. Retrieved from: http://surl.li/uslcqk (ukr).
Tsiko, I. H. (2004). Pokaz shliakhu stanovlennia osobystosti v doli Nory. Urok za dramoiu H. Ibsena «Lialkovyi dim» [Showing the path of personality formation in Nora's fate. A lesson based on H. Ibsen's drama «A Doll's House»]. Zarubizhna literatura v navchalnykh zakladakh, 7, 37–38 (ukr).
Vypyrailenko, O. (2024). Vchyteli nazvaly uliubleni tvory uchniv 5–9 klasiv iz zarubizhnoi literatury: sered nykh pro smert i kontstabory [Teachers named the favorite works of 5th-9th grade students from foreign literature: among them, death and concentration camps]. Moia shkola. 2024, 1 lypnia. Retrieved from: http://surl.li/bhctsu (ukr).