ORCID іD 0000-0002-9740-9384 THE INFLUENCE OF NEUROPSYCHOLOGICAL CORRECTION METHODS ON THE PHYSICAL DEVELOPMENT OF A CHILD WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

Authors

  • Оксана Бавольська Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Abstract

Currently, a significant percentage of children starting school show immaturity of motor skills and instability to maintain balance, they have difficulty walking, and often fall. Research in this area reveals an obvious connection between a child's motor immaturityand school failure. This fact encourages the search and application of  techniques aimed at the correction and development of motor and cognitive areas in preschool and early school age. This task becomes possible with neuropsychological corrective methods.

Neuropsychological correction for delayed or damaged development of psychophysical children's functions, in particular with musculoskeletal disorders, is one of the important modern areas of correctional pedagogy and special psychology, which uses compensatory capabilities of the child's brain.

The article reveals one of the innovative methods, which is successfully implemented in the disorders correction of psychophysical development of children with special educational needs.

Neuropsychological methods of correction are based on the theory of systemic dynamic localization of human higher mental functions, their harmonious development  contributes to the motor development of the child and overall increases the school performance.

The main content of this method is determined and the general characteristic and practical exercises are given.

Prospects for the use of neuropsychological correction methods for children with special educational needs.

References

Годдард Блайт Салли. Оценка нейромоторной готовности к обучению : диагност. тест уровня развития от ИНФП и школьная коррекционная программа / Салли Годдард Блайт ; ил. Лука Папп; пер. с англ. Н. О. Давыдовой. – М. : Линка-Пресс, 2017. – 96 с. : ил. – Доп. тит. л. англ. – ISBN 978-5-904347-70-3.

Долинская Л. А. Нейропсихологическая диагностика готовности к школе. Портрет старшего дошкольника / Л. А. Долинская // Сборник материалов IV Международной научно-практической конференции «Психология и педагогика в системе гуманитарного знания». – М., 2012. – С. 48–52. – Режим доступу: http://rightbrains.ru/mozg.html

Educational Era СТУДІЯ ОНЛАЙН-ОСВІТИ, Онлайн-курс для вчителів початкової школи. – Режим доступу: https://www.ed-era.com/

Лурия А. Р. Основы нейропсихологии / А. Р. Лурия. – М. : «Академия», 1973. – 384 с.

Розвиток дитини. Як гармонійно розвивати мозок дитини. – Режим доступу: https://childdevelop.com.ua/articles/develop/55/

Семенович А. В. Введение в нейропсихологию детского возраста : учебное пособие / А. В. Семенович. – М. : Генезис, 2005. – 319 с.

Сиротюк А. Л. Нейропсихологическое и психофизиологическое сопровождение обучения / А. Л. Сиротюк. – М. : ТЦ Сфера, 2003. – 288 с.

Хомская Е. Д. Нейропсихология : 4-е издание / Е. Д. Хомская. – СПб. : Питер, 2005. – 496 с.

Шевцов А., Іліна О. Нейропсихологічний підхід у корекції розвитку дітей з психофізичними порушеннями / А. Шевцов, О. Іліна // Актуальні проблеми корекційної освіти: М-во освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені Драгоманова, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка / за редакцією В. М. Синьова, О. В. Гаврилов. – Випуск 5. – Кам’янець-Подільський : Медобори. – 2006, 2015. – С. 347−360.

Яцків О. С. Нейропсихологічний підхід у діяльності практичного

психолога дошкільного навчального закладу / Збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Проблеми сучасної психології. – 2016. – Випуск 31. – С. 595.

Published

2021-06-23