ПЕДАГОГІЧНА ВІДКРИТА СТУДІЯ «НАУКА І МИ» ЯК ЗАСІБ УДОСКОНАЛЕНЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ-ПРИРОДНИЧНИКА

Автор(и)

  • Людмила Клименко Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0003-2007-8967
  • Олена Ліскович Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-9523-8131

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.4.2022.13

Ключові слова:

безперервний професійний розвиток, відкрита педагогічна студія, вчителі-природничники, підвищення кваліфікації, професійна компетентність учителя-природничника

Анотація

У статті досліджено потенціал обласної педагогічної відкритої студії «Наука і ми», що традиційно проводиться на Миколаївщині з 2013 року для розвитку та вдосконалення професійної компетентності вчителів природничих дисциплін. Проаналізовано зміст і структурні компоненти професійної компетентності вчителя, визначено складові компетентності, що мають свої особливості у педагогічних працівників різного фаху. Наведено приклади заходів наукового спрямування, орієнтованих на вдосконалення професійної компетентності вчителів-природничників. Висвітлено принципи відбору змісту виступів та учасників студії, залучення до участі в заході учнівської молоді. Продемонстровано можливості використання матеріалів засідань під час конструювання освітнього процесу з біології, фізики та хімії в основній та старшій школі.

Посилання

Biolohiia i ekolohiia. 10–11 klasy (riven standartu, profilnyi riven). Navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. (2017). [Biology and ecology. Grades 10–11 (standard level, profile level). Curriculum for institutions of general secondary education]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (ukr).

Biolohiia. 6–9 klasу. Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. (2017). [Biology. 6–9 grades. Curriculum for general educational institutions]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas (ukr).

Fizyka i astronomiia. Navchalni prohramy dlia 10–11 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity (riven standartu, profilnyi riven). (2017). [Physics and astronomy. Educational programs for grades 10–11 of general secondary education institutions (standard level, profile level)]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (ukr).

Fizyka. 7–9 klasy. Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. (2017). [Physics. 7–9 grades. Curriculum for general educational institutions]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas (ukr).

Khimiia. 7–9 klasy. Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. (2017). [Chemistry. 7–9 grades. Curriculum for general educational institutions]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas (ukr).

Khimiia. 10–11 klasy (riven standartu, profilnyi riven). Navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. (2017). [Chemistry. Grades 10–11 (standard level, profile level). Curriculum for institutions of general secondary education]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (ukr).

Khomych, L. O. (2021). Vchytel Novoi ukrainskoi shkoly: vektory profesiinoho rozvytku [Teacher of the New Ukrainian School: vectors of professional development]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, 20(2), 168–177. DOI: https://doi.org/10.35387/od.2(20).2021.168-176 (ukr).

Klymenko, L. O. (2019). Model profesiinoi kompetentnosti vchytelia-pryrodnychnyka na zasadakh STEM-osvity [A model of the professional competence of a science teacher based on STEM-education]. Mykolaiv: MOIPPO (ukr).

Klymenko, L. O. (2016). Pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv iz pytannia vprovadzhennia STEM-osvity [Improving the qualifications of teaching staff on the implementation of STEM-education]. STEM-osvita – problemy ta perspektyvy. Kropyvnytskyi: KLA NAU, 24–27 (ukr).

Klymenko, L. O. (2018). Pidvyshchennia rivnia komparatyvnoi kompetentnosti vchytelia-pryrodnychnyka v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Increasing the level of comparative competence of a science teacher in the system of postgraduate pedagogical education]. Pedahohichni nauky, LXXXIII, t. 2, 141–146 (ukr).

Klymenko, L. O. (2022). Synerhiia mozhlyvostei STEM-osvity u pidvyshchenni fakhovoi kompetentnosti vchyteliv pryrodnycho-matematychnoi osvity i tekhnolohii [Synergy of opportunities of STEM education in increasing the professional competence of teachers of science and mathematics education and technology]. Veresen, 2022, 29–37 (ukr).

Law of Ukraine «On Education». Zakonodavstvo Ukrainy. Retrieved from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (ukr).

Melnychenko, R. K. (2017) Teoretychni zasady formuvannia profesiinoi kompetentnosti vchytelia biolohii profilnoi shkoly [Theoretical foundations of the formation of professional competence of a biology teacher of a specialized school]. Pedahohichni nauky, 3, 193–200 (ukr).

Portret idealnoho vchytelia ochyma ukraintsiv: rezultaty internet-opytuvannia. (2021). [Portrait of an ideal teacher through the eyes of Ukrainians: results of an online survey]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/news/portret-idealnogo-vchitelya-ochima-ukrayinciv-rezultati-internet-opituvannya (ukr).

Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity» (z dyplomom molodshoho spetsialista). (2020). [Professional standard by professions «Primary school teacher of general secondary education», «Teacher of general secondary education» (with a bachelor's degree)]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (ukr).

Pukhovska, L. P. (2011) Teoretychni zasady profesiinoho rozvytku pedahohiv: rukh do kontseptualnoi karty [Theoretical foundations of professional development of teachers: movement towards a conceptual map]. Porivnialna profesiina pedahohika, 1, 97 (ukr).

Salnyk, I. V. & Siryk, E. P. (2020). Zaprovadzhennia mizhdystsyplinarnoho pidkhodu v pidhotovtsi vchytelia fizyky [Introduction of an interdisciplinary approach in physics teacher training]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia: Pedahohichna, 26, 32–36. DOI: https://doi.org/10.326626/2307-4507.2020-26.32-36 (ukr).

Sharko, V. D. (2010). Informatychna kompetentnist yak skladova profesiinoi kompetentnosti vchytelia [Information competence as a component of a teacher's professional competence]. Informatsiini tekhnolohii v osviti, 6, 48–55 (ukr).

Sydorenko, V. V. (2016). Naukovo-metodychnyi suprovid profesiohenezu pedahohichnykh pratsivnykiv: innovatsiini napriamy, funktsii, akmetekhnolohii [Scientific and methodical support of the professional development of pedagogical workers: innovative directions, functions, acmetechnologies]. Pisliadyplomna osvita v Ukraini, 2, 39–46 (ukr).

Sydorenko, V. V. (2017). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti suchasnoho pedahoha v umovakh vidkrytoi osvity: klasternyi analiz [Development of the professional competence of a modern teacher in the conditions of open education: cluster analysis]. Profesiina kompetentnist pedahoha v umovakh onovlenoho zmistu osvity ta vymoh rynku pratsi. Vinnytsia, 8–17 (ukr).

The procedure for improving the qualifications of pedagogical and research-pedagogical workers. (2019). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#n10 (ukr).

Tkachenko, V. M. & Cherevan, Ye. O. (2017). Profesiina kompetentnist vchytelia fizyky yak osobystisnyi stupin sformovanosti yoho kompetentsii [The professional competence of a physics teacher as a personal degree of the formation of his competences]. Fizyko-matematychna osvita, 3(13), 160–165 (ukr).

Yevtushenko, N. V. (2020). Polskyi dosvid pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv pryrodnycho-matematychnykh predmetiv ta mozhlyvosti yoho zastosuvannia v Ukraini [The Polish experience of improving the qualifications of teachers of natural and mathematical subjects and the possibility of its application in Ukraine]. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 75 (t. 1), 76–79. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.75.16 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-02

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають