ІСТИННИЙ УКРАЇНЕЦЬ-ПАТРІОТ ЯК ЦІННІСТЬ (соціокультурна рецепція творчого доробку Дмитра Кременя)
Стаття перша
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.2023.06Ключові слова:
Дмитро Кремінь, інтенціональність, істинність, компетентність, методична компетентність, рецепція, соціокультурна компетентність, соціокультурна рецепція, цінністьАнотація
Розвідка присвячена лавреатові Державної премії імені Т. Г. Шевченка Дмитрові Кременю, уродженцеві Закарпаття, творче становлення якого відбулося на Миколаївщині. Поет. Письменник. Публіцист. Просвітянин. Патріот. У першій частині статті розміщено есей – спогади про Дмитра Кременя за часів навчання в університеті, враження від спілкування під час співпраці в Миколаївському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти, думки і переживання під час драматичних ситуацій, що були в житті митця. Друга есейна частина представлена науково-теоретичним обґрунтуванням ціннісної моделі життя і творчості Дмитра Кременя з позиції соціокультурної рецепції, проведеним аналізом понять і термінів, авторським розумінням категорій «рецепція», «соціокультурна рецепція», «соціокультурна компетентність», визначенням функції та форми творчої рецепції. На основі філософії тріадності розроблені логіко-семіотичні моделі, що увідповіднені до позицій соціокультурної рецепції. Уперше представлені авторські варіанти моделей «Рецепція як поняття та його складники», «Характерні особливості рецепції», «Модель пошуку «ключа до серця читача», за твердженням Дмитра Кременя», «Модель «людяності» як позачасова художня «істинність» за поемою Дмитра Кременя «Меморандум Герштейна». У розвідці запропоновано новий підхід до вивчення лірики Дмитра Кременя для вчителів літератури, заснований на комплексному використанні різних методів і технологій конструювання літературного заняття з позицій соціокультурної рецепції, що сприятиме розвиткові творчих здібностей учнів-читачів. Перспективу дослідження вбачаємо в систематизації практичного досвіду реалізації різних типів літературних занять, моделі яких будуть зорієнтовані на вивчення лірики Дмитра Кременя в початковій та базовій середній школі.
Посилання
Afanasiev, O. I. (2013). Humanitarni znannia i humanitarni nauky [Humanitarian knowledge and humanitarian sciences]. Odesa: Bakhva (ukr).
Bohata, L. M. (2018). Humanitarna skladnist ta tekhnika retseptsii [Humanitarian complexity and reception technique]. In Instytutsiinyi repozytarii Odeskoho natsionalnoho universytetu imeni I. I. Mechnykova. 06. Fakultet istorii ta filosofii. Statti ta dopovidi // http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/28197 (ukr).
Bondar, T. I. (2020). Geneza poniattia «sotsiokulturna kompetentnist» [Genesis of the concept of «socio-cultural competence»]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 71. T. 1, 24–30. DOI: https://doi.org /10. 32840/1992-5786.2020.71-1.3 (ukr).
Budnyi, V. & Ilnytskyi, M. (2008). Porivnialne literaturoznavstvo [Comparative literary studies]. Kyiv: Vyd. dim «Kyievo-Mohylianska akademiia» (ukr).
Hladyshev, V. V. & Daskal, N. (2019). Dmytro Kremin’s Poetical Admonition. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky, 3, 66–70. DOI:10.33310/2518-7813-2019-66-3-66-70 (eng).
Hromiak, R. T. (2005). Metodyka realizatsii retseptyvnoho pidkhodu do literaturnykh yavyshch u komparatyvnykh studiiakh [The method of implementing a receptive approach to literary phenomena in comparative studies]. In Literaturna komparatyvistyka. Vyp. I, 64–73. K.: Foliant (ukr).
Iordan, D. S. (2021). «Avtorska retseptsiia»: sutnist poniattia ta vydy [«Author's reception»: the essence of the concept and its types]. Aktualni problemy suchasnoi inozemnoi filolohii: Studentskyi naukovyi visnyk, 78–85. Rivne: RDHU (ukr).
Kosarieva, H. S. (2021). Metafory pamiati u lirytsi Dmytra Kremenia (na materiali zbirok («Slozy sukhoho fontanu», «Skrypka z toho bereha») [Metaphors of memory in the lyrics of Dmytro Kremen (based on the material of the collections («Tears of a dry fountain», «Violin from that shore»)]. Ukrainska mova. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka. Tom 32 (71). 1. Ch. 3, 43–47. DOI https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.1-3/08 (ukr).
Kremin, D. (2021). Memorandum Hershteina [Gershtein's memorandum]. In Z dniv shalenykh: knyha rannoi liryky ta virshiv «zakarpatskoho» tsyklu. Mykolaiv: Ilion, 86–108 (ukr).
Kremin, T. D. (2020). Dzherelo poetyky rannoi tvorchosti Dmytra Kreminia (na materiali rukopysu zbirky «Tan blukaiuchoho vohniu» 1974 roku) [The source of poetics of Dmytro Kremin's early work (based on the manuscript of the 1974 collection «Tan of Roaring Fire»)]. Veresen, 2–3 (85–86), 2020. 187–196 (ukr).
Nahai, I. D. (2015). Khudozhnia retseptsiia yak literaturne poniattia [Artistic reception as a literary concept]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, Vyp. VII, 226–231 (ukr).
Navchalni prohramy. 3 klas: metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v 2016/2017 navchalnomu rotsi z komentarem providnykh fakhivtsiv (2016). [Educational programs. 3rd grade: methodological recommendations for the organization of the educational process in the 2016/2017 academic year with comments by leading experts. Kharkiv: Ranok Publishing House]. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok» (ukr).
Nazarenko, L. A. (2018). Spetsyfika realizatsii svitohliadnykh pozytsii D. Kremenia v zbirtsi «Elehiia troianskoho vyna»: do pytannia vyvchennia literatury ridnoho kraiu v starshykh klasakh [The specifics of the implementation of worldview positions. Kremen in the collection «Elegy of Trojan Wine»: on the issue of studying the literature of the native region in high school]. Molodyi vchenyi, 6 (58), cherven, 318–321 (ukr).
Shuliar, V. I. (1999). I tsvistyme yoho sad uprodovzh stolit!: (Slovo pro poetychne svitovidchuttia i svitospryimannia Dmytra Kremenia) [And his garden will bloom for centuries!: (A word about Dmytro Kremen's poetic worldview and worldview)]. Veresen, 1999, 1, 31–35 (ukr).
Shuliar, V. I. (2018). Kremin dopomahaie «Svit po-novomu vidkryvaty»: (za M. Rylskym): (esei pro Dmytra Kreminia z prodovzhenniam) [Kremin helps «Open the world in a new way»: (after M. Rylskyi): (essays about Dmytro Kremin with continuation)]. Mykolaiv: OIPPO, 2018 (ukr).
Shuliar, V. I. (2022). Tsinnisno-etychna paradyhma v systemi literaturnoi osvity Novoi ukrainskoi shkoly (teoretyko-metodychna viziia) [Value-ethical paradigm in the system of literary education of the New Ukrainian School (theoretical and methodological vision)]. I chastyna. Mykolaiv: MOIPPO (ukr).
State standard of primary general education, approved by the resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 21, 2018 No. 87. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (ukr).
Vaskiv, M. S. (2022). Druha svitova viina u virshakh P. Skuntsia ta D. Kremenia: syntez zakarpatskoho «kutu zoru» ta «abstraktnoho» humanizmu [Second World War in the poems of P. Skunets and D. Kremen: synthesis of Transcarpathian «point of view» and «abstract» humanism]. Personalii v kulturno-osvitnomu prostori Zakarpattia: Ivan Chendei. Petro Skunts. Vydavnytstvo Tekhnolohichnoho universytetu, Polshcha, Katovitse, 223–244. DOI: 10.54264/M011 (ukr).
Vitiuk, V. (2013). Osnovni shliakhy formuvannia sotsiokulturnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoi shkoly [The main ways of forming sociocultural competence of primary school pupils]. Ridne slovo v etnokulturnomu vymiri, 474–479 (ukr).
Zubrytska, M. (2004). Homo legens: chytannia yak sotsiokulturnyi fenomen [Homo legens: reading as a sociocultural phenomenon]. Lviv: Litopys (ukr).