МОДЕЛЬ ДУХОВНОЇ ЦІЛІСНОСТІ «ЩАСЛИВОЇ ЛЮДИНИ» В СИСТЕМІ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.2.2024.03

Ключові слова:

візуалізування, духовність, концепт, модель «щаслива людина», німецька казка «Пані Метелиця», «Прислів’я. Приказки. Казки», «Оксана Сайко. Гаманець», Григорія Сковорода, тріадність, «тривимірність світу», ціннісно-етичне ставлення

Анотація

У науковій статті досліджено концепт моделі «щасливої людини». Обґрунтовано актуальність проблеми з огляду на важливість спадщини Григорія Сковороди і сучасних філософів у системі ціннісних орієнтирів. З цією метою вивчено низку праць учених. Проаналізовано складники «щасливої людини». Трансформовано напрацьоване до системи літературної освіти в цілому. Пояснено необхідність упровадження нових базових засад концепту «щаслива людина». Використано тексти художніх творів за модельними програмами для 5–6 класів. Запропоновано словесникам методичні рекомендації щодо вивчення творів. Уперше розроблено моделі до концепту «щаслива людина» через візуалізацію. Проаналізовано нормативні документи взагалі та навчальна модельна програма «Українська література», «Зарубіжні література» Нової української школи. Вивчено досвід учителів-практиків щодо вивчення творів із позиції ціннісно-етичних норм. Вибудувано низку перспектив для подальшого дослідження означеної проблеми.

Посилання

Berezanska, Ya. (2017). Idei piznannia istyny ta shchastia u filosofii Hryhoriia Skovorody [Ideas of knowledge of truth and happiness in the philosophy of Grigoriy Skovoroda]. IV Mizhnarodna naukovo-praktychna internet-konferentsiia «Suchasna humanitarystyka». Pereiaslav-Khmelnytsk, 95–100 (ukr).

Bulda, M. (2006). Mudrets z Chornukhynskoho kraiu: vydannia druhe, dopovnene ta pereroblene [Mudrets z Chornukhinsky region: second edition, supplemented and revised]. Chornukhy (ukr).

Khamitov, A., Khamitov, N., Harmash, L. & Krylova, S. (2016). Istoriia filosofii: problema liudyny ta yii mezh. Vstup do filosofskoi antropolohii yak metaantropolohii [History of philosophy: the problem of man and his limits. Introduction to philosophical anthropology as meta-anthropology]. K: KNT (ukr).

Kharchenko, L. M. (2019). Kontsept dukhovnoi tsilisnosti osobystosti u filosofii Hryhoriia Skovorody [The concept of the spiritual integrity of the individual in the philosophy of Grigory Skovoroda]. Pereiaslavski Skovorodynivski studii: filolohiia, filosofiia, pedahohika. Vyp. 6, 255–263. (Ed. M. P. Korpaniuka]. Nizhyn (Chernihiv. obl.): Lysenko M. M. (ukr).

Kharchenko, L. M. (2020). Tsinnisni vymiry kontseptu shchastia u filosofii Hryhoriia Skovorody [Valuable dimensions of the concept of happiness in the philosophy of Grigoriy Skovoroda]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filosofiia. T. 31(70), № 2, 55–60. Retrieved from: http://nbuv. gov.ua/UJRN/sntsph_2020_31(70)_2_12. DOI https://doi.org/10.32838/2709-2933/2020.2/10 (ukr).

Krupa, N. P. (2020). Tematychni rozrobky zaniat elektyvnoho spetskursu z mediaosvitnim komponentom dlia uchniv 9 (10, 11) klasiv ZZSO «Ave, Skovoroda! Idemo za Skovorodoiu!». Drukovana produktsiia [Thematic developments of the classes of the elective special course with a media education component for students of the 9th (10th, 11th) grades of ZZSO «Ave, Skovoroda! Let's follow Skvoroda!». Printed products]. Kherson: KVNZ «Khersonska akademiia neperervnoi osvity» (ukr).

Modelna navchalna prohrama. Ukrainska literatura. 5–6 klasy dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 12.07.2021 № 795) [Model curriculum. Ukrainian literature. 5–6 classes for institutions of general secondary education (order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 07.12.2021 No. 795)]. (Ed. T. Yatsenko). Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchaln. prohramy/ 2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/ Movno-literat.osv.hal/Ukr.lit.5-6-kl.Yatsenko.ta.in.14. 07.pdf. (ukr).

Nichyk, V. M., Byshovets, V. Ye. & Stratii, Ya. M. (1997). Skovoroda Hryhorii: obraz myslytelia [Skovoroda Hryhoriy: the image of a thinker]. K., 1997 (ukr).

Shuliar, V. I. (2022). Kontsept «dukhovnoi tsilisnosti osobystosti» Hryhoriia Skovorody yak tsinnist u systemi literaturnoi osvity shkoliariv [The concept of «spiritual integrity of personality» by Grigory Skovoroda as a value in the system of literary education of schoolchildren]. Veresen, 4, 27–49. DOI: https//doi.org/10/54662/veresen.4.2022.04 (ukr).

Shuliar, V. I. (2022). Tsinnisno-etychna paradyhma v systemi literaturnoi osvity Novoi ukrainskoi shkoly (teoretyko-metodychna viziia). [Value-ethical paradigm in the system of literary education of the New Ukrainian School (theoretical and methodological vision)]. I chastyna. Mykolaiv: OIPPO (ukr).

Skovoroda, H. S. (1994). Tvory u dvokh tomakh [Works in two volumes]. T. 1. K.: AT «Oberehy», 114–223 (ukr).

Skovoroda, H. S. (1994). Tvory u dvokh tomakh [Works in two volumes]. T. 2. K.: AT «Oberehy», 145–146 (ukr).

Tokman, H. L. & Korpaniuk, M. P. (Eds.) (2012). Nash pershorozum: vyvchennia tvorchosti H. Skovorody v shkolakh, litseiakh, himnaziiakh, koledzhakh [Our primitive mind: studying the work of H. Skovoroda in schools, lyceums, gymnasiums, colleges]. Pereiaslav-Khmelnytskyi: FOP O. M. Lukashevych (ukr).

Vitkovska, O. D. (2023). Tsinnisne vykhovannia v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly (za materialamy doslidnytskoi roboty) [Valuable education in the conditions of the New Ukrainian school (based on research work materials)]. Veresen, 2, 115–128 DOI: https://doi.org/10.54662/ veresen.2.2023.11(ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-19

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>