МЕТОДИЧНІ СТРАТЕГІЇ І ТАКТИКИ ВАЛЕОЛОГІЗАЦІЇ СУЧАСНОГО УРОКУ/ЗАНЯТТЯ ЛІТЕРАТУРИ
3. Методичні моделі (навчальні ситуації) уроків/занять літератури валеологічного спрямування
DOI:
https://doi.org/10.54662/veresen.3.2021.01Ключові слова:
імпресіонізм; компетентнісно-діяльнісне заняття літератури; література як мистецтво слова; логіко-семіотична модель; навчальна ситуація; «настрій» художнього твору; погляд автора; портрет і його види; сюжет художнього твору; типи оповідачів художнього твору; художня література і види мистецтва.Анотація
Автор статті запропонував можливі варіанти конструювання моделей навчальних ситуацій у системі літературної освіти школярів на засадах компетентнісного, діяльнісного та особистісно зорієнтованого підходів. Моделі узгоджуються із затвердженим «Державним стандартом базової середньої освіти» та модельними програмами, які схвалені МОН України. Подано змістове наповнення понять: «логіко-семіотична модель», «навчальна ситуація», «компетентнісно-діяльнісне заняття літератури». Зацікавленим читачам наведено програму орієнтовних дій учня-читача для роботи з художнім твором й усвідомлення теоретико-літературних понять. Програму вибудувано з урахуванням технологічних особливостей. Вона містить розгорнутий варіант дій суб’єктів літературної освіти та стягнений: «ООДЧ» (орієнтовна основа дій учня-читача). У статті подано набір можливих навчальних ситуацій, на основі яких буде сконструйоване вивчення того чи іншого поняття або/і моделі самого заняття з літератури. Навчальні ситуацій репрезентовано так: «типи оповідачів художнього твору», «погляд автора», «настрій» художнього твору», «література як мистецтво слова», «художня література і види мистецтва», «сюжет художнього твору», «портрет і його види», «імпресіонізм». Автор навів зразки імпресіоністичних творів, які були підготовлені в результаті реалізації запропонованих навчальних моделей.
Посилання
Alieksieienko, I. V. (2011). Do problemy konstruiuvannia zmistu uroku inozemnoi movy v starshii shkoli [On the problem of constructing the content of a foreign language lesson in high school]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, vyp. 11, 437–446. K.: Ped. dumka (ukr).
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State standard of basic secondary education] (Postanova KM Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r., № 898) [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of September 30, 2020, № 898]. Kyiv (ukr).
Khalilova, S. E. (2014). Porivnialnyi analiz umin proektuvannia, konstruiuvannia i modeliuvannia [Comparative analysis of design, construction and modeling skills]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia: Pedahohika, psykholohiia, filosofiia, 199 (1), 403–408 (ukr).
Kniazheva, I. A. (2019). Alhorytm konstruiuvannia lektsiinykh zaniat u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv u haluzi doshkilnoi osvity [Algorithm for designing lectures in the professional training of future specialists in the field of preschool education]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho. Odesa, vyp. 3, 71–76. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2019-3-10. (ukr).
Movchan, R. V. (2005). Ukrainska literatura: pidruchnyk dlia 5-ho klasu zahalnoosvit. navch. zakl. [Ukrainian literature a textbook for 5th grade general education. textbook lock] K.: Heneza, 63 (ukr).
Shuliar, V. I. (2012). Valeolohichni stratehii suchasnoho uroku literatury v umovakh pryrodovidpovidnoi (noosfernoi) osvity [Valeological strategies of a modern literature lesson in the context of natural (noospheric) education]. Mykolaiv : OIPPO (ukr).
Soldatova, I. N. (2016). Konstruirovanie situacij vybora: uroven' tehnologij [Designing choice situations: technology level]. Inform-obrazovanie, 2, 114–121 (rus).
Yatsenko, T. O., Kachak, T. B., Kyzylova, V. V., Pakharenko, V. I., Diachok, S. O., Ovdiichuk, L. M., Slyzhuk, O. A. & at all. (2021). Modelna navchalna prohrama. «Ukrainska literatura. 5–6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum. «Ukrainian literature. Grades 5–6» for general secondary education institutions]. [Rekomendovano MON Ukrainy, nakaz vid 12.07.2021, № 795]. Kyiv, NAPN Ukrainy (ukr).