РЕЛЕВАНТНІСТЬ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ В СИНЕРГІЇ СКЛАДНИКІВ STEM

Автор(и)

  • Ганна Погромська Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-6779-3995
  • Наталя Махровська Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-9603-6902
  • Еліна Рогожинська Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-6289-7162

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.3.2022.03

Ключові слова:

математика, проєкт, релевантність, синергія, PISA, STEM-освіта

Анотація

У статті розглянуто вітчизняні та міжнародні підходи до STEM-освіти. Показано, що STEM-підходи стають щодалі більш популярними в сучасній освіті, підвищуючи якість навчання та вмотивованість учнів. В основній частині розглянуто природу STEM з огляду на його міждисциплінарний характер. Акцентовано увагу на необхідності розвитку навичок STEM у школах та на робочих місцях для підвищення кваліфікації вчителів у цьому напрямі. Висвітлено проблеми, які доводиться вирішувати вчителям під час викладання математики в розрізі STEM. Доведено недооціненість ролі математики як суттєвого складника течії STEM та продемонстровано її практичну значущість у формуванні компетентних STEM-фахівців. Запропоновано деякі шляхи з підвищення значущості математики в інтегрованому контексті STEM. Уперше педагогам представлено бачення STEM-підходу через два ключових складники (інтеграція предметного змісту з провідною роллю математики; реалізація проєктного підходу) у рамках регіонального проєкту «Впровадження STEM-освіти в освітній процес із математики». Звернено увагу на наявні практичні напрацювання авторів за темою релевантності математичної освіти у синергії складників STEM, серед яких окреслено форми організації навчальної діяльності та види навчальних завдань.

Посилання

Balyk, N., Barna, O., Shmyger, G., & Oleksiuk, V. (Model of Professional Retraining of Teachers Based on the Development of STEM Competencies. (n.d.). Retrieved from: http://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_157.pdf (eng).

Buturlina, O., Lysokolenko, T. & Dovgal, S. (2019). Reflexion of STEM Implementation in Ukraine (eng).

Carnevale, A. P., Melton, M. & Smith, N. (2014). Stem: Science Technology Engineering Mathematics. Retrieved from: https://cew.georgetown.edu/wp-content/uploads/2014/11/stem-execsum.pdf (eng).

Chernomorets, V. V., Vasylenko, I. V., & Kovalenko, M. V. (2020). Development STEM-education in Ukraine (according to the results of the Research «the state of development stem-education in Ukraine») DOI: https://doi.org/10.51707/2618-0529-2020-19-08 (eng).

English, L. D., & Kirshner, D. (2015). Changing agendas in international research in mathematics education. In L. D. English, & D. Kirshner (Eds.), Handbook of international research in mathematics education. New York: Routledge (eng).

Honey, M., Pearson, G., & Schweingruber (Eds.). (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington: National Academies Press (eng).

Jang, H. (2015). Identifying 21st Century STEM Competencies Using WORKPLACE DATA. DOI: https://doi.org/10.1007/s10956-015-9593-1 (eng).

Klymenkо, L. O. (2016). Udoskonalennia navychok uchytelia-pryrodnychnyka z uprovadzhennia v navchlnyi protses metodiv piznannia pryrody (u mezhakh STEM-osvity) [Improving the skills of a teacher-naturalist to implement in the educational process of methods of knowledge of nature (within STEM-education)]. Kherson: Vydavnychyi dim «Helvetyka». Molodyi vchenyi, 10 (37), 244–248 (ukr).

Kramarenko, T. H. & Pylypenko, O. S. (2018). Problemy pidhotovky uchytelia do vprovadzhennia elementiv STEM-navchannia matematyky [Problems оf Preparation оf Teacher for Implementation оf Elements STEM-Teaching Mathematics]. Physical and mathematical education, 4 (18), 90–95. Retrieved from: http://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/123456789/3382/1/2018_4-18-Kramarenko_Pylypenko_FMO.pdf. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-018-4-014 (ukr).

Lavicza Z., Prodromou T., Juhos I., Koren B., Fenyvesi K., Hohenwarter M., Diego-Mantecon J. M. (2022). The Need for Educational Research on Technology: Trends and Examples. Int. J. Technol. Math. (eng).

Marginson, S., Tytler, R., Freeman, B. & Roberts, K. (2013). STEM: Country comparisons. Melbourne: Australian Council of Learned Academies (eng).

Mathematics Standards, (2010). Common Core State Standards for Mathematics. Retrieved from: http://www.corestandards.org/wp-content/uploads/Math_Standards1.pdf (eng).

Metodychni rekomendatsii shchodo rozvytku STEM-osvity u zakladakh zahalnoi serednoi ta pozashkilnoi osvity u 2022/2023 navchalnomu rotsi // Lyst IMZO vid 22.08.2019 № 22.1/10-2876 [Methodological recommendations for the development of STEM education in institutions of general secondary and out-of-school education in the 2022/2023 academic year // Letter of the IMZO dated August 15, 2022 № 22.1/10-1080]. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1qFKDLtKedITvap63HJFToyQWw7KONFuN/view (ukr).

Metodychni rekomendatsii shchodo rozvytku STEM-osvity u zakladakh zahalnoi serednoi ta pozashkilnoi osvity u 2019/2020 navchalnomu rotsi // Lyst IMZO vid 22.08.2019 № 22.1/10-2876 [Methodological recommendations for the development of STEM education in institutions of general secondary and out-of-school education in the 2019/2020 academic year // Letter of IMZO dated August 22, 2019 № 22.1/10-287]. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1jF4z8ADQGX59abukBq8N5JRi8Vd4AmvI/view (ukr).

Moore, T. J., Stohlmann, M. S., Wang, H., Tank, K. M., Glancy, A. W. & Roehrig, G. H. (2014). Implementation and integration of engineering in K-12 STEM education. In S. Purzer, J. Strobel & M. Cardella (Eds.). Engineering in pre-college settings: Research into practice (pp. 35–60). West Lafayette, IN: Purdue University Press (eng).

OECD (2013). PISA 2012 assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. OECD Publishing http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/PISA%202012%20framework%20e-book_final.pdf (eng).

Oz, E., & Kloser, M. (2021). Middle school students’ motivational dispositions and STEM career attitudes. Paper presented at the 2021 Annual Meeting of the American Educational Research Association [Virtual Conference] (eng).

Papadakis, S. (2016). Creativity and innovation in European EDUCATIO. 10 years ETWINNING. past, present and the future. International Journal of Technology Enhanced Learning, 1. DOI: https://doi.org/10.1504/ijtel.2016.10001503 (eng).

Pohromska, H. S., & Makhrovska, N. A., (2019). Tekhnolohiia realizatsii maister-klasu z informatyky u ramkakh STEM-oriientovanoho pidkhodu do navchannia [The technology of implementing a computer science master class within the framework of a STEM-oriented approach to education] Aktualni pytannia suchasnoi informatyky: Suchasni informatsiini tekhnolohii v osviti ta nautsi. Zhytomyr: ZhDU, 74–77 (ukr).

Rehionalnyi proiekt «Vprovadzhennia STEM-osvity v osvitnii protses z matematyky» / Sait «Matematyka u tsyfrovomu suspilstvi» [Regional project «Introduction of STEM education in the educational process of mathematics» [Electronic resource] / Site «Mathematics in a digital society»]. Retrieved from: https://cutt.ly/jClgUwN (ukr).

Shymkova, I., Tsvilyk, S. & Harkushevskyi, V. (2019). Modernizatsiia profesiinoi ta tekhnolohichnoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv u konteksti rozvytku STEM-osvity [Modernization of professional and technological training of future teachers in the context of the development of STEM education]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 1 (19), 152–159. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.19.2019.174022 (ukr).

STEM Partnerships Forum Report: Response. (2019). / Carlton South Vic: Education Council. Retrieved from: https://fdocuments.in/document/stem-partnerships-forum-report-response-education-for-their-school-education-system.html?page=1 (eng).

STEM Task Force Report, (2014). Innovate: A blueprint for science, technology, engineering, and mathematics in California public education. Dublin, California: Californians Dedicated to Education Foundation (eng).

The Next Generation Science Standard, (2013). Retrieved from: https://www.nextgenscience.org/get-to-know (eng).

Thompson, S., Hillman, K. & De Bortoli, L. (2013). A teacher’s guide to PISA mathematical literacy. Melbourne: Australian Council for Educational Research (eng).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-22

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають