СУЧАСНИЙ ЕТАП РОЗВИТКУ НАУКОВОЇ ШКОЛИ ПРОФЕСОРА НІЛИ ВОЛОШИНОЇ (ДО ЮВІЛЕЮ НАУКОВИЦІ)

Автор(и)

  • Володимир Гладишев Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-7232-4184

DOI:

https://doi.org/10.54662/veresen.4.2025.10

Ключові слова:

етапи становлення, методика викладання літератури, наукова школа, Ніла Йосипівна Волошина

Анотація

Другого січня цього року виповнилось 85 років від дня народження видатного українського вчителя-словесника, методиста, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України Ніли Йосипівни Волошиної (19402010). Ця людина залишила після себе видатну науково-методичну спадщину, створила наукову школу, що посідає помітне місце з-поміж інших подібних осередків у сучасній методиці викладання літератури. Це зумовлено тим, що Ніла Волошина була яскравою особистістю та видатним науковцем, вона згуртувала навколо себе та своїх пошуків учителів-практиків і вчених із різних регіонів нашої країни, що стало джерелом поширення ідей видатного методиста, їхньої творчої адаптації до регіональних особливостей літературної освіти. У рік ювілею Н. Й. Волошиної виникла потреба з’ясувати провідні риси наукового напряму професора, її роль і місце в сучасний методиці викладання літератури. У науковій статті подальшого розвитку набули розвідки щодо специфічних рис наукової школи професора Ніли Волошиної та простежено діяльність миколаївців, її представників.

Посилання

Hladyshev, V. V. (2019). Diialnist N. I. Voloshynoi u haluzi stvorennia pidruchnykiv dlia pidhotovky vchyteliv literatury ta yii naukova shkola [The activities of N. Y. Voloshyna in the field of creating textbooks for training literature teachers and her scientific school]. Shkilna movno-literaturna osvita: Tradytsii i novatorstvo, 30–36 (ukr).

Hladyshev, V. V. (2024). «Natsionezlamni» v Islandii [«Nationalists» in Iceland]. Veresen, 3 (102), 212–219 (ukr).

Hladyshev, V. V. (2020). Notatky pro naukovu shkolu vydatnoho metodysta Nily Yosypivni Voloshynoi [Notes on the scientific school of the outstanding methodologist Nila Iosypivna Voloshyna]. Dzherela, 1–4 (91–94), 17–18. Ivano-Frankivskyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity (ukr).

Hladyshev, V. V. (2021). Spohady pro Liudynu [Memories of Man]. IX Voloshynski chytannia. Shkilna literaturna osvita: tradytsii i novatorstvo, 10–16. Kyiv: Pedahohichna dumka (ukr).

Hladyshev, V. V. (2006). Teoriia i praktyka kontekstnoho vyvchennia khudozhnikh tvoriv u shkilnomu kursi zarubizhnoi literatury [Theory and practice of contextual study of works of art in the school course of foreign literature]. Mykolaiv: Vyd-vo «Ilion» (ukr).

Hladyshev, V. V. (2015). Vazhlyvyi etap stanovlennia naukovoi shkoly Nily Yosypivny Voloshynoi [An important stage of the formation of the scientific school of Nila Yosypivna Voloshyna]. Vitchyzniana filolohiia: teoretychni ta metodychni aspekty vyvchennia, 5, 6–11, Cherkasy: vyd. Chabanenko Yu. A. (ukr).

Pavlenko, T. S., Kyrii, S. V. & Bondarenko, V. V. (Eds. Rohova, P. I., Lohvinenko, N. M., Ponomarenko, L. O. & Zozulia, S. M.). (2010). Nila Yosypivna Voloshyna: bibliohraf. Pokazhch [Nila Yosypivna Voloshyna: bibliographic index]. NAPN Ukrainy, Derzh. nauk.-ped. b-ka Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. K.: Zadruha (ukr).

Shuliar, V. I. & Hladyshev, V. V. (2024). Natsionezlamni: «svit pryrody» i «svit liudei» Vasylia Stefanyka y Khalldora Laksnessa [National-breaking: «the world of nature» and «the world of people» of Vasyl Stefanyk and Halldor Laxness]. Mykolaiv: tsentr redaktsiino-vydavnychoi diialnosti MOIPPO (ukr).

Shuliar, V. I. & Hladyshev, V. V. (2020). Pedahohichna shkola vydatnoho metodysta Nily Yosypivny Voloshynoi [Pedagogical School of the Outstanding Methodist Nila Yosypivna Voloshyna]. Pedagogy in modern conditions: collective monograph / Bartienieva I. & Nozdrova, O., etc. International Science Group. Boston: Primedia eLaunch. DOI: 10.46299/ISG.2020.MONO.PED.III. Retrieved from: https://isg-konf.com, 95–99 (ukr).

Shuliar, V. I. (2010). Naukova shkola profesora Nily Voloshynoi yak kulturolohichno-osvitnii prostir [The Scientific School of Professor Nila Voloshyna as a Cultural and Educational Space]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 1, 2–5 (ukr).

Shuliar, V. I. (2015). Suchasnyi urok ukrainskoi literatury [Modern lesson of Ukrainian literature]. Mykolaiv: Ilion (ukr).

Sytchenko, A. L. (2011). Metodyka navchannia ukrainskoi literatury v zahalnoosvitnikh zakladakh [Methodology of teaching Ukrainian literature in general education institutions]. K.: Lenvit (ukr).

Sytchenko, A. L., Shuliar, V. I. & Hladyshev, V. V. (2008). Metodyka vykladannia literatury: Terminolohichnyi slovnyk [Literature Teaching Methods: Terminological Dictionary]. K: Vydavnychyi Dim «In Yure» (ukr).

Voloshyna, N. Y. (1998). Literaturna osvita v period perebudovy [Literary education during the perestroika period]. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 7, 13–19 (ukr).

Voloshyna, N. Y. (Ed.). (2002). Naukovi osnovy metodyky literatury [Scientific foundations of literature methodology]. K.: Lenvit (ukr).

Yatsenko, T. O. (2020). N. Y. Voloshyna – fundator naukovoi shkoly v metodytsi navchannia ukrainskoi literatury [N. Y. Voloshyna – founder of the scientific school in the methodology of teaching Ukrainian literature]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 2, 75–86 DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-2-75-86 (ukr).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-26

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>